Nincs mese: ha a légitársaság a hunyó, fizetnie kell

Három óránál többet késik a repülő, vagy kimarad a járat? Az utasnak 250-500 euró közötti kártérítés jár, amennyiben a kiinduló állomás, illetve a légitársaság székhelye az EU-ban van. Ha nem fizetnek, sikerrel lehet perelni.

Az uniós jogszabályok alapján a kártérítés akkor is jár, ha a társaság “túlfoglalta” a járatot és valakinek, akinek a foglalását visszaigazolták, nem jut hely. A kártérítésért egyébként az eset évének végétől számítva 3 évre visszamenően folyamodhatunk – és akkor is, ha a késés uniós repülőtérről az EU-n kívüli célállomásra tartva keletkezett.

europaparlament.eu.hu

A légitársaságoknak csak “rendkívüli körülményekre” hivatkozva van joga megtagadni a kártérítést. Ilyen körülménynek számít a sztrájk, a terror-fenyegetés vagy a viharos időjárás – de nem tekinthetők annak a műszaki problémák.

Az utasnak első lépésben igényével a légitársasághoz kell fordulnia s annak 28 napja, de legfeljebb két hónapja van a válaszadásra. Amennyiben az utas igényét elutasítják, egyeztető testülethez fordulhat olyan országokban, ahol ilyen van.

A másik lehetőség: erre szakosodott inkasszó-cégek (mint a Flightright, a Fairplane vagy az Euclaim), amelyek tekintélyes, átlag 30 százalékos jutalék fejében behajtják az utas követelését. Oldalaikon előre ki is számolható, milyen összeget lehet a légitársaságtól követelni – illetve, hogy van-e egyáltalán esély az igény kielégítésére.

Jár a kártérítés, ha lekésed a csatlakozást
A légi járat jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog a harmadik országokba tartó, az Európai Unión kívüli közbenső leszállást tartalmazó közvetlenül csatlakozó járatokra is vonatkozik – véli az Európai Bíróság.

E vállalkozások az utas felhatalmazásával, szakosodott jogászokkal dolgoznak – ám mégsem biztos, hogy mindig megalapozottan utasítják el egy ügy képviseletét. Vannak egyébként olyanok is, akik mintegy megveszik a követelést, azt azonnal kifizetik – ezért viszont annak 40 százalékát vonják le...

Amennyiben hiszünk igazunkban és sajnáljuk a magas jutalékot, marad saját ügyvéd megbízása – legalábbis olyan esetekben, amikor biztosnak látszik a siker. Ügyvédünk be tudja hajtani a kártérítést, adott esetben a szállás- és közlekedési költségeket, és még pénzbe sem kerül: díját a pervesztes légitársaság fizeti.

Nem érdektelen tudni a Ryanair eljárását: a kisbetűs utazási feltételek között szerepel, hogy az utas nem érvényesítheti kártérítési igényeit harmadik félen keresztül. A jogi szakvélemény szerint ilyen tilalomra nincs lehetőség.

(Forrás: Stiftung Warentest)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo