Ha a látogatók megszerzése, vagyis a keresőoptimalizálás a tét, akkor az üzleti blog rendszeres és következetes írása a legjobb stratégia. A hasznos tartalommal gyakran frissülő oldalakat imádja a Google, és nagyobb bizalommal keresik fel az érdeklődők is. De csak akkor, ha a blog elkerüli az alábbi 5 hibát!
Az üzleti blog ősbűne: a terjengősség. Mára, az internet elterjedésével, az információ gombnyomásra elérhető. De időnk ettől nem lett több. Ellenkezőleg! Egyre kevesebb. Az információ tehát egyre olcsóbb, míg az időnk egyre drágább. Ezért egyre nehezebben bocsátjuk meg azt, ha valaki visszaél az időnkkel, a türelmünkkel.
Unalmasnak lenni a legnagyobb bűn! Ebből az ősbűnből, az olvasó számára semmitmondó terjengősségből ered az üzleti blog műfajának öt leggyakoribb hibája.
1. Ha a blog bonyolultabb, mint a négyesvektorok transzformációja.
Bonyolult akárki tud lenni. Nem a mondandónk összegubancolása, hanem a világosság és az egyszerűség a nagy kunszt, amihez ráadásul nem kevés bátorság is kell, mert így rögtön kiderül, hogy ki mit tud valójában. Az üzleti blog nem az a hely, ahol a nagy szavak és a túlírt mondatok mögé lehetne rejtőzni, mert időhiányos olvasója átlagban 7 másodpercen belül elkattint.
Az önzés: erény. Legalábbis a kapitalizmus logikája szerint. És valóban az lehet, de csak akkor, ha „kerülőútonˮ, mások támogatása által éri el a célját. Ezért, hacsak nem valamilyen 15 percre híres celeb ideig-óráig érdekes önvallomásairól van szó, az olvasók nem a blog szerzője számára fontos privát sztorikra kíváncsiak.
Az üzleti blog írásának elsődleges célja: a hatékony tájékoztatás. Persze némi szakértői státuszépítésként ebbe belefér egy-egy szakmai díj, konferencia-előadás stb. említése. De csak akkor, ha minden annak a legfontosabb kérdésnek a szemszögéből íródik, hogy: „Mi haszna van ebből az olvasómnak?”
3. A több az több. De a kevesebb eredményesebb
Nem kell elárasztania a hírlevelére, blogértesítőjére feliratkozottak postaládáját ahhoz, hogy tartsa velük a kapcsolatot. Mert a nyomulás ellentétes reakciót vált ki: leiratkozást. A hatás és ellenhatás törvénye az üzleti blog világában is működik, nem csak a fizikában.
Az ökölszabály lehet a heti 1, de aki ennél több infóra vágyik a kommunikációtervezés leghatékonyabb stratégiáiról (dátumokkal, témákkal, vázlatokkal), annak díjmentes előadásunkra érdemes beugrania.
A keresőoptimalizálás (SEO) kicsit olyan, mint a középkori aranycsinálás, ami közben nem szabad arra a bizonyos fehér elefántra gondolni. Pontosabban itt az a paradoxon, hogy a keresőoptimalizálás során pont nem a keresőoptimalizálásra, hanem elsősorban az Olvasóra kell gondolnia, és akkor működni fog a dolog. Mert a kulcsszóhalmozást ma már a keresőmotorok sem szeretik, sőt le is pontozzák. Gondoljon hát elsősorban arra, hogy az olvasója számára magával ragadó, sodró legyen a szöveg! Ezután megszórhatja (csípős) fűszerként – szóval csak óvatosan és mértékkel – a kulcsszavakkal is.
5. Ha a blogírás egy kicsit nem varázslás is…
Az eredményes marketingszöveg-írás nagyrészt technika. De nem működik, ha nincs benne némi mágia. Amit attól hat, hogy erősen hiszünk benne, és mozgósítjuk közben a képzeletünket.
Hogyhogy? Talán a gondolatok puszta erejénél fogva? Persze hogy nem. Hanem annak köszönhetően, hogy az írás közben odaképzelt olvasó jelenléte „átjönˮ a stílusban, a szövegben. Képzelje ideális olvasóját (vásárlóját) maga elé, és írja meg a blogcikket úgy, mint egy hozzá szóló magánlevelet, e-mail üzenetet! Ez lesz a tökéletes értékesítési szöveg, sallangok és közhelyek nélkül, ami pontosan a fizetőképes ügyfelet szólítja meg. Sok sikert!
Szerző:
A Langmár Kommunikáció csapata