Tíz év alatt megváltozott a világ, teljesen más a környezet vesz körül minket, ami természetesen a kommunikációra is erős hatást tett. Az emberek szkeptikusabbak és kritikusabbak lettek, az elvárásaik növekedtek a cégekkel szemben. Egyértelműen előtérbe került az átláthatóság iránti elvárás, elsősorban a gazdasági válságnak köszönhetően – mondta a Piac & Profit KKV-Akadémiáján tartott előadásában Dr. Hegyi Gábor, a Davosi Világkommunikációs Fórum társelnöke. A világ elvárja, hogy elmondják magukról a cégek (politikusok stb.), hogy kik ők és mit csinálnak. Ha ezt nem teszik, „hátulról szivárogtatják ki” az információkat. A PR, marketing, a kommunikáció egyes területei a forradalom miatt összemosódnak. Egyben, rendszerként kell kezelnünk ezeket.
- Kihívás: A reputáció visszaszerzése
A gazdasági válság következménye a cégekbe vetett hit elvesztése. A közönség kritikus, egy hitelességi válságot kell leküzdenie a cégeknek. A legfontosabb kihívás tehát a reputáció megszerzése és megtartása – a tőzsdei cégek esetében kutatási adatok szerint ez a cégérték 60% százaléka ma!
A transzparencia, a valóság megmutatása ma már mindennél fontosabb. Ennek része, hogy bár továbbra is álmokat kommunikál a marketing jelentős része, beszélni kell a kockázatokról, a valóságról is. Ha nem beszélünk erről, a legkisebb negatívum is hatalmas csalódást okoz. Például a Seychelles szigetekről annyit kommunikálják, hogy ott minden nap süt a nap, ezért a vendégek egyetlen esős nap után is kártérítést akarnak kérni, mert úgy érzik, átverik őket.
- Kihívás: Közösségi média
A sikeres közösségi média jelenlétről itt számos hasznos tartalmat talál!
- Kihívás: Globalizáció
-
Kolonc helyett iránytű a fenntarthatóságA felelős üzleti működés lassacskán a helyére kerül: a céges stratégiák középpontjába. A vállalatok kezdik belátni: a túlélés feltétele, hogy reagáljanak a világ problémáira, és a maguk módján részt vegyenek azok megoldásában. Korántsem öncélú jótékonyságról van tehát szó.
A sikeres kommunikáció alapelvei
A megváltozott környezet a sikeres kommunikáció általános elveit is jelentősen megváltoztatta. Nem zárkózhatnak a cégek – még a legnagyobbak sem – vastag ajtók mögé, nem gondolhatják a marketing szakemberek okosabbnak magukat a fogyasztóknál. Nyitni és haladni kell, a világ tudás központúból tanulás központúvá vált.
- Hallgassuk meg a másikat! Nem azért, hogy feltétlenül megváltoztassuk, amit gondolunk, de ismernünk kell, hogy mit gondolnak mások,
- Legyünk nyitottak a párbeszédre! Ma már a Tesla vagy a Facebook vezetője is elérhető, ad felületeke az interneten, ahol időnként közvetlenül elérhető. A kis cégek esetében ez természetesen még inkább fontos. Ha mi nem válaszolunk, máshonnan szerzik meg az információt azok, akiket érdekel.
- Legyünk közvetlenek és érthetőek! Már nem vonzó a misztifikált nyelv, a túlzott szakmaiaskodás.
- Legyünk hitelesek! A hitelesség a mai kommunikáció egyik kulcsszava – mint ez a fő kihívások között is megjelent. Ha ezt nem tudjuk, többet ártunk a kommunikációval, mint amit használunk.
- Adjunk érzelmeket! A hatalmas zajban enélkül már nem lehet elérni semmit, ez alapvetővé vált. Nincs már olyan termék vagy szolgáltatás, amely kizárólag racionális érvek alapján meggyőzné a fogyasztót. Hiába hisszük magunkról, hogy racionálisan döntünk, az érzelmek mindennél jobban hatnak és emlékezetessé tesznek.
- Legyünk gyorsak! Amit ma tudunk, az holnap már kevés lesz. A pillanatnyilag legjobb módszer is pillanatok alatt változni fog, lemaradni minden korábbinál könnyebb. A gyorsaság kiemelten fontos a fogyasztók megkereséseire való reakcióban is. Az elvárás már az, hogy percek alatt érkezzenek a válaszok – az ügyfélszolgálatok is a közösségi oldalakra költöztek, ahol akár vasárnap éjjel is azonnal várják a választ a kérdéseikre a fogyasztók.