Az országos átlaghoz hasonlóan az elmúlt néhány évben csökkent a szektor cégeinek száma, az idén december elején már csak 916 cég folytatott futárpostai tevékenységet Magyarországon. Két évvel ezelőtt ez a szám még 14 százalékkal magasabb volt, így meghaladta az ezret az iparágban tevékenykedők száma.
A csökkenő cégszám azonban szerencsére nem a magas bedőlési aránynak (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya) köszönhető, ugyanis az iparág cégei a maguk 1,79 %-os értékével az országos átlag alatt van. Az elmúlt 12 hónapban ráadásul kiemelkedően kevés céget számoltak fel: a hitelezők által indított eljárások száma csupán 17 volt, míg 2014-ben 42 cég ellen indult felszámolási eljárás. A kényszertörlések száma is csökkent valamelyest az elmúlt időszakban, mivel tavaly december óta 78 ilyen eljárást kezdeményeztek, 2014-ben pedig még 90-et. A végelszámolások száma alacsony szinten van a szektorban, évente mindössze 10-15 cég szűnik meg ezzel az eljárástípussal, derül ki a Bisnode adataiból.
Az adatok alapján jól látszik, hogy a szektor cégei átlagosan jobban fizetnek a magyar átlagnál. Az országos 70 százalékos átlaggal szemben a számlák közel 78 százalékát fizették időben a cégek. 2014-hez képest ráadásul javult is fizetőképességük, hiszen 2014-ben még csak a számlák 74 százaléka került időben kiegyenlítésre.
A pénzügyi adatokat megvizsgálva láthatjuk, hogy a csökkenő cégszám ellenére az elmúlt években nőtt a szektor összesített árbevétele és adózás előtti eredménye is. Jelenleg az iparág 63 milliárd forintnyi bevételt termel. Az összesített adózás előtti eredmény is pozitív, ráadásul 2013-hoz képest a 2014-es eredmény gyakorlatilag megduplázódott. A jó eredmények ellenére azonban érdemes megjegyezni, hogy minimális új cég alakult idén a szektorban. 2015 első 11 hónapjában 32 ilyen vállalkozás jött létre egyéb postai vagy futárpostai főtevékenységgel, míg 2014-ben éves szinten 56 új cég alakult. A legnagyobb vállalkozások igen jól teljesítenek, a 10 legnagyobb cég árbevétele teszi ki az iparág 68 százalékát. Ezek a vállalkozások kivétel nélkül nyereségesek voltak és két kivételtől eltekintve bőven 10 százalék felett növelték árbevételüket 2014-re. (A növekedés oka elsősorban az internetes kereskedelem előretörésének köszönhető, ahol a vásárlók szívéhez a kulcs: a házhozszállítás.)
A futárpostai tevékenység ugyanis különösen a nagy és stabil cégek számára jövedelmező vállalkozás. A koncentrálódó piac megnehezíti a piacra való belépést is, azonban előfordulhat, hogy új kihívóval kell szembenézniük az iparág szereplőinek, mivel a személyszállítással indító Uber külföldön már futárpostai tevékenységgel is próbálkozik és üzletpolitikáját tekintve valószínűleg majd alaposan a piaci ár alá megy. Magyarországon az Uber támadásától a taxis cégeket megmentették ugyan, de mivel itt a taxisokénál kevésbé szabályozott piacról van szó, egy igen jelentős potenciális konkurenciával kell számolniuk a szektor vállalkozásainak. Az iparág teljesítménye láthatóan jó, a növekvő internetes kereskedelem is fokozza a szektorban rejlő potenciált, így az Uber nagy valószínűséggel itthon sem fogja kihagyni ezt a ziccert.