Mint azt korábban megírtuk, Magyarország haladéktalanul az Európai Unió Mezőgazdasági Különbizottsága napirendjére kérte a zöldség- és gyümölcstámogatás ügyét, miután Brüsszel szeptember 10-én felfüggesztette az orosz importkorlátozással érintett termelők megsegítésére korábban megnyitott 125 millió eurós keretösszegű intézkedés végrehajtását, mert a pénz elfogyott, és az előzetes igények összessége többszörösen meghaladta az EU átlagos éves orosz exportját. Az eredeti célkitűzéseinek elérése érdekében a bizottság rövidesen javaslatokat terjeszt elő a rendkívüli intézkedések folytatására. Az európai jogszabály végrehajtásához szükséges magyar rendelet soron kívül megjelent, azonban az intézkedésre igen alacsony részvételi szándék mutatkozott, mindössze 226 jelentkező adott be előzetes igénylést, ők azonban a korábban kiírt pályázatból nem részesülhetnek.
Most már nem kell versenyezni a támogatásért
Az új rendeletben (165 millió eurós kerettel) nem változtak a támogatható műveletek, és az ezek pénzügyi támogatására vonatkozó szabályok. Az első rendelet alapján beérkezett igények támogathatók a második rendelet keretéből. A tagállamoknak ezúttal nem kell versenyezniük a támogatásért, mert a bizottság a nyújtható maximális támogatás mértékét tagállamonként kvótákban határozta meg. A kvótákat az elmúlt három év exportstatisztikái alapján állították össze.
A bizottság 13 tagállam számára összesen 403 085 tonna támogatható maximális mennyiséget irányzott elő, de a megállapított kvótán felül minden tagállamnak lehetővé teszi további, legfeljebb 3000 tonna termék támogatását. Magyarország 4295 tonna termékre kaphat támogatást – közölte a tárca. Az új rendelet szerint nem a tervezett, hanem a már végrehajtott műveletekről kell a tagállamoknak értesítenie a bizottságot.
Igénybe venni nem egyszerű
Magyarország a támogatás igénybevételéhez az uniós jogszabályoknak megfelelően módosította a vonatkozó nemzeti jogszabályt. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal a sorrendbe állított kérelmek alapján ellenőrzi a ténylegesen támogatható mennyiségeket. A be nem takarítás és a zöld szüret műveletek támogathatóságához a helyszíni ellenőrzéssel a végrehajtás előtt meg kell bizonyosodni arról, hogy az érintett területet megfelelően művelték, nem volt részleges betakarítás, vagyis a termék a termőterületen van, és forgalmazható minőségű.
Az Földművelésügyi Minisztérium szerint ezeknél gondot jelenthet, hogy nem biztos, hogy a termékek érését követően a gazdák egyszerre tudják biztosítani, hogy ne takarítsák be a termékeket és a gyümölcs, illetve zöldség a forgalmazási előírásoknak megfeleljen. A termelők ugyanis csak úgy tudták garantálni a forgalmazható minőséget, ha a terméket leszüretelték és tárolták. A már leszüretelt és betárolt termékek csak a piacról való kivonási műveletekben tudnának részt venni, amennyiben a korábbi bejelentés erre a műveletre vonatkozott.
Az Európai Bizottság közleménye szerint az EU 344,3 millió eurót költött az orosz élelmiszer-embargó miatt veszteséget szenvedett európai mezőgazdasági termelők pénzügyi támogatására. Oroszország augusztus 7-én vezetett be teljes embargót a marhahús, a sertéshús, a gyümölcs- és zöldségtermékekre, a baromfi, hal, sajt, tej, tejtermék behozatalára az Európai Unióból, az Egyesült Államokból, Kanadából, Ausztráliából és Norvégiából. A tilalmat október 21-től a marha- és sertésbelsőségekre, lisztre és sertés-, valamint marhazsírra is kiterjesztette.