Nem véletlenül a lízing a menő az autóvásárlóknál

Az elmúlt 25 évben óriási növekedést mutatott fel a világ autóipara, és 2016 új rekordot hozhat, elsőként lépheti át a 100 milliós határt a világpiac. Tévhit, hogy a növekedés csak Kínából származott, és hogy Magyarország lemaradóban, itthon az európai 9 százaléknál is gyorsabban, 13,4 százalékal növekedtek az eladások tavaly, és idén is hasonló dinamikát várnak a piac szereplői. A növekedés motorja azonban nem az életszínvonal látványos növekedése, hanem a céges operatív lízing volt.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Wikipedia

2012-ben összesen 107 ezer jármű került a hazai járműparkba, a fele új, a másik fele használt. Idén már a 200 ezret is elérheti ez az érték, de már csak 38 százalék lesz új, 62 százalék külföldi használt autó lesz. A hazai újautó-piac a Datahouse adatai szerint tavaly 13,4 százalékkal nőtt, de az új autókra kötött finanszírozási szerződések száma (a flották nélkül) 26 százalékkal. Az autófinanszírozások esetében míg 2007-ben a hitelek aránya közel 90 százalék volt, addig 2015-ben már csak 10 százalék alatti. A lízingszerződések 74 százalékát azonban cégek kötik, a flottafinanszírozáson belül pedig jellemző az operatív lízing, azaz a tartósbérlet, ennek aránya is tavaly már 74 százalék volt.

Mi is áll az átrendeződés hátterében?

Székely Balázs, a RentaSystem ügyvezető igazgatója szerint a tartósbérlet kiválóan megfelel a korszellemnek, egyfajta rugalmas átmenetet képezve a klasszikus tulajdon és a közösségi autózás között, mivel a tulajdon már kevésbé fontos,a használat igen, de a tulajdon megosztása még nem eléggé terjedt el. A tartósbérlet rendkívül kényelmes, nem kell jelentős tőkét lekötni, az autó árán kívül a fenntartási költségek jelentős részét is a bérleti díjba kombinálják, és a hitelnél és a vásárlásnál jóval kedvezőbb konstrukciókat is lehet találni. Ehhez persze kellett a szabályozói környezet átalakítása, az áfa-visszaigénylés lehetőségének a megteremtése. Igen kedvező, hogy a bérleti díjak számítási alapja a nettó beszerzési ár lesz, ami az áfa értékével csökkenti az autó árát! Ráadásul fix a bérleti díj, amelyet a kamatlábak változása sem befolyásol, és akár kezdő részlet nélkül is igénybe vehető, ha a lízingcégnél erre lehetőség van.

Kinek éri meg céges kocsit adni?
Egy bizonyos státusz felett még Magyarországon is mindenkinek jár a vállalati kocsi, ám sok olyan dolgozó is van, akinek a munkájához elengedhetetlen, és ez ma már nem is terheli meg annyira a munkáltató pénztárcáját, mint korábban.
Mikor melyik formát válasszuk?

A pénzügyi lízing általában akkor jó, ha valaki adót akar csökkenteni, amortizációt növelni, ha nem zavarja, hogy a cége hitelképességét befolyásoló pénzügyi megoldást választ, mert így is alacsony marad a hitelkitettsége, vagy ha a hitelkitettség egyáltalán nem szempont, és az autót akár meg is akarja tartani a futamidő végén.

A tartósbérlet mérlegen kívüli tétel, így a díjai nem növelik a tartozásállományt.  Akkor célszerű választani, ha valaki nem akar hitelképességi vizsgálattal vesződni, ha nagyon fontos a kényelem, és hogy ne vesszünk az életünkből egy percet se. Nem árt, ha nyereséges a szerződő cég, és biztonságosan ki tudja gazdálkodni az autó fix költségeit. Az amortizáció növelése itt nem cél, mert adót máshogy is tud csökkenteni a cég. Ha valaki nem szeret sokáig egy autót vezetni, inkább a változatosságot kedveli, és mindig megbízható, garanciális, új vagy újszerű autóval akar közlekedni, akkor jó választás a tartós bérlet. Itt is megvan az az előny, hogy nem kell eldönteni, hogy meg akarja-e tartani a cég az autót, hiszen az élet gyorsan változik, nem lehet tudni, mik lesznek a prioritások három-öt év múlva.

Székely Balázs szerint azonban a tartósbérlet sem csodaszer. A szakember azt javasolja, hogy mindenki addig nyújtózzon, amíg a takarója ér. Itthon valóban divat, hogy a lehetőségeinknél egy vagy két fokozattal magasabb autóval szeretnénk járni. Nem kevés autót kellett visszaadni a devizahitelek korában, mert a 30–60 százalékal magasabb törlesztőrészleteket már nem tudták (vagy akarták) fizetni. Nem jó érzés, ha minden hónapban izgulni kell, hogy miképp termelje ki a cég a lízingelt autó(k) árát, így Székely Balázs szerint a lehetőségeket és a cég számára elérhető pénzügyi előnyöket jól fel kell mérni.

Jobban megéri volt céges kocsit venni?
A korábban vállalati flottába tartozó gépjárművek hosszú távon akár jelentősen kevesebbe kerülhetnek új tulajdonosaiknak, mint például akár a külföldről behozott használt autók – vélik a Business Lease Hungary Kft. szakértői.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo