Sok különböző dolgot érdemes figyelembe venni, amikor vezetőként átgondoljuk az előttünk álló időszakot, de a legfontosabb mégis talán az, hogy lássunk egy célt, legyen elképzelésünk arról, hogy mit akarunk elérni ebben az évben a csapatunkkal együtt. Kezdjük a 2017-es előzetes mérlegelésünket azzal, hogy vizionáljuk, mi lenne az üzleti célunk! Hasznos, ha a fő üzleti célokat nem csak fejben határozzuk meg, de minél konkrétabban le is írjuk. Ne általánosságokban gondolkodjunk, addig kéne eljutni, hogy minden célhoz építsünk fel egy vázlatos tervet. Határozzuk meg, hogy milyen stratégiai lépéseket, intézkedéseket kell meghozni annak érdekében, hogy ezek teljesüljenek.
Az idénre szóló változtatási stratégia megalapozásához szükség van arra, hogy visszatekintsünk az elmúlt évre és szembenézzünk az ott jelentkező problémákkal – hiszen valószínűleg ezek gátolják leginkább a kitűzött céljaink elérését. A motiváció szintjével volt a gond? Vagy túl kevés az emberünk a meglévő munkamennyiséghez? Túl nagy a fluktuáció? A számítógépes rendszer okozott állandó fennakadást? Lássunk tisztán, mielőtt rossz alapra kezdenénk építkezni!
Ha őszinték vagyunk magunkkal, számos olyan tényezőt találhatunk, ami nem külső problémákból eredeztethető, hanem nekünk magunknak kellene változtatni ahhoz, hogy pozitív irányba mozdítsuk el a dolgokat. Lehet, hogy a vezetési stílusunkon is változtatni kell. Ha a csapat nem reagált, vagy nem úgy reagált a lépéseinkre, ahogyan mi azt elterveztük, érdemes megfontolni, hogy a „csomagolást” változtatjuk. Hogy ez nem tűnik fontosnak? Pedig segíthet, hogy a 2017-es üzleti céljaink megvalósuljanak.
Osszuk meg a terveinket
A következő fontos lépés, hogy a célt ne csak mi lássuk, hanem a csapatunk is – meg kell osztanunk, átélhetővé kell tennünk számukra a víziót. A csapat szerves része a megvalósításnak, fontos tehát, hogy világosan értsék az elképzeléseinket. Minél alaposabban sikerül megértetni a munkatársainkkal a részleteket, annál világosabb lesz számukra, hogy mit várunk el tőlük. Ez segíthet a motiváció növelésében, hogy jobban támogassák az elképzeléseinket, és saját céljaikat össze tudják hangolni az üzleti célokkal.
Tartsuk szem előtt a célokat
Nem csak átvitt, de akár szó szerinti értelemben! A hatékony munkához szükség van rá, hogy folyamatosan tudjuk, miért is dolgozunk végső soron. Így nem veszünk el a részletekben, és jobban kitart a lelkesedés is. A célokat számos kommunikációs csatornánk juttathatjuk el rendszeresen a kollégákhoz. A legnagyobb víziót akár egy-egy poszter segítségével jeleníthetjük meg. Olyan helyre helyezzük, amit mindenki lát! De akár a céges gépek háttérképe is közölhet hasonló üzeneteket.
A meetingek, az értekezletek egy része szintén szóljon a célokról, még ha csak megemlítés szintjén is, de rendszeresen, illetve az egyes részfeladatok kiadásakor és értékelésekor is érdemes tisztázni, ezek pontosan hol helyezkednek el és hogyan kapcsolódnak a „nagy tervhez”.
Találjuk meg a megfelelő eszközöket
Az elképzelések megvalósításához a csapatnak lehet, hogy szüksége lesz néhány új eszközre vagy rendszerre. Sok esetben a kommunikációs rendszereken kell javítani. Sokat segíthet, ha végtelen email folyamok helyett – amiről ráadásul mindig lemarad valaki, akinek pedig fontos lenne az adott információ – online csoportokat használunk, ahol mindenki mindent frissen és naprakészen láthat.
Szükséges lehet egy tervező is, ahol a szervezés részleteit vezethetjük naprakészen. A mérföldköveket és a feladatokat beírva nyomon követhetjük, hogy hol tartunk (vagy hol kellene tartanunk) és így frissíteni tudjuk a státuszokat. Ez segít abban, hogy mindenki szem előtt tarthassa, mi történt eddig, milyen lépésekre van szükség most és mi kell, hogy történjen a jövőben.
Ha az előző év értékeléséből az látszik, hogy valahol tényleges tudás- vagy készséghiány gátolja a munkát, betervezhetünk speciálisan arra a területre irányuló képzést, tréninget. Akár online elérhető anyagokkal, akár néhány képzési nap megszervezésével sokat segíthetünk, hogy erre az évre már felkészültebb, így magabiztosabb kollégákkal dolgozzunk. Fektessünk ebbe is energiát, pénzt, mert megtérül.
Ne várjuk el a csapatunktól, hogy maguktól változzanak! A vezető feladata, hogy segítse ezt a pozitív elmozdulást. Vezetőként kezdjük úgy a 2017-es esztendőt, hogy átgondoljuk azt, mi miben tudunk segíteni nekik. A kommunikáció és a tervek érthetővé tétele a kezdet. Ha támogató környezetet hozunk létre, ami illeszkedik a csapat és az üzleti célokhoz egyaránt, már jó úton vagyunk ahhoz, hogy sikeres legyen a 2017-es évünk.