Bár sokat javult a helyzet az elmúlt években, a számlák kifizetésében még mindig nem jeleskednek a magyar vállalakozások. A cégek számláiknak csak 66 százalékát fizetik ki időben – és ha csúsznak, akkor aztán sokat csúsznak, van olyan iparág, ahol 49 nap az átlagos fizetési késedelem. Ne higgyük azt, hogy Nyugaton kolbászból van a kerítés, ott még rosszabb a helyzet, mint azt korábban megírtuk, a nyugat-európai vállalkozások a számláik alig 58 százalékát fizetik ki időben és szeretnek sokat csúszni – a görögök például átlagosan 70 napot.
Az időben fizetett számlák azonban sok vállalkozásnak a túlélést jelenthetik, ezért most csokorba gyűjtöttünk néhány tippet, hogyan lehet rávenni az ügyfeleket a pontos(abb) fizetésre.
Küldjünk több kicsit!
Egy folyamatban lévő projektnél ne egy nagy számlát állítsunk ki a megrendelőnek, hanem a kivitelezés szakaszaiban több kisebbet. Érdemes már a szerződés megkötésénél olyan pontokat kijelölni, ahol az elvégzett munka teljesítését igazolni tudjuk, így azt kiszámlázhatjuk. A megrendelő jól jár, hiszen nem egyetlen nagy számlát kell kifizetnie, ami megterhelheti a kasszáját, hanem több kisebb kiadással jár és mi is könnyebben pénzünknél maradhatunk. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy ha a vevő nem fizet, félbeszakíthatjuk a projektet – és kevesebb lesz a veszteségünk.
Alkalmazkodjunk
Ha szükséges, alternatív fizetési csatornákat is felajánlhatunk az ügyfélnek, mint a részletfizetés, kedvezmény, ha korábban fizet, akár előrendelés, vagy bartermegállapodás. Bár ez messze nem olyan jó, mint a készpénz – hiszen egy barterszerződésből nem tudjuk kifizetni a rezsinket, de hosszú távon jobban járhatunk, hiszen így megtarthatjuk az ügyfelünket – már ha még akarjuk.
Jelenjünk meg személyként, ne pedig egy névtelen számlaként. Vegyük fel a kapcsolatot telefonon, küldjünk kézzel írott köszönőlevelet, ha időben megérkezett az összeg, éreztessük az ügyfelünkkel, hogy a megrendelt szolgáltatás, vagy termék mögött nem egy arctalan szervezet, hanem egy – vagy több – élő ember áll.
Küldjünk rendszeresen emlékeztetőket!
Minden esetben a számlázási határidő lejárta ELŐTT küldjünk egy emlékeztetőt az ügyfelünknek a határidő közeledtéről. Ha mégis átcsúszik a határidőn, udvarias levélben azonnal kérjük meg, hogy rendezze a számláját.
Maradjunk konzekvensek
Ne menjünk bele olyan ügyekbe, amikor egy megállapodást utólag módosítana az ügyfél. Nyugodtan hívjuk fel a figyelmét a késedelem jogi következményeire: a behajtási költségátalányra, a késedelmi kamatokra, a fizetési meghagyásos eljárásra és végső esetben akár a felszámolás megindítására is.