Belső ellenőrzés: kellene a cégeknek

Fontos lenne a belső ellenőrzés a magyar cégeknek, ám mégsem hajlandóak rááldozni. A vállalati csalásokat elsősorban a pénzügyi haszon motiválja, és a gyenge felderítés bátorítja – derül ki egy friss felmérésből.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„A belső ellenőrzés működéséről, minőségéről, továbbá a visszaélésekről és azok kezeléséről korábban jellemzően nyugat-európai vagy még inkább tengerentúli statisztikák készültek csak, emiatt a Deloitte Zrt. még 2010-ben úgy döntött, hogy elindít egy rendszeresen ismétlődő felmérést a hazai belső ellenőrzési szakma bevonásával” – mondta Timothy Mahon, a Deloitte Zrt. Vállalati kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának partnere.

Gyenge a kontroll a cégeknél – Kép: SXC

A felmérés eredményei alapján a legfőbb belső ellenőrzési kihívásként az anyagi források és a megfelelő létszámú, megfelelően képzett humán erőforrás szűkösségét említették a vállalatok. Nehézségként jelölték meg a folyton változó üzleti környezethez való alkalmazkodást és az ebből eredő új típusú kockázatok kezelését. További kihívást jelent a visszaélések felderítésének fejletlensége és gyenge hatékonysága, valamint az elégtelen kontrollkörnyezet.

A vállalatok fele nem alkalmaz bejelentővonalat

Pintér Adrienn, a Deloitte Zrt. Vállalati kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának szenior menedzsere szerint a válaszadók 86 százaléka szerint az elégtelen kontrollkörnyezet, továbbá a csalásfelderítés gyenge minősége és hatékonysága az, ami elsősorban lehetővé teszi a csalást; kiváltó oka pedig elsősorban a pénzügