Nagyot húz a net, mégse használjuk ki

Még ebben az évtizedben eljutunk addig, hogy az állások 90%-ának betöltéséhez szükség lesz digitális képességekre és egymillió álláshely marad betöltetlen ezek hiánya miatt. A magyar kkv-k azonban egyelőre még nem érzik a nyomást, az utolsók között kullogunk minden mutató szerint. Ideje feljebb lépni!

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A digitális készségek hiánya az Európai Unió – különösen a közép-európai országok – legégetőbb problémái közé tartozik. Az Európai Bizottság jelentése szerint az unió lakosságának majdnem fele (47%-a) nem rendelkezik a szükséges digitális ismeretekkel, pedig a közeljövőben a munkakörök 90%-a igényel majd valamilyen szinten ilyen készségeket. 2020-ig bezárólag 900 000 állás marad majd betöltetlen emiatt. (Számos állás pedig egyszerűen eltűnik majd - itt mutatunk néhány példát.)

A világ több, régóta működő vállalatot kényszerít majd, hogy felülvizsgálja és megújítsa tevékenységét és működési módszereit annak érdekében, hogy fenntartható módon és versenyképesen működhessen tovább. A felgyorsult változás jelentős hatásai minden iparágban és tudományágban érezhetőek lesznek. Ebben a helyzetben azok lesznek a győztesek, akik képesek gondolkodásukat folyamatosan frissíteni, és a gyors változások korában is relevánsak tudnak maradni - és ez még csak egy, a Future Hunters ügynökség közeljövőre vonatkozó előrejelzéseiből.

A sor végén kullogunk

Ez Magyarországon a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő Digital Economy and Society Index alapján különösen nagy problémát jelent: a társadalom digitális készségei, a vállalkozások digitalizáltsága, az internet hozzáférés és a digitális közszolgáltatások tekintetében az EU-n belül Magyarország a 20. helyen áll. Az ország és a 28 uniós tagállam átlaga közötti digitalizációs szakadék a vállalatok digitáliseszköz-használatát mérő mutató („digitális technológiák integráltsága”) szempontjából a legnagyobb. Ebben Magyarország csak a 26. helyet tudta megszerezni a 28-ból.

Gyorsabb növekedést hoz a digitalizáció
Azok a vállalkozások, amelyek belevágnak üzleti folyamataik digitális átalakításába, gyorsabban növelik árbevételüket, mint a lemaradók – derül ki egy friss kutatásból. A cégek mégis rettegnek.
Ez arra utal, hogy a magyarországi vállalkozások nem használják ki a digitális eszközök előnyeit. Jelenleg a kis- és középvállalkozások csupán 64%-a rendelkezik saját weboldallal (szemben az EU15 79%-os átlagával), csak a 26%-uk használja a közösségi oldalakat (szemben az EU15 43%-os átlagával) és mindössze 9,8%-uk végez online értékesítést (szemben az EU15 14,6%-os átlagával).

Noha a magyar kis- és középvállalkozások részéről jelentős kereslet mutatkozik az infokommunikációs szakemberek iránt, az ilyen szakembereik vagy más dolgozóik számára infokommunikációs képzéseket nyújtó vállalkozások aránya jóval az EU15 átlaga alatt van – derül ki a „A magyarországi kis- és középvállalkozások digitális átalakulása” című jelentésből, amelyet a Varsói Egyetem digitális gazdasági laborja állított össze.

Ideje váltani
Kép:PP/BartosGyula

E kereslet kielégítése a jövőben is nehézségekbe ütközhet, mivel Magyarország a tudományos, technológiai, mérnöktudományi vagy matematikai („STEM”) végzettségű szakemberek terén is nagy lemaradással küzd (az EU28-ban szintén a 26. helyen áll). Az ilyen végzettségű álláskeresők fontos szerepet játszanak abban, hogy a vállalkozások ki tudják aknázni a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket. Ezért egyértelműen több, a digitális készségek fejlesztésére irányuló képzésre van szükség a magyarországi munkaerő jelenlegi és későbbi generációinál is.

