A módosítás lényege, hogy folyamatos (időszakos elszámolású) szolgáltatások esetén az áfatörvény szerinti teljesítési időpont elvileg az elszámolással érintett időszak utolsó napja. Jelenleg a teljesítési időpont – azaz az adófizetési kötelezettség keletkezésének napja – a fizetés esedékessége, vagyis a fizetési határidő. (Itt találja a Piac & Profit adószakértőjének magyarázatát a változó szabályozás részleteiről.) A változás akkor jelentene problémát, ha a felek úgy állapodnak meg, hogy a szolgáltatás igénybe vevője egy adott időszakra vonatkozó díjat előre köteles megfizetni.
Az ingatlan-bérbeadási/üzemeltetési megállapodások jellemzően ilyen ügyletek. Ezekben az esetekben ugyanis az időszak utolsó napja (például minden hó 31-e) előtti fizetési kötelezettség az új szabályozás alapján előlegnek minősül, amelyre előlegbekérőt, előlegszámlát és majd az időszak utolsó napján végszámlát kell kiállítaniuk. A jelenlegi szabályozás alapján csak egy számla kiállítására van szükség.
Ezért nem csak a versenypiac, hanem az állami és önkormányzati szféra ingatlan-bérbeadással foglalkozó cégei és több mint 10 ezer bérlőjük számára is hátrányosnak tartja az áfatörvény módosítását az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK) és a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ). A két szervezet ugyanakkor üdvözli a parlament előtt lévő áfatörvény 58. §-a hatálybalépésének elhalasztására vonatkozó törvényjavaslatot, amely 2015. január 1-jére halasztaná el a módosítás hatálybalépését, továbbá bíznak benne, hogy az áfatörvény az általuk javasoltaknak megfelelően módosul. (Az indoklás szerint a hatálybalépés módosítására azért van szükség, hogy az érintett vállalkozásoknak legyen elegendő idejük a számlázási rendszerek átállítására.)
Az új szabályozás 6 ponton is hátrányt jelentene mind az ingatlant bérbe adó, mind az ingatlant bérlő vállalkozásoknak, szervezeteknek (a munkaerő-kölcsönzők szerint például egyenesen likviditási gondokat okozna az új szabály):
1. Megnövekvő adminisztráció
Az ingatlan-bérbeadással, -üzemeltetéssel foglalkozó piaci szereplőknek és azon állami vagy önkormányzati szervezeteknek, amelyek ingatlan-bérbeadási, -üzemeltetési tevékenységet végeznek, az adott változás jelentős adminisztratív terhet jelent, mivel több bizonylatot kell kiállítaniuk, és folyamatosan figyelniük kell, hogy egy adott beérkező fizetésről előlegszámla vagy végszámla kiállításának van-e helye, nem is beszélve az esetleges EURO alapú elszámolások átváltásából adódó bonyolultságról.
Mivel az érintett cégeknek teljesen új folyamatokat és bizonylati fajtákat kell kialakítaniuk, jelentős költséggel kell átállítaniuk vagy fejleszteniük jelenleg alkalmazott számviteli, számlázási rendszereiket.
3. Nincs idő átállni
Az átállásra rendelkezésre álló idő nagyon rövid. Előzetes információk alapján a szabályozás hatálybalépésének időpontjára a legtöbb piaci szereplő nem képes a szükséges rendszerfejlesztéseket elvégezni, ami szintén jelentős bizonytalanságot okoz. A hibás számlák pedig gondot okozhatnak a bérlők számára adólevonáskor.
4. Módosítani kell a szerződéseket
Az áfatörvény módosítása a jelenleg hatályos – gyakran hosszú távra szóló – szerződések módosítását is szükségessé teszi, ami szintén jelentős jogi költséggel jár, ráadásul bizonytalanságot okoz.
5. Régiós versenyhátrány
Hátrányt jelenthet a magyarországi piaci szereplők számára régiós versenytársaikkal szemben is, mivel jellemzően a környező államokban is speciális teljesítésiidőpont-szabály az alkalmazandó.