Rosszabb a helyzet, mint ősszel volt - német vállalatokat kérdeztek

Romlott a német vállalatok helyzetmegítélése és a kilátásaikat is kedvezőtlenebbnek ítélik meg mint tavaly ősszel tették a DIHK német kereskedelmi és ipari kamara minden ágazatot felölelő, több mint 30 ezer vállalatra kiterjedő felmérésének eredménye alapján.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A DIHK (Deutscher Industrie- und Handelskammertag e.V.) felmérése szerint a német vállalatok összességében rosszabbnak ítélték meg az aktuális helyzetüket a 2020. őszi felmérésben jelentettnél. Az összes gazdasági ágazatban a megkérdezett vállalatok 29 százaléka jónak, 32 százaléka pedig rossznak ítélte meg üzleti helyzetét. A különbség tehát 3 százalékpont, szemben a 2020. őszi felméréssel, amiben a negatív értékelések 1 százalékponttal haladták meg a pozitívakat.

Ágazatonként eltérően látják a helyzetet 

A különböző gazdasági ágazatok azonban nagyon eltérően ítélik meg a helyzetüket. Az építőiparban továbbra is magas a pozitív különbözet, 39 százalékpont a jó megítélés javára, bár alacsonyabb az őszi 44 százalékpontnál. A feldolgozóipar nagy lendületet vett a javulás felé, a megítélés szaldója plusz 6 százalékpontra billent át az őszi mínusz 10 pontról. Ez azonban még messze a plusz 23 pontos hosszú távú feldolgozóipari átlag alatt van.

A lezárásoktól leginkább hátrányosan érintett gazdasági ágazatokban, a kereskedelemben és a szolgáltatóipari területeken nagymértékben lejjebb billent a helyzet megítélésének szaldója: a kereskedelemben mínusz 5 pontra plusz 5 pontól, a szolgáltatási szektorban pedig mínusz 12 pontra mínusz 3 pontról. A szolgáltatási szektorban is vannak azonban ágazatok, amelyekben többségében pozitívan értékelik aktuális helyzetüket a vállalkozások. Ilyen például az informatikai szolgáltatások ágazata, ahol 24 százalékponttal vezetnek a helyzetüket jónak tartó cégek a helyzetüket rossznak ítélőkkel szemben. A jogi és adótanácsadó cégeknél pedig 51 ponttal vezetnek a pozitív értékelések.

A rendezvényszervezőknél viszont a felmérés kezdete óta a legalacsonyabb, mínusz 83 pont az értékelések aránya. A művészeti területeken tevékenykedő cégeknél mínusz 74 pont.

A kereskedelemben is vannak területek, ahol többségében pozitívan értékelik a helyzetüket a vállalatok. A nagykereskedelemben például plusz 8 pont a különbözet, míg a kiskereskedelemben mínusz 13 pont. Az egészségügyi cikkeket forgalmazóknál azonban a kiskereskedelemben is plusz 10 pont a szaldó. A következő 12 hónapra vonatkozó kilátásaikat kedvezőtlenebbül ítélik meg a német vállalatok mint az őszi felmérésben. A negatív és pozitív értékelések szaldója mínusz 9 pontra csökkent mínusz 7 pontról.

A feldolgozóipariban plusz nyolc pontra emelkedett a különbözet plusz 5 pontról, miután a vállalatok 29 százaléka számít helyzetének javulására, 21 százaléka pedig a romlására. A legbizakodóbb hangulat a gyógyászati eszközök és berendezések gyártásában uralkodik plusz 26 pontos szaldóval.

Minden más gazdasági ágazatban rosszabbnak ítélik meg a kilátásaikat a vállalatok mint ősszel tették. A kereskedelemben a szaldó 13 ponttal esett lejjebb mínusz 25 százalékpontra. Rosszabbnak ítéli meg a kilátásait még az építőipar is, a mérlegnyelve mínusz 21 pontra billent mínusz 20 pontról.

A szolgáltatási szektorban mínusz 12 pontra csökkent a különbözet mínusz 10 pontról. A vendéglátásban mínusz 25 ponton, a közlekedésben mínusz 26 ponton áll a szaldó. A szolgáltatási szektorban csak az informatikai szolgáltatásokkal foglalkozó cégek tekintenek bizakodással a jövő elé, a mérlegük plusz 9 pont. A nagykereskedelemben mínusz 15 ponton áll a negatív és pozitív várakozások különbözete, szemben az őszi felmérésben kimutatott mínusz 10 ponttal. A kiskereskedelemben a különbözet mínusz 33 pontra nőtt mínusz 12 pontról.

Visszaeső kereslet 

A vállalatok leginkább a kereslet kedvezőtlen alakulásától tartanak kilátásaik megítélésében. 57 százalékuk tart a belföldi és 50 százalékuk a külföldi kereslet visszaesésétől.

A német vállalatok 22 százaléka tervezi növelni beruházásait az idén, 30 százaléka pedig csökkenteni. A mínusz nyolc pontos különbözet kisebb az őszi felmérésben kimutatott mínusz 15 pontnál, de még messze elmarad a felmérés történetének plusz 4 pontos átlagától. A vállalatok foglalkoztatási tervei javultak az őszi felméréshez képest, a létszámot növelni és csökkenteni tervező cégek különbözete mínusz 9 ponton áll mínusz 13 pont után. A hosszú távú átlag mínusz 6 pont.

A kormány 3 százalékos növekedési prognózisával szemben a DIHK az idei évre 2,8 százalékos GDP-növekedést vár a 2020-as 5,0 százalékos csökkenés után. A koronavírus-válság a kutatóintézet számításai szerint 190 milliárd euró termelési értéktől fosztotta meg a német bruttó hazai terméket. A válság előtti szintre a DIHK szerint 2022 harmadik negyedévben állhat vissza a német gazdaság teljesítménye.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo