A szélsőséges időjárás miatt a korábbi évekhez képest idén jóval több burkolathiba keletkezett az országos és önkormányzati utakon egyaránt. Az új, de mély kátyúk a legveszélyesebbek – éles peremük szálszakadást okozhat a gumiabroncsban, ami később durrdefekthez vezethet, de nem ritka a tengelytörés sem. Ilyenkor nyáron a két keréken közlekedők számára is komoly veszélyt jelenthetnek az úthibák.
Az idén 8,5 milliárdot terveztek az úthibák javítására
Országosan több mint 160 000 kilométernyi út található, ebből a 30 ezer kilométeres állami közúthálózaton a hibás útszakaszok kijavítása érdekében az idei évre különösen magas, 8,5 milliárd forint értékű kátyúzást tervezett be a Magyar Közút Nonprofit Zrt., amelyhez 95 ezer tonna kátyúzó anyagot használnak fel. Az elhúzódó tél és a csapadékos időjárás miatt ebből július elejéig összesen 43 ezer tonna anyagot használtak fel, összesen 3,6 milliárd forint értékben.
A kezdeményezéshez eddig több mint 300 kátyúvadász csatlakozott, ők összesen 374 úthibát fotóztak le az ország szinte minden megyéjéből, döntő többségében helyi, önkormányzati utakra vonatkozóan. A legtöbb kátyút Pest megyéből töltötték fel, és a feltöltött kátyúk több mint negyede 50 méternél hosszabb útszakaszt érint. A feltöltött kátyúkat legnagyobb arányban Baranya megyében javították ki, de az Alapítvány által meghirdetett Legaktívabb Kátyújavító Térség Díjáért Nógrád megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye is esélyes.