Nincs mese: ha a légitársaság a hunyó, fizetnie kell

Három óránál többet késik a repülő, vagy kimarad a járat? Az utasnak 250-500 euró közötti kártérítés jár, amennyiben a kiinduló állomás, illetve a légitársaság székhelye az EU-ban van. Ha nem fizetnek, sikerrel lehet perelni.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós jogszabályok alapján a kártérítés akkor is jár, ha a társaság “túlfoglalta” a járatot és valakinek, akinek a foglalását visszaigazolták, nem jut hely. A kártérítésért egyébként az eset évének végétől számítva 3 évre visszamenően folyamodhatunk – és akkor is, ha a késés uniós repülőtérről az EU-n kívüli célállomásra tartva keletkezett.

europaparlament.eu.hu

A légitársaságoknak csak “rendkívüli körülményekre” hivatkozva van joga megtagadni a kártérítést. Ilyen körülménynek számít a sztrájk, a terror-fenyegetés vagy a viharos időjárás – de nem tekinthetők annak a műszaki problémák.

Az utasnak első lépésben igényével a légitársasághoz kell fordulnia s annak 28 napja, de legfeljebb két hónapja van a válaszadásra. Amennyiben az utas igényét elutasítják, egyeztető testülethez fordulhat olyan országokban, ahol ilyen van.

A másik lehetőség: erre szakosodott inkasszó-cégek (mint a Flightright, a Fairplane vagy az Euclaim), amelyek tekintélyes, átlag 30 százalékos jutalék fejében behajtják az utas követelését. Oldalaikon előre ki is számolható, milyen összeget lehet a légitársaságtól követelni – illetve, hogy van-e egyáltalán esély az igény kielégítésére.

Jár a kártérítés, ha lekésed a csatlakozást
A légi járat jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog a harmadik országokba tartó, az Európai Unión kívüli közbenső leszállást tartalmazó közvetlenül csatlakozó járatokra is vonatkozik – véli az Európai Bíróság.

E vállalkozások az utas felhatalmazásával, szakosodott jogászokkal dolgoznak – ám mégsem biztos, hogy mindig megalapozottan utasítják el egy ügy képviseletét. Vannak egyébként olyanok is, akik mintegy megveszik a követelést, azt azonnal kifizetik – ezért viszont annak 40 százalékát vonják le...

Amennyiben hiszünk igazunkban és sajnáljuk a magas jutalékot, marad saját ügyvéd megbízása – legalábbis olyan esetekben, amikor biztosnak látszik a siker. Ügyvédünk be tudja hajtani a kártérítést, adott esetben a szállás- és közlekedési költségeket, és még pénzbe sem kerül: díját a pervesztes légitársaság fizeti.

Nem érdektelen tudni a Ryanair eljárását: a kisbetűs utazási feltételek között szerepel, hogy az utas nem érvényesítheti kártérítési igényeit harmadik félen keresztül. A jogi szakvélemény szerint ilyen tilalomra nincs lehetőség.

(Forrás: Stiftung Warentest)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo