Németország Magyarország legnagyobb külkereskedelmi partnere, és számos magyar cég vetette meg a lábát a szövetségi köztársaságban az elmúlt években. Azonban közülük csak kevesen vannak tisztában azzal, hogy ott is elérhetőek számukra olyan források, mint a hazánkban uniós pénzekből kiírt pályázatok – figyelmeztettek a szakemberek a Piac&Profit által szervezett konferencián a német piaci lehetőségek kapcsán. (A külpiacra lépés - és különösen Németország nem menekülési pálya, csak a felkészült cégeknek lehet esélye, hogy megvessék a lábukat.)
„Sok cég abban a tévhitben él, hogy Németországban nincsenek pályázatok, nem lehet pályázni. Mivel olyan országról beszélünk, ami régóta EU tag, ott már régen kifutottak az EU pályázatok, ez részben így is van, de a német állam saját forrásból is képes pályázatokat kiírni. Ez évente pár milliárd euró, amit ki tud írni pályázati célra” – mondta Vasvári Ferenc, a Goodwill Consulting ügyvezető igazgatója.
A német állam ugyanis nem csupán a klasszikus regionális fejlesztési, vagy szociális alapokkal gazdálkodik, hanem a szövetségi államnak is megvan a saját kerete, másrészt a tartományoknak is megvan a saját forrása, amivel pályázatokra hívja a vállalkozásokat. „Emellett a brüsszeli keretből is bőven jut az országnak, például a hazai viszonyokkal hasonlítjuk össze, az elmúlt másfél évben a német cégek, kkv-k, egyetemek nagyobb rész tudtak kiszakítani, mint a magyar cégek. Tehát elmondható, hogy több forrásra is sokkal sikeresebben tudnak pályázni a német cégek, mint magyar vállalatok” – hangsúlyozta a szakember.
Hetven százalékos intenzitás
Alapvetően kétféle forráslehetőség érhető el Németországban. Egyrészt a vissza nem térítendő pályázati támogatások. A német állam például ebben a konstrukcióban támogatja a kutatás-fejlesztést, az energetikai fejlesztéseket, az agrárberuházásokat. De a tanácsadási piac, a kiállítások, a képzések is gyakran kapnak ebből a keretből. „Vannak olyan kutatás-fejlesztési pályázatok, ahol a támogatási intenzitás a hetven százalékot is elérheti” – hangsúlyozta Vasvári Ferenc.
A másik forráslehetőség visszatérítendő támogatások, illetve a kamattámogatott hitelek formájában érhető el. Németországban ezek is igen népszerűek: főleg cégalapításhoz, beruházásokhoz, az energiahatékonysági pályázatokhoz vehetők igénybe.
A németországi szabályozási környezetről itt olvashat bővebben.
Berlin is startup lázban ég
„Németország is startup lázban ég, ezeket a vállalkozásokat is szereti támogatni az állam, ráadásul partnerként kezelik a pályázó cégeket. Gyakori az előzetes konzultáció, mintegy előszűrés van, ahol felmérik, hogy a támogatandó ötlet mennyire lehet életképes, érdemes-e energiát, pénzt belefektetni. És ne feledkezzünk meg a turizmusról sem, ez a terület is prioritást élvez pályázati szinten, és főleg visszatérítendő és kamattámogatott konstrukcióban pályázhatnak” – hangsúlyozta a Goodwill Consulting ügyvezető igazgatója.