Moby Dick Kína felé veszi az irányt

A Starbucks új, európai jellegű kávéház-kultúrát teremtett az Egyesült Államokban – olyannyira, hogy immár fejére nőttek a vetélytársak. A kiút: eladás a Nestlének, és terjeszkedés Kínában.

Az ős-Starbucks Seattle-ben, Kép: Nagy Mariann

A Moby Dick kormányosáról elnevezett kávézóhálózat 1971-ben indult Seattle-ben, és jó kávét hozott az amerikaiaknak: a szokásos, híg filterkávé helyett a nagynyomású, olasz gépek segítségével az Európában régen megszokott presszókávékat.

A konszern napjainkra kereken 28 ezer kávézót működtet világszerte. Tavalyi forgalmuk 22,4 milliárd, a tiszta nyereség 2,9 milliárd dollár volt. Jóllehet a Starbucks továbbra is piacvezető az USA-ban, helyzete a mind több nagy vetélytárs-hálózat megjelenésével az utóbbi években megnehezült.

A Nestlére is ráharap a Ferrero
A nemzetközi édesipari vállalat, a Ferrero bejelentette: végleges megállapodás született arról, hogy egy 2,8 milliárd dollár értékű ügylet keretében megvásárolja a Nestlé egyesült államokbeli édesipari részlegeit.

Az elmúlt üzleti évben az amerikai egységek forgalma csak 3 százalékkal nőtt, a konszern részvényeinek árfolyama két éve csökken, miközben a kávézók piaca egyharmaddal növekedett.

A Starbucks most Amerikában 7,1 milliárd dollárért eladta a csomagolt kávé és más késztermékek értékesítését a Nestlének, és kávézóira összpontosít.

Reserve névvel minőségi kávéházakat nyit, mindjárt ezret, de az áttörést Kínában remélik: ott hamarosan meghaladja az 5000-et fiókjaik száma, s azoktól nagyobb forgalmat várnak, mint az amerikaitól.

(Forrás: Neue Zürcher Zeitung)



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo