Még nem találkoztam olyan vezetővel, aki ne vette volna komolyan a hírnév vagy a brand fontosságát - legyen az adott illető percepciója a saját személyének külső megítélését illetően vagy az általa képviselt gazdálkodó szervezet piaci reputációjára vonatkozóan. Sőt, a többség esetében a két dolog nagyon is erősen összekapcsolódik a fejekben, ami annak a jele, hogy létezik egyfajta 'szorosság' a társaság működéséért érzett felelősségvállalás és a hosszú távú egyéni ambíciók között.
Ezt helyesnek is gondolom, hiszen az eredményes, egyben prudens gazdálkodás fenntartásához elengedhetetlen a vezetői elköteleződés, a kiegyensúlyozott és korrekt kommunikáció, valamint a helyes etikai sztenderdek, mint igazodási pontok írott vagy íratlan képviselete.
Továbbmegyek: számos cégnél a reputáció tudatos építése mára kulcskérdés, amin keresztül igyekeznek további versenyelőnyhöz jutni a vásárlók és felhasználók kegyeinek elnyerésében. Jobb esetben nem csak marketingstratégiák épülnek rá (aminek részeként komoly összegeket invesztálnak arculattervezésbe, a médiában és az internetes felületeken való megjelenésbe) és nem pusztán díjak begyűjtését (majd ezek termékeken való megjelenítését) jelenti, hanem valós minőségjavulást kényszerítenek ki a szervezet belső folyamataiból, az előállított produktumokból, szolgáltatásokból és az ügyfélkapcsolatokból. (Nem véletlen, hogy már biztosítást is lehet kötni a hírnevünkre!)
Ezeknél a vállalatoknál már elmondható, hogy szervezett építkezés zajlik, aminek csak nyertesei lehetnek mind a vállalat mind pedig az ügyfelek tekintetében.
Van azonban egy olyan kérdéskör, ami gyakran mégis kimarad a gondolkodásból, még azoknál a cégeknél is, amik nem csak a szavak szintjén veszik komolyan a reputáció fontosságát, hanem valóban tesznek is annak kialakításáért, fenntartásáért és elmélyítéséért. Ez pedig nem más, mint az „érme másik oldala”, vagyis azoknak a kockázatoknak a számbavétele és részletes megértése, amik negatív előjellel érinthetik a vállalatunkról alkotott képet:
- Mik azok a potenciális külső és belső események, amik alááshatják a belénk vetett bizalmat, a fáradságos munkával és jelentős költségekkel felépített hírnevünket?
- Kell-e már most tenni valamit, hogy megelőzzük ezeket, illetve képesek lennénk-e gyorsan és helyesen reagálni, ha ilyenek bekövetkeznének?
De ugyanebbe a kategóriába tartoznak olyan ismert esetek is, amik az elmúlt 12 hónapban dollár milliárdokkal csökkentettek vállalati értékeket. Valószínűleg a Facebook-nál és az Apple-nél sem mérték fel pontosan, hogy az üzleti modelljeikben lévő 'rések' (úm. adatok könnyelmű kiadása az első, illetve agresszív árazás a második esetben) egyszer csak visszaüthet - nem csak stratégiai újragondolások, átalakítások, esetleges büntetések vagy perek és a mindezekkel együtt felduzzadó költségek, hanem a vállalat renoméján esett csorba miatt is. Ahogy a Renault-Nissan igazgatósága is minden bizonnyal elgondolkodott azon, hogy mennyi köze lehet a Carlos Ghosn vezérigazgató ellen visszaélés miatt indított eljárásnak Japánban ahhoz, hogy a cég részvényei 5 éves mélyponton állnak, és hogy valóban rendelkeztek-e azokkal a kontrollokkal, amikkel elejét vehették volna, de legalábbis időben feltárhatták volna ezt a kellemetlen dolgot.
Egy felelős vezető feladata az, hogy ne csak általánosságban és szavakban mutassa ki elkötelezettségét a tőke hatékony működtetéséért és a vagyon gyarapításáért, hanem gondoskodjon azokról az erőforrásokról, amik a fenntartható jövedelmezőséget biztosítják. Ezért sem árt tudatosítani, hogy a vállalat külső megítélése és a belé vetett bizalom integráns része a társaság értékének, az ezekre ható kockázatok megelőzésére vagy elkerülésére szánt idő és egyéb erőforrások mind-mind a 'megtérülő beruházások' közé fognak tartozni.
Szerző:
Doszpod Dénes