Sportot lehet űzni a dicséretből

A KFC és a Pizza Hut anyavállalatának vezetője valóságos sporttá tette annak kimutatását, hogy megbecsüli az alkalmazottai munkáját. Egy 1994-es értekezlet és egy pityergő alkalmazott esete adott életre szóló leckét neki.

A KFC és a Pizza Hut anyavállalatának vezetője, David Novak memoárt ír karrierjéről. Főnökként valóságos sporttá tette, hogy kimutassa, megbecsüli az alkalmazottai munkáját. Látogatásokkal, párbeszéddel, jutalmakkal, díjakkal. Egy 1994-es értekezlet és egy pityergő alkalmazott esete adott életre szóló leckét neki.

Novak a PepsiCo. operatív igazgatójaként 1992-ben kezdte el azt a gyakorlatot, hogy rendszeresen megfordult a vállalat legalsóbb szintjein dolgozók között, és értekezletet tartott 10-15 alkalmazottal, hogy képben legyen, mik a belső problémák, mit lehet tökéletesíteni a vállalat működésében. Mivel korábbi munkatapasztalata a marketinghez kötődött, tudta, hogy csakis személyes eszmecserével erősítheti kapcsolatát a cég állományával.

1994-ben a PepsiCo. egy St. Louis-i palackozó gyáregységének látogatása során ült le 12 alkalmazottal. A teherautó-sofőrtől az értékesítési munkatársig többféle munkakörből jöttek a résztvevők, ahogy az megszokott gyakorlat lett Novaknál az ilyen beszélgetéseknél. Mindenki elkezdett lelkesen beszélni az asztalnál helyet foglaló pasasról, akit Bobnak hívtak. Szálltak a szuperlatívuszok. Amikor a hozsannázás befejeződött, és Novak az illetőhöz fordult, megdöbbenve látta, hogy Bob elpityeredett. Tudja, 47 éve dolgozom a cégnél, két hét múlva nyugdíjba megyek, de sosem tudtam, hogy az emberek így éreznek itt irántam – mondta a férfi.

Novak ekkor kapta cégvezetői karrierje egyik legnagyobb felismerését: „Arra gondoltam, a csudáját, mi lett volna, ha ezt a fickó, aki ennyire tehetséges, és ilyen sokáig dolgozott nálunk ilyen keményen, érezte volna, hogy elismerik a munkáját. Pedig jól végezte a dolgát. Ha elismerték volna, mennyivel nagyobb hatást fejhetett volna ki a vállalaton belül.”

David Novak
Fotó: The Street/YouTube

Novak ekkor elhatározta, hogy cégvezetői munkájának egyik prioritásává teszi, hogy ilyen szituációk többé ne fordulhassanak elő, és a szorgos munkaerő a cég bármely szintjén és részlegében érdemei elismerésének tudatában, motiváltan dolgozhasson tovább.

A 125 országban 41 ezer gyorséttermet üzemeltető Yum Brands-nél is folytatta ezt a szokását. A 13,1 milliárd dolláros éves forgalmat bonyolító, 33 milliárdos piaci kapitalizációval bíró Yum Brands tulajdonába olyan ismert élelmiszer- és vendéglátóipari márkák tartoznak, mint a Pizza Hut, a KFC vagy a Taco Bell.

Itt Novak a szervezeti kultúra szerves részévé tette az alkalmazottak elismerését és azt, hogy a kollégák rendszeresen megszavazták maguk közül a legjobbat. A nyerteseket, akire a legtöbben szavaztak, díjakkal tüntette ki, ajándékokat és pénzjutalmakat adott nekik. Talán idétlennek hangozhat, de a kitalált díjakkal tényleg szobrok jártak: gumiből készült csirke (KFC-alkalmazottaknak) és fröccsöntött „sajtfej” (a Pizza Hut dolgozóinak), valamint egy műanyag fogsor lábbal (a Yum munkatársainak).

Mindig készült portré is a díjat átvevőről, s a fényképet bekeretezve, dedikálva nemcsak elküldte az illetőnek, hanem vezérigazgatói irodája folyosójára is kitette. Havonta átlagosan 10 alkalmazottat díjazott, tehát évente 120-at. A helyiség a padlótól a falig megtelt ilyen fotókkal.

Pénzjutalom sem árt

Jártában-keltében „Fogyasztómániás” (Customer Maniac) feliratú kitűzőket is osztogatott azoknak az éttermi alkalmazottaknak, akiknél látta, hogy készségesen bánnak a vásárlókkal.

Novak a rossz munkateljesítmény felismerését is fontosnak tartja, és azt, hogy erre is fel kell hívni az alkalmazott figyelmét, de nem mindenki szeme láttára és füle hallatára. De bizony néha a kritika is jobb az elnézésnél! Olykor a konfliktuskerülés következményei akár súlyosabbak is lehetnek, mint maga a konfliktus.

Forrás: Business Insider

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo