Nem bíznak a cégek a kivában és a zónákban

Az idei adócsomag-változások részeként bevezetett kisvállalati adót bár az érintett vállalkozások többsége ismeri, a ténylegesen regisztráltak száma egyelőre alulmúlja a várakozásokat. A szabad vállalkozási zónák sem olyan vonzók, mint amilyennek első pillantásra látszottak.

Mivel a vállalkozások több mint fele még nem gondolkodott az átlépésről, vagy nem döntött véglegesen, az adótörvény módosítása, amely év közben is választhatóvá tette a kivát, még a vállalkozások jelentős részét mozgósíthatja. A szabad vállalkozási zónákkal kapcsolatban is erős bizonytalanság tapasztalható. A zónák kedvező feltételei egyelőre még azokat a vállalkozásokat sem csábítják új beruházásra vagy bővítésre, amelyek már rendelkeznek telephellyel az érintett településeken.

forrás: K&H kkv bizalmi index

A K&H kkv bizalmi index kutatás márciusi felmérése arról kérdezte a vállalkozásokat, miként vélekednek a kisvállalati adózás és a szabad vállalkozási zónák bevezetéséről.

„Az eredmények szerint a 2013-as adócsomag részeként bevezetett kisvállalati adóról a 100 m Ft éves árbevétel alatti kkv-k több mint kétharmada hallott. Ennek ellenére a megkérdezett vállalkozások csupán 6 százaléka jelentette be vállalkozását a kiva hatálya alá, és még további 3 százalék tervezi azt. Ennél jóval nagyobb arányban (41%) vannak azonban azok a cégek, amelyek még nem is gondolkodtak az átlépésről, és további 11% nem döntötte el, hogy az új adónem mellett teszi-e le a voksát. Az adótörvény módosítása, amely az eredeti elképzelésekkel ellentétben egész évben választhatóvá tette a kivát, az új adónem hatálya alá tartozó vállalkozások több mint felét érinti, így év végéig még bővülhet az igénybevevők köre” – tájékoztatott az eredményekről Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője. „Azok a cégek, amelyek egyértelműen elutasítják a kisvállalati adózást (35%), főként azzal indokolták választásukat, hogy nem felelnek meg a feltételeknek, vagy nem látják egyértelműen a kiva előnyeit” – tette hozzá a szakember. (Pedig a kormány elképzelései szerint 400 ezer kisvállalat lépett volna át a kivába.)

Mit tud a kiva és a kata?
Magyarországon a 200-300 céget magába foglaló nagyvállalati szektor mellett több százezer kisvállalat működik, ebből a szempontból duálisnak mondható a gazdaság. A két vállalati forma között azonban az adózás szempontjából eddig nem tettek különbséget hazánkban annak ellenére, hogy pénzügyi sajátosságaik erősen eltérnek. 2013-tól azonban a kisvállalati adó és a kisadózó vállalkozások tételes adója lehetőséget kínál a kisvállalatoknak és kisadózóknak arra, hogy válasszanak a számukra legkedvezőbb adózási lehetőségek közül.
A legelmaradottabb kistérségek felzárkóztatását célzó szabad vállalkozási zónák létesítésével kapcsolatban is bizonytalanság tapasztalható. „A visszajelzések alapján a vállalkozások jelentős része nem tudja eldönteni, hogy kedvező-e számára vagy sem a szabad vállalkozási zónák feltételrendszere, és sokan vannak, akik szerint egyszerre kedvezőek és kedvezőtlenek a kritériumok.

Azon vállalkozások, amelyek nem rendelkeznek telephellyel szabad vállalkozási zónában vagy nem tudnak eleget a lehetőségekről, többsége biztosan nem létesítene telephelyet csak azért, hogy igénybe vehesse a többletkedvezményeket.

„Az elutasítás leginkább azzal magyarázható, hogy a zónában igénybe vehető kedvezmények azoknak sem jelentenek feltétlenül húzóerőt, akik már rendelkeznek telephellyel a zónák valamelyikében. Azok a cégek, amelyek biztosan nem indítanának beruházást a szabad vállalkozási zónák által kijelölt településeken, leginkább a térség munkaerejének tapasztalatlanságával, a fizetőképes kereslet hiányával és a földrajzi távolsággal indokolták döntésüket” – mondta el Németh László.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo