Míg nemzetközi viszonylatban a megkérdezettek háromnegyede, addig hazánkban csak a válaszadók alig 65 százaléka tartja pozitívnak a vállalkozói létet és az önálló vállalkozásindítás fogalmát – derült ki a Gfk Hungária felméréséből a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének konferenciáján. Ennek ellenére nagy az önbizalmunk: akárcsak a focihoz, a vállalkozáshoz is sokan „értenek”, a magyarok 37 százaléka érzi úgy: gond nélkül elboldogulna a saját vállalkozás irányításával. És tízből hét szerint erre még csak születnie sem kell - a terület megfelelő ismeretanyagokkal, szorgalommal és szakszerű segítséggel, bárki által elsajátítható.
Ám ténylegesen csak kevés hazai vállalkozó képzi magát: míg nemzetközi mezőnyben a válaszadók negyede költ rendszeresen önképzésre, addig a magyar vállalkozók alig egytizede. Ráadásul a környezetet sem érzik túlzottan támogatónak.
Kevés embernek jó az önismerete
A vállalkozók további kihívása a helyes önismeret és énkép. Ezek hiányában aligha lehetnek sikeresek - legyen szó akár munkavállalói, akár vállalkozói létről vagy épp a munka-család egyensúlyról. Ami nagy baj: önismeret dolgában ugyanis rosszul állunk. „Az önismeret hiányának biztos jele: ha valaki úgy nyilatkozik magáról, hogy tökéletesen tisztában van magával. Az esetek többségében ez nincs így. Ha így lenne, akkor előre kiszámíthatóan reagálna korábban még nem tapasztalt emberpróbáló vagy csak váratlan helyzetekre - de általában nem így történik” - mutatott rá Almási Kitti pszichológus a FIVOSZ konferenciáján, együttműködő partnerünk, a Monster.hu közlése szerint.
Bukni nem szégyen!
Ami biztos: nem kell rettegni a kudarcoktól. Egyrészt minden vállalkozó életének velejárói - és a sikerek utólag úgyis kárpótlást nyújtanak majd. "Még a legnagyobbak is buktak. Sokszor. Donald Trump-nak például húsz alkalommal kellett ezt átélnie, de a mostani, sikeres vállalkozásom előtti próbálkozás nálunk sem volt sikeres, sőt!” - mondta el Békési Brigitta, a Beautyrobic ügyvezetője, aki szerint jelenleg a szenzitív, közösségteremtő embereké a jövő vállalkozóként. „Egyre inkább úgy tűnik: lejárt az ideje a keményen taposó, mindenáron önmegvalósító, karrierépítő és csúcsratörő embereknek. Ma az nyer, aki képes közösségeket építeni, képes a tömegeket megszólítani, megmozgatni és fogyasztóvá tenni. Ebben van ugyanis a pénz.”