Önkritikával, önismerettel nem állunk túl jól

Minden harmadik magyar úgy érzi, hogy elboldogulna egy vállalkozás vezetésével, mert a szükséges ismeretanyag megszerezhető. Mégis csak a vállalkozók tizede képzi magát.

Kép: Pixabay

Míg nemzetközi viszonylatban a megkérdezettek háromnegyede, addig hazánkban csak a válaszadók alig 65 százaléka tartja pozitívnak a vállalkozói létet és az önálló vállalkozásindítás fogalmát – derült ki a Gfk Hungária felméréséből a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének konferenciáján. Ennek ellenére nagy az önbizalmunk: akárcsak a focihoz, a vállalkozáshoz is sokan „értenek”, a magyarok 37 százaléka érzi úgy: gond nélkül elboldogulna a saját vállalkozás irányításával. És tízből hét szerint erre még csak születnie sem kell - a terület megfelelő ismeretanyagokkal, szorgalommal és szakszerű segítséggel, bárki által elsajátítható.

Ám ténylegesen csak kevés hazai vállalkozó képzi magát: míg nemzetközi mezőnyben a válaszadók negyede költ rendszeresen önképzésre, addig a magyar vállalkozók alig egytizede. Ráadásul a környezetet sem érzik túlzottan támogatónak.

 Kevés embernek jó az önismerete

A vállalkozók további kihívása a helyes önismeret és énkép. Ezek hiányában aligha lehetnek sikeresek - legyen szó akár munkavállalói, akár vállalkozói létről vagy épp a munka-család egyensúlyról. Ami nagy baj: önismeret dolgában ugyanis rosszul állunk. „Az önismeret hiányának biztos jele: ha valaki úgy nyilatkozik magáról, hogy tökéletesen tisztában van magával. Az esetek többségében ez nincs így. Ha így lenne, akkor előre kiszámíthatóan reagálna korábban még nem tapasztalt emberpróbáló vagy csak váratlan helyzetekre - de általában nem így történik” - mutatott rá Almási Kitti pszichológus a FIVOSZ konferenciáján, együttműködő partnerünk, a Monster.hu közlése szerint.

Bukni nem szégyen!

Ami biztos: nem kell rettegni a kudarcoktól. Egyrészt minden vállalkozó életének velejárói - és a sikerek utólag úgyis kárpótlást nyújtanak majd. "Még a legnagyobbak is buktak. Sokszor. Donald Trump-nak például húsz alkalommal kellett ezt átélnie, de a mostani, sikeres vállalkozásom előtti próbálkozás nálunk sem volt sikeres, sőt!” - mondta el Békési Brigitta, a Beautyrobic ügyvezetője, aki szerint jelenleg a szenzitív, közösségteremtő embereké a jövő vállalkozóként. „Egyre inkább úgy tűnik: lejárt az ideje a keményen taposó, mindenáron önmegvalósító, karrierépítő és csúcsratörő embereknek. Ma az nyer, aki képes közösségeket építeni, képes a tömegeket megszólítani, megmozgatni és fogyasztóvá tenni. Ebben van ugyanis a pénz.”

Mit olvasson a sikeres vállalkozó?
A boltokban rogyadoznak a polcok a vállalkozói ismereteket kínáló kötetektől, amelyekből, úgy tűnik, minden fontos dolgot megkaphatunk, ha eleget olvasunk. Tényleg így van? Ajánlunk néhány olvasmányt, amin érdemes átrágni magunkat.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo