Ha a cégben probléma van, vagy az okok feltárásával tölthetem az időt, vagy helyette megnézhetem, hogy hogyan csinálják mások, hogy náluk ez nem merül fel - kezdte felvezetését Kovács Ildikó, az IHR Solutions vezetője. Mint mondta, kutatások is igazolják, hogy az elégedett, elkötelezett munkatársak hatékonyabban dolgoznak, jobb eredményeket képesek elérni. A kutatásokból az is kiderül, hogy az elégedettség fontos eleme a jó vezető. Jó, vagyis olyan, aki bátorít, meghallgat, az erősségekre épít. Mindezek a tulajdonságok pedig kulcsszavai a délutáni szekció fő témájának, az optimista cégkultúrának és az ehhez kapcsolódó Appreciative Inquiry (AI) paradigmának.
Az AI a kérdezés művészete, amely stimulálja az optimizmust és jó érzéssel tölti el a válaszadót. Vagyis, hangsúlyozta Kovács, kérdezzünk, mutassunk érdeklődést és érzelmeket! A pozitív kérdés pozitív választ szül, az pedig újabb kérdést - ennek segítségével az eddigi, problémákat boncolgató negatív spirál pozitívba fordítható. A pozitív cégkultúra szerint az eredményességhez a cégben, emberekben meglévő legjobb dolgokat kell felfedezni, kérdezi és dicsérni kritizálás helyett. Emellett nagyon fontos, hogy valamennyi érintettet, alkalmazottat bevonjuk a folyamatokba és tervezésbe. Az ily módon kialakuló cselekvőkedv és kooperáció erősíti a csoportkohéziót, ami pedig innovációt eredményez.
Legyőzés helyett bevonás
Ebben a megközelítésben a lényeg a vita (vagyis a másik legyőzése) helyett a dialógus, vagyis partnerség kialakítása - magyarázza Ruzsa Ágota a SOL Intézet igazgatója. Az AI nem egy technika, hanem egy szemléletmód, amelynek köszönhetően komplexebben kezdi az ember látni a világot - vagy adott esetben a saját vállalatát. Ahhoz viszont, hogy a megnövekedett felhatalmazás, a sok új információ ne riasztó, hanem inspiráló legyen, a képességek és kompetenciák fejlesztésére is szükség van a munkavállalóknál. Ahhoz, hogy valóban szárnyalni tudjanak az alkalmazottak a munkájukban, bizonyos alapvető pszichológiai szükségleteik kielégítése az alapfeltétel - Dr. Martos Tamás a Magyar Pszichológiai Társaság Pozitív Pszichológia Szekciójának titkára szerint. Az autonómia (vagyis annak érzete, hogy ura vagyok saját sorsomnak), a kompetencia (vagyis, hogy képes vagyok arra, amit várnak tőlem), valamint a kapcsolódás (vagyis, hogy nem vagyok egyedül a világban és szükség van rám) megléte esetén lesz képes az ember olyan „mentális növekedésre", amely a munka során is nagy eredményekre vezethet.
Pozitív tapasztalatokról számoltak be azok a meghívott cégvezetők is, akik már sikeresen alkalmazták az AI elveit. Az értékesítő csapat szinte már azt hiszi, bármit el tud adni - mondja Ónodi Károly (HOGE Orvosi Műszer Kft.) az ilyen szellemű tréning után Összességében lojálisabb, proaktívabb és a termékkel jobban azonosulni képes lett a csapat. De az AI sem csodaszer, nem mindenki egyformán vevő rá.
Alf Martienssen (Merten&Martienssen Kft.) példája szerint viszont, a motivált és proaktív csapat kiveti magából azt, aki nem kíván velük tartani a fejlődés ezen útján.
Vajányi László (Ravak Kft.) története pedig azt bizonyította, a bevonással elérhető belső motiváció a gazdasági válságban bekövetkezett jelentősen csökkenő keresetek okozta nehézségeken is átsegítette a céget. Ez nem csak a cég eredményeit javította jelentősen, de az alkalmazottakkal közösen kialakított pénzügyi stratégia és jutalmazási rendszer azok elfogadottságát és így az elköteleződést is jelentősen javította.
"Ha egyszer elkezdi valaki, már vissza sem könnyű állni. Hisz ez a szemlélet olyan ragadós, mint a mosolygás." - összegezte Richman Gabriella (Firstmed Centers Kft.)Megváltoztathatók a gondolatminták. Erőteljesen átalakultak a paradigmák, vagyis az alapszabály-rendszerek az üzleti világban, és folyamatosan változnak egy szervezet működésén belül is. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy cégnek és a munkavállalónak, hogy érvényesülni tudjon?
A konferencia további témái:
Lehet-e boldog a munkavállaló?
Lehetséges-e a flow élmény a munkahelyen? Belefeledkezhetünk-e úgy a munkába, hogy jóleső izgalmat jelent a szakmai kihívások megoldása? A Piac & Profit és a Profil Training konferenciáján kiderült, a flow élmény nem kizárólag a boldogságról szól, hanem egy olyan tudatállapotról, amikor az ember fókuszált, hatékony, és képességei maximumát hozza.
Megváltoztathatók a gondolatminták
Erőteljesen átalakultak a paradigmák, vagyis az alapszabály-rendszerek az üzleti világban, és folyamatosan változnak egy szervezet működésén belül is. Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy cégnek és a munkavállalónak, hogy érvényesülni tudjon?
Milyen a jó vezető? És hogyan képes magasan motiválni munkavállalóit? Erre is keresték a választ a Piac & Profit és a Profil Training "Boldog munkavállalók és az üzleti siker" című konferenciáján.