Mikor éri meg a gyakornoki program?

Akkor lesz hatékony egy gyakornoki program, amikor mind a vállalatnak, mind a munkavállalónak megéri, azaz kölcsönösen profitálnak belőle. Vállalati oldalról érdemes összegyűjtenünk azokat a szempontokat, melyek a gyakornoki programunk hatékonyságát mutatják. Amennyiben munkavállalóként szeretnének egy ilyen programba belevágni, legalább ennyire fontos megvizsgálnunk, mennyire illeszkedik személyes céljainkhoz.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi a gyakornoki program definíciója?

Először is érdemes definiálni, mit is jelent a gyakornoki program (a teljesség igénye nélkül): többnyire friss diplomás vagy maximum egy-két éves tapasztalattal rendelkező pályázók számára, adott időtartamra szóló (általában fél évtől két évig terjedően) meghatározott fókuszterülettel vagy általános céllal meghirdetett, tematikusan felépített, értékelés-központú program. A gyakornoki program tehát nem egyenlő egy gyakornoki pozícióval, amit többnyire utolsó éves főiskolai vagy egyetemi hallgatók számára hirdetnek meg a vállalatok egy adott területre.

A gyakornoki programok céljai, felépítésük

Amikor egy vállalat meghirdet egy gyakornoki programot, legelőször azt a kérdést érdemes feltennie, hogy mi a program célja. Lehet a gyakornoki program például egy rosta, ahol a több résztvevő közül a legkiválóbbaknak ajánl a vállalat pozíciókat a gyakornoki program befejeztével. Lehet, hogy már magát a programba bekerülést előzte meg olyan komoly kiválasztás, hogy kevés gyakornok van a vállalatnál, de velük hosszú távon terveznek.

Teljesen más a két stratégia és más a két típusú program felépítése is. Amikor sok gyakornok van, és nem feltétlen célunk valamennyi megtartása, akkor inkább versenyhelyzetről van szó, amikor jó esetben minden gyakornok teljesíteni szeretne, hogy a vállalat tervezzen vele. Amennyiben azonban kevés jól kiválasztott gyakornokkal dolgozunk, sokkal inkább arról szól a program, hogy őket alakítsuk a vállalat igényeihez. Mindkét esetben vállalunk kockázatot vállalati oldalról olyan tekintetben, hogy a programra fordított energia nem térül meg.

Amikor lényegesen több gyakornokot alkalmazunk, mint ahányra szükségünk lesz munkavállalóként, akkor több emberrel kell foglalkoznunk, viszont több projektbe tudjuk bevonni őket és így munkájuk alapján is megítélhetjük, kit alkalmazzunk. Kevés jól kiválasztott gyakornok esetében viszont rögtön fennáll az a lehetőség, hogy mi történik, ha nem jól döntünk, vagyis kiderül a program folyamán, hogy egyik vagy másik gyakornokunk nem pont olyan, mint amilyen munkatársakra szükségünk lenne. Hasonlóképpen, amikor a kevés jól kiválasztott, sőt kiválóan teljesítő gyakornokaink közül valaki mégsem kíván nálunk dolgozni, ez jobban "fáj" a vállalatnak, mint amikor több kiváló gyakornokunk van. Ugyanakkor a kevés résztvevővel dolgozó programoknak nagy előnye, hogy sokkal kevesebb ráfordítást igényelnek a vállalat részéről és már alacsonyabb létszámú vállalatoknál is alkalmazhatóak.

A programok tematikája, időtartama

Mindezeken túl megvizsgálhatjuk a gyakornoki programokat tematikájuk, időtartamuk szerint, és megnézhetjük azt is, milyen követelményeket támasztanak a jelentkezőkkel szemben az egyes programtípusok. Tematikájukat tekintve két nagy alapcsoportról beszélhetünk. Vannak programok, melyek kizárólag egy terültre fókuszálnak teljes időtartamuk alatt, míg mások akár konkrét fókuszterület nélkül egy rotációs rendszerben több területet is megismertetnek a résztvevőkkel.

Általában valamilyen általános fókusza mindenképpen van a programnak, például: menedzsment, ami azért megtévesztő, mert ritka, hogy elvégzése után rögtön vezetői pozíciót tudnak kínálni a vállalatok. A menedzsment fókusz sokkal inkább jelenti azt, hogy a vállalatok olyan gyakornokokat keresnek, akik majd egykor vezetői pozíciókat tölthetnek be a vállalatnál, vagyis látnak bennük vezetői adottságokat.

Teljes cikk a HR Portálon.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo