Mikor éri meg a gyakornoki program?

Akkor lesz hatékony egy gyakornoki program, amikor mind a vállalatnak, mind a munkavállalónak megéri, azaz kölcsönösen profitálnak belőle. Vállalati oldalról érdemes összegyűjtenünk azokat a szempontokat, melyek a gyakornoki programunk hatékonyságát mutatják. Amennyiben munkavállalóként szeretnének egy ilyen programba belevágni, legalább ennyire fontos megvizsgálnunk, mennyire illeszkedik személyes céljainkhoz.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Mi a gyakornoki program definíciója?

Először is érdemes definiálni, mit is jelent a gyakornoki program (a teljesség igénye nélkül): többnyire friss diplomás vagy maximum egy-két éves tapasztalattal rendelkező pályázók számára, adott időtartamra szóló (általában fél évtől két évig terjedően) meghatározott fókuszterülettel vagy általános céllal meghirdetett, tematikusan felépített, értékelés-központú program. A gyakornoki program tehát nem egyenlő egy gyakornoki pozícióval, amit többnyire utolsó éves főiskolai vagy egyetemi hallgatók számára hirdetnek meg a vállalatok egy adott területre.

A gyakornoki programok céljai, felépítésük

Amikor egy vállalat meghirdet egy gyakornoki programot, legelőször azt a kérdést érdemes feltennie, hogy mi a program célja. Lehet a gyakornoki program például egy rosta, ahol a több résztvevő közül a legkiválóbbaknak ajánl a vállalat pozíciókat a gyakornoki program befejeztével. Lehet, hogy már magát a programba bekerülést előzte meg olyan komoly kiválasztás, hogy kevés gyakornok van a vállalatnál, de velük hosszú távon terveznek.

Teljesen más a két stratégia és más a két típusú program felépítése is. Amikor sok gyakornok van, és nem feltétlen célunk valamennyi megtartása, akkor inkább versenyhelyzetről van szó, amikor jó esetben minden gyakornok teljesíteni szeretne, hogy a vállalat tervezzen vele. Amennyiben azonban kevés jól kiválasztott gyakornokkal dolgozunk, sokkal inkább arról szól a program, hogy őket alakítsuk a vállalat igényeihez. Mindkét esetben vállalunk kockázatot vállalati oldalról olyan tekintetben, hogy a programra fordított energia nem térül meg.

Amikor lényegesen több gyakornokot alkalmazunk, mint ahányra szükségünk lesz munkavállalóként, akkor több emberrel kell foglalkoznunk, viszont több projektbe tudjuk bevonni őket és így munkájuk alapján is megítélhetjük, kit alkalmazzunk. Kevés jól kiválasztott gyakornok esetében viszont rögtön fennáll az a lehetőség, hogy mi történik, ha nem jól döntünk, vagyis kiderül a program folyamán, hogy egyik vagy másik gyakornokunk nem pont olyan, mint amilyen munkatársakra szükségünk lenne. Hasonlóképpen, amikor a kevés jól kiválasztott, sőt kiválóan teljesítő gyakornokaink közül valaki mégsem kíván nálunk dolgozni, ez jobban "fáj" a vállalatnak, mint amikor több kiváló gyakornokunk van. Ugyanakkor a kevés résztvevővel dolgozó programoknak nagy előnye, hogy sokkal kevesebb ráfordítást igényelnek a vállalat részéről és már alacsonyabb létszámú vállalatoknál is alkalmazhatóak.

A programok tematikája, időtartama

Mindezeken túl megvizsgálhatjuk a gyakornoki programokat tematikájuk, időtartamuk szerint, és megnézhetjük azt is, milyen követelményeket támasztanak a jelentkezőkkel szemben az egyes programtípusok. Tematikájukat tekintve két nagy alapcsoportról beszélhetünk. Vannak programok, melyek kizárólag egy terültre fókuszálnak teljes időtartamuk alatt, míg mások akár konkrét fókuszterület nélkül egy rotációs rendszerben több területet is megismertetnek a résztvevőkkel.

Általában valamilyen általános fókusza mindenképpen van a programnak, például: menedzsment, ami azért megtévesztő, mert ritka, hogy elvégzése után rögtön vezetői pozíciót tudnak kínálni a vállalatok. A menedzsment fókusz sokkal inkább jelenti azt, hogy a vállalatok olyan gyakornokokat keresnek, akik majd egykor vezetői pozíciókat tölthetnek be a vállalatnál, vagyis látnak bennük vezetői adottságokat.

Teljes cikk a HR Portálon.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo