Fantasztikus fejlesztések a komfort jegyében
Amikor már azt mondanánk, hogy mindenünk megvan a könnyebb, gyorsabb közlekedéshez, hirtelen felmerülnek további igények. A teljesítmény és a minőség nemcsak egyszerű használati cikké, hanem sok esetben státusszimbólummá tette az autót. Ha pár évtizedet visszarepülünk az időben, akkor azt tapasztaljuk, hogy még kazettás magnón düccögtettük a kor slágereit, nem pendrive-ról, vagy YouTube-ról. A légkondi 20 fokra állítása helyett letekertük az ablakot, és a tükröket is manuális, egy eredendően ősi módszerrel, kézzel állítottuk be. A belső tükrön karácsonyfa alakú, legalább 2 éves illatosító csüngött, amit a kalaptartóról éberen figyelt a bológató kutyus.
A manuális záraktól a KEYLESS GO-ig
A régi idők autóját szépen körbejártuk, a bokáig érő latyakban is, és kulccsal zártuk. Aztán már csak az első ajtókat zártuk kulccsal. Ezt követően megérkezett a központi zár, mindössze egy ajtót zártunk, és automatikusan záródott az összes többi. Azt hittük, ezt már nem lehet fokozni, amikor jött a „pittyogós” megoldás. Nem használtuk a nyitáshoz a kulcsot, hanem csak megnyomtuk a nyitógombot, csippantott egyet a verda, villantak az indexek, és mindezt jó messziről. Hadd lássa mindenki, hogy mennyire vagány ez a megoldás! Végül elérkeztünk napjainkba amikor már nem fecséreljük a drága időnket gombnyomásra, egyszerűen csak ahogy közeledünk az autónk felé, már nyílik is az ajtó. Vége a kulccsal indítás folyamatának, nyitjuk, zárjuk, indítjuk az autót úgy, hogy hozzá sem érünk a kulcshoz.
A kulcs nélküli nyitás biztonsági kockázatai
Sajnos azonban nemcsak a jármű technika fejlődött az évek során, hanem bizony a tolvajok eszközei is. Régen bekurblizták az autót, aztán elviharzottak harminccal. Manapság már bevált módszereik vannak a modern zárakhoz is, és még a kulcsot sem kell feltétlenül megszerezniük hozzá.
A kulcs nélküli nyitás és indítás (KEYLESS GO) egy – az autóba szerelt – jeladón, és egy okoskulcson alapszik. A kulcs és a jeladó bizonyos távolságon belül (jellemzően 1,5 méter) működik. A kulcs által folyamatosan sugárzott jelet érzékeli az autó, és amint az megfelelő közelségben van, az ajtók kinyílnak, vagyis nyithatóvá válnak. Közben a kulcs végig a zsebünkben pihent, és ott is maradhat, hiszen az indításhoz sincsen rá szükség, az eszköz automatikusan feloldja a riasztót és az immobilizert, majd akár gombnyomásra be is indíthatjuk a járművünket. Ez így nagyon jól hangzik, hiszen nem kell keresgélni a kulcsot a táskában, kabátzsebben, kényelmes és egyszerű, viszont az illetékteleneknek sincsen szükségük kulcsra. Beállnak mögénk a sorba (azaz másfél méteren belülre), és a náluk lévő hordozható eszköz érzékeli a kulcsunk jelét, amit továbbít egy másik eszköznek, ami történetesen a másik tolvajnál van. Ő odamegy másfél méteren belülre az autóhoz, és máris kinyithatja, vagy akár be is indíthatja azt, ráadásul indítást követően már nem fog az autó leállni, akkor sem, ha a tolvaj adó jele már hatótávolságon kívül került. Nyilván nem muszáj ehhez a manőverhez egy boltba menni, elég, ha egy vékony falú házban letesszük a kulcsot egy előszoba szekrényre, és az autóval a falhoz közel parkolunk. Ebben az esetben a kényelem sajnos a biztonság rovására ment!
Zárjuk kalitkába a jelet!
A fentiek miatt szükségünk van olyasmire, amivel a folyamatos jelet blokkolhatjuk, így nem tudják azt továbbítani. Természetesen már léteznek ilyen eszközök, amik a Faraday kalitka elvén működő rádiójel blokkoló dobozkák, azaz lehetetlenné teszik a jel ellopását és továbbítását. Tökéletesek arra, hogy akár több kulcsot is tároljunk bennük, ha szükséges. Egy doboz persze nem mindig praktikus, ha például zsebben szeretnénk hordani, éppen ezért erre a célra külön kifejlesztettek kulcstartókat, és könnyen kezelhető, praktikus tokokat is.