Pedig olcsó is

A kkv-k digitális technológiák iránti érdektelensége több szempontból is meglepő. Egyrészt az adatok szerint a magyarok átlag feletti gyakorisággal használják például a közösségi médiát a magánéletükben – vagyis ismerik azt, csak nem tekintenek rá üzleti lehetőségként. De meglepő az alacsony kihasználtság azért is, mert a digitális jelenlét hatékony és olcsó növekedési lehetőséget kínál, amit elsősorban éppen a kkv-k tudnának kihasználni.

- Csak remélni tudjuk, hogy a hazai vállalkozások vezetői már látják a digitális készségszint növelésének fontosságát, érzik, hogy tenniük kell valamit – mondta a Piac & Profit kérdésére Heal Edina, a Google Magyarország vezetője. Hozzátette, amit tehetnek, hogy minél könnyebben hozzáférhető eszközöket kínálnak a fejlődéshez.

Amin a Google sem segít
A magyar helyzetre jellemző, hogy a növekedés gátja a szakemberhiány volt: mivel évek óta nem indult autós oktató képzés, nincs elég akkreditált oktató, nem volt kit felvenni. A nyári főszezonban különösen égető volt a hiány, ami a mai napig sem oldódott meg. Az azóta újraindított képzés első végzettei leginkább a működő iskolák által beiskolázott emberek voltak, nem kerültek hát szabad szakemberek a piacra. Ez mostanában várható, de, hogy a hiány a közeli jövőben csökkenhet, ahhoz a szabályozás változására is szükség volt. Az oktatóknak minden kategóriában érvényes, legalább 2 éve meglévő jogosítvánnyal kellett rendelkezniük ugyanis korábban, ami azt jelentette, hogy ha valaki csak személyautón oktatna, akkor is többszázezer forintos befektetéssel meg kell szereznie a másik két kategóriára érvényes jogosítványt is, ugyanakkor a megtérülésre csak több mint két év után számíthatott. A várakozási idő megszüntetésével a közeli jövőben enyhülhet az oktatói szakemberhiány. Ez László szerint azért is nagyon fontos, mert egyre nagyobb gondot okoz a mostanra általában legalább ötven év körüli oktatók és a jellemzően tinédzser tanulók közötti kommunikációs szakadék. A fiatalokra tehát nagy az igény.
Hogy segítse a digitális készségek elsajátítását, a Google új online képzési platformot hozott létre. A platform ingyenes oktatóanyagokat biztosít a legkülönfélébb témakörökben az online jelenlét kialakításától kezdve a közösségimédia-kampányok futtatásán át a mobiltelefonok által kínált lehetőségek kihasználásáig – mindezt a sikeresebb üzlet érdekében. A felhasználók kiválaszthatják az elsajátítani kívánt témaköröket, vagy a Google és az IAB Europe tanúsítványának megszerzéséhez akár a teljes online tanfolyamot is elvégezhetik.

Sikersztori AdWords alapon

Kérdés, hogy a digitális áttörés megtörténik-e a magyar kkv-k körében a közeljövőben, vagy meg kell várnunk, amíg a vezetői székekben általánosan megjelennek az Y generáció képviselői. A Jakab Autósiskola esetében például a családi vállalkozásba belépő utód segített.

Az 1990 óta működő vállalkozás vezetését Jakab László 2009-ben vette át az édesapjától. A cég bővítési tervei között szerepelt, hogy a B kategóriás jogosítvány mellett a többi kategóriában is megjelenjenek a piacon.

László a motoros jogsi üzletág beindításának támogatására kezdett el foglalkozni a digitális marketing lehetőségével. A jól célzott online hirdetéseknek köszönhetően volt olyan év, hogy 80%-kal növekedett a beiskolázott tanulók száma, 2014-re pedig több érdeklődőjük volt, mint ahány embert képezni tudtak – mondta el a Piac & Profitnak Jakab László. (Szakértőnk itt ad tanácsokat a hatékony AdWords hirdetés létrehozásához.) A fiatal ügyvezető természetesen képezte magát, de mint mondja, azóta nem vesz el zavaróan sok energiát a hirdetések kezelése. Az eredmény pedig egyértelműen bizonyítja, hogy megéri foglalkozni vele.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo