Nincs mese: ha a légitársaság a hunyó, fizetnie kell

Három óránál többet késik a repülő, vagy kimarad a járat? Az utasnak 250-500 euró közötti kártérítés jár, amennyiben a kiinduló állomás, illetve a légitársaság székhelye az EU-ban van. Ha nem fizetnek, sikerrel lehet perelni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós jogszabályok alapján a kártérítés akkor is jár, ha a társaság “túlfoglalta” a járatot és valakinek, akinek a foglalását visszaigazolták, nem jut hely. A kártérítésért egyébként az eset évének végétől számítva 3 évre visszamenően folyamodhatunk – és akkor is, ha a késés uniós repülőtérről az EU-n kívüli célállomásra tartva keletkezett.

europaparlament.eu.hu

A légitársaságoknak csak “rendkívüli körülményekre” hivatkozva van joga megtagadni a kártérítést. Ilyen körülménynek számít a sztrájk, a terror-fenyegetés vagy a viharos időjárás – de nem tekinthetők annak a műszaki problémák.

Az utasnak első lépésben igényével a légitársasághoz kell fordulnia s annak 28 napja, de legfeljebb két hónapja van a válaszadásra. Amennyiben az utas igényét elutasítják, egyeztető testülethez fordulhat olyan országokban, ahol ilyen van.

A másik lehetőség: erre szakosodott inkasszó-cégek (mint a Flightright, a Fairplane vagy az Euclaim), amelyek tekintélyes, átlag 30 százalékos jutalék fejében behajtják az utas követelését. Oldalaikon előre ki is számolható, milyen összeget lehet a légitársaságtól követelni – illetve, hogy van-e egyáltalán esély az igény kielégítésére.

Jár a kártérítés, ha lekésed a csatlakozást
A légi járat jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog a harmadik országokba tartó, az Európai Unión kívüli közbenső leszállást tartalmazó közvetlenül csatlakozó járatokra is vonatkozik – véli az Európai Bíróság.

E vállalkozások az utas felhatalmazásával, szakosodott jogászokkal dolgoznak – ám mégsem biztos, hogy mindig megalapozottan utasítják el egy ügy képviseletét. Vannak egyébként olyanok is, akik mintegy megveszik a követelést, azt azonnal kifizetik – ezért viszont annak 40 százalékát vonják le...

Amennyiben hiszünk igazunkban és sajnáljuk a magas jutalékot, marad saját ügyvéd megbízása – legalábbis olyan esetekben, amikor biztosnak látszik a siker. Ügyvédünk be tudja hajtani a kártérítést, adott esetben a szállás- és közlekedési költségeket, és még pénzbe sem kerül: díját a pervesztes légitársaság fizeti.

Nem érdektelen tudni a Ryanair eljárását: a kisbetűs utazási feltételek között szerepel, hogy az utas nem érvényesítheti kártérítési igényeit harmadik félen keresztül. A jogi szakvélemény szerint ilyen tilalomra nincs lehetőség.

(Forrás: Stiftung Warentest)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo