Nagyfiúknak nagy biznisz a futárcég

Az év vége sok cég életében nagy pörgést jelent. A futárcégek decemberben teljes kapacitással dolgoznak, az internetes vásárlás egyre nagyobb népszerűségének köszönhetően. Az iparág teljes árbevételén közel 1000 cég osztozik, és bár számuk valamelyest csökkent az elmúlt 3 évben, egy cégre jutó árbevételük még így is több mint 8 százalékkal nőtt 2013-ról 2014-re, derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő adataiból. Ráadásul a szektor bedőlési aránya is az országos átlag alatt van, azaz jó üzlet futárcéget működtetni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az országos átlaghoz hasonlóan az elmúlt néhány évben csökkent a szektor cégeinek száma, az idén december elején már csak 916 cég folytatott futárpostai tevékenységet Magyarországon. Két évvel ezelőtt ez a szám még 14 százalékkal magasabb volt, így meghaladta az ezret az iparágban tevékenykedők száma.

A csökkenő cégszám azonban szerencsére nem a magas bedőlési aránynak (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya) köszönhető, ugyanis az iparág cégei a maguk 1,79 %-os értékével az országos átlag alatt van. Az elmúlt 12 hónapban ráadásul kiemelkedően kevés céget számoltak fel: a hitelezők által indított eljárások száma csupán 17 volt, míg 2014-ben 42 cég ellen indult felszámolási eljárás. A kényszertörlések száma is csökkent valamelyest az elmúlt időszakban, mivel tavaly december óta 78 ilyen eljárást kezdeményeztek, 2014-ben pedig még 90-et. A végelszámolások száma alacsony szinten van a szektorban, évente mindössze 10-15 cég szűnik meg ezzel az eljárástípussal, derül ki a Bisnode adataiból.

Az adatok alapján jól látszik, hogy a szektor cégei átlagosan jobban fizetnek a magyar átlagnál. Az országos 70 százalékos átlaggal szemben a számlák közel 78 százalékát fizették időben a cégek. 2014-hez képest ráadásul javult is fizetőképességük, hiszen 2014-ben még csak a számlák 74 százaléka került időben kiegyenlítésre.

A pénzügyi adatokat megvizsgálva láthatjuk, hogy a csökkenő cégszám ellenére az elmúlt években nőtt a szektor összesített árbevétele és adózás előtti eredménye is. Jelenleg az iparág 63 milliárd forintnyi bevételt termel. Az összesített adózás előtti eredmény is pozitív, ráadásul 2013-hoz képest a 2014-es eredmény gyakorlatilag megduplázódott. A jó eredmények ellenére azonban érdemes megjegyezni, hogy minimális új cég alakult idén a szektorban. 2015 első 11 hónapjában 32 ilyen vállalkozás jött létre egyéb postai vagy futárpostai főtevékenységgel, míg 2014-ben éves szinten 56 új cég alakult. A legnagyobb vállalkozások igen jól teljesítenek, a 10 legnagyobb cég árbevétele teszi ki az iparág 68 százalékát. Ezek a vállalkozások kivétel nélkül nyereségesek voltak és két kivételtől eltekintve bőven 10 százalék felett növelték árbevételüket 2014-re. (A növekedés oka elsősorban az internetes kereskedelem előretörésének köszönhető, ahol a vásárlók szívéhez a kulcs: a házhozszállítás.)

Hét állás, amit unokáink már nem fognak látni
A technológia fejlődése el fog sodorni a jövőben olyan munkaköröket, amelyek ma még több tízezer ember megélhetését biztosítják. Mutatunk most hét olyan állást, amire szinte biztos, hogy nemsokára már nem lesz szükség.
Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere azonban alapos tájékozódást és piacfelmérést javasol a cégalapítás előtt állóknak, mivel egy kívülről jövedelmezőnek tűnő ágazatban is lehetnek olyan piaci sajátosságok, melyeket még a cégalapítás előtt célszerű alaposan mérlegelni. A futárpostai tevékenység piacán például jól látszik, hogy míg a nagyok teljesítménye dübörög, és nem ritka egy év alatt az akár 30-40 százalékos árbevétel-növekedés sem, addig a kisebb vállalkozások esetében gyakran hasonló arányú bevételkieséssel kell szembesülnünk.

A futárpostai tevékenység ugyanis különösen a nagy és stabil cégek számára jövedelmező vállalkozás. A koncentrálódó piac megnehezíti a piacra való belépést is, azonban előfordulhat, hogy új kihívóval kell szembenézniük az iparág szereplőinek, mivel a személyszállítással indító Uber külföldön már futárpostai tevékenységgel is próbálkozik és üzletpolitikáját tekintve valószínűleg majd alaposan a piaci ár alá megy. Magyarországon az Uber támadásától a taxis cégeket megmentették ugyan, de mivel itt a taxisokénál kevésbé szabályozott piacról van szó, egy igen jelentős potenciális konkurenciával kell számolniuk a szektor vállalkozásainak. Az iparág teljesítménye láthatóan jó, a növekvő internetes kereskedelem is fokozza a szektorban rejlő potenciált, így az Uber nagy valószínűséggel itthon sem fogja kihagyni ezt a ziccert.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo