Bár a lakossági ügyfelek könnyebben tartanak lépést az online trendekkel, az ipari cégek közül is már egyre többen veszik észre az online beszerzés előnyeit. A lassú adaptálás mögött a beszerzési szakma több évtizede kiépített eszközei – egyéni kutatás, telefonos és e-mailes információszerzés, manuális ajánlat-összehasonlítások – állnak. Az ipari cégek körében még nem történt meg az az online áttörés, amelyet a lakossági kereskedelemben már ki lehet mutatni. Míg a lakossági ügyfeleket Magyarországon több mint 5000 webshop és több ár-összehasonlító oldal szolgálja ki, addig a cégek csupán néhány specifikus termékkategóriát kínáló forgalmazó és beszállító weboldalán tudják összehasonlítani a megrendelni kívánt termékeket. (Többek között ezért is vannak versenyhátrányban a magyar vállalatok a külföldi cégek beszerzéseinél.)
„A webshopoknak és ár-összehasonlító oldalaknak köszönhetően a vásárlók manapság már szinte bármilyen termékről percek alatt megtudhatják valamennyi jellemzőjét, tulajdonságát, és még véleményeket is olvashatnak róla. A forgalmazók és a viszonteladók szinte teljes mértékben kiszolgálják a vevőket, ráadásul a webshopok egyre magasabb száma képes kiszolgálni az évről évre növekvő vásárlói igényeket is” – magyarázza Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.
A cégek közötti online kereskedelemben rejlő lehetőségeket jól mutatja, hogy az USA-ban az online lakossági kereskedelem 550 milliárd dolláros forgalma több mint kétszerese az online cégek közti kereskedelemnek – a Forrester számításai szerint. Bár a piac folyamatosan növekszik, a legnagyobb akadályt még mindig a kínálati oldal lassú adaptációja jelenti. Az USA-ban a cégekkel kereskedő vállalatoknak csupán 25 százaléka biztosít online vásárlási lehetőséget, holott a beszerzők 77 százaléka már először interneten keres rá a vásárolni kívánt termékre, és csupán kevesebb mint egynegyedük keresi fel rögtön a céget vagy az értékesítőt. Ez is jól mutatja, hogy még a fejlett Nyugaton is jelentős a különbség az igények száma és az igényeket kielégíteni képes vállalatok száma között.
„Ahhoz, hogy egy cég a legjobb terméket és a legmegfelelőbb ajánlatot találja meg, több beszállítót is külön-külön meg kell keresnie, fel kell vennie velük a kapcsolatot, és minden szükséges információt külön be kell kérnie az egyes termékekről. A folyamatot az is lassítja, hogy a legtöbb beszállító termékeiről részletes információt nem tesz elérhetővé online formában. A termék-összehasonlító weboldalak legnagyobb előnye, hogy a beszerzők helyett végzik el a munka legnehezebb részét. A keresett termékeket akár egyszerre több beszállító kínálatában is meg lehet találni, és egyetlen ajánlatkéréssel akár mindegyikkel egyidejűleg fel lehet venni a kapcsolatot – teszi hozzá Kócsi Norbert. – „Szerencsére egyre több beszállító jön rá, hogy megéri jelen lenni az online térben, hiszen így jóval több megrendelés érkezhet be hozzájuk. Tapasztalataink szerint számuk évente stabilan 12 százalékkal nő.”