A számítógépek a mindennapos munkavégzés részeivé váltak, rengeteg munkahelyen már el sem lehet képzelni az életet nélkülük. Rengeteg vállalat már odáig jutott, hogy vannak stratégiái a mobileszközökre, közösségi oldalakra, sőt a felhő alapú alkalmazásokra is. Ám még a digitális világban élenjáró cégek is küzdenek a problémával: hogyan lehetne még szélesebb körben elterjeszteni a digitális kompetenciákat egy vállalat keretein belül? Adunk négy tippet, hogyan haladhat előre az egész cég egyszerre az IT-tudás zavaros világában.
1. Hozza összhangba a digitális kultúrát az üzleti céljaival. Egy közepes méretű vállalat esetében már szükség lehet egy központi csapatra, akik pontosan meghatározzák az üzleti céljaival párhuzamosan milyen digitális stratégiára, innovációkra és irányelvekre van szükség a cégben. Olyan kérdésekre kell választ adniuk, mint, hogy milyen feladatokra használhatják a dolgozók a céges okostelefonjaikat vagy a közösségi média mely oldalain lehet a legjobb hatékonysággal megjelenni? Persze az internet tele van hasznos oldalakkal, melyek általánosságban jól hasznosítható tippeket nyújtanak, azonban a határozottan belőtt célok szignifikánsan jobb eredményeket hozhatnak a cég számára. "Ez az oktatóvideó túl hosszú és bonyolult lesz a dolgozóknak", "ezen a közösségi oldalon ezt a szegmenst érdemes célozni" - ilyen és ehhez hasonló specifikus megfogalmazásokkal közelebb lehet hozni a stratégiai célokat a digitális lehetőségekhez. Az általános célok természetesen jó, ha megvannak, egy a célra specializált csapatnak azonban sokkal magasabb akadályt kell megugrania ahhoz, hogy a digitális lehetőségek kiaknázása valóban a lehető leghatékonyabban történjék meg a cég számára.
2. Fejlesszen ki többféle tanulási módszert. Próbáljon meg legalább kétféle tanulási metódust meghonosítani a cégen belül. Az egyik természetesen a munka közbeni tanulás - a dolgozók a projektben való előrehaladás során tanulnak meg új dolgokat, akár tapasztaltabb kollégáktól, akár videós oktatás keretében. Ez ugyan némileg elnyújtja a projekt idejét, hiszen a betanítás időbe kerül, de a kiszélesített tudásbázis miatt sokkal több ember látja majd át a rendszereket a munkahelyén és hamar beilleszkednek a munkakörnyezet szélesebb körű kihívásaiba is. A másik módszer a célzott oktatás. Itt nem is feltétlenül a munkához szorosan kapcsolódó kompetenciák elsajátításáról van szó, hanem olyan tudás átadásáról, amely az új céges metódusokhoz kapcsolódik: például a webanalitikai eszközök használata vagy az SEO alapjainak elmagyarázása. Tekintsen úgy a digitális tudás elsajátítására, mint egy széles lépcsőre, amin az egész cég felfelé halad, még ha nem is mindenki ugyanazon a lépcsőfokon áll egy adott pillanatban.
4. Beszéljenek közös nyelvet. Azok számára, akik a napjuk nagy részét a digitális világban töltik, az ott jellemző szóhasználat a mindennapok részévé vált. Nem mindenki számára van ez így, még akkor sem, ha egy IT-cégben dolgozik. Törekedjen arra úgy az előadásai, mint a folyosói beszélgetései során, hogy mindig világosan fogalmazzon. Amikor csak tud, szerezzen visszaigazolást kívülállóktól, mennyire érthető a mondandója számukra: ha semennyire, valószínűleg jó néhány üzenete a cégen belül is csak értetlen fintorgást von maga után. Igyekezzen az IT-szakzsargont mindig elmagyarázni és elültetni a fejekben, de mindig csak annyira legyen bennfentes, amennyit a dolgozók is megértenek belőle, különben egyetlen világmegváltó üzenete sem fog átmenni elméletből a gyakorlatba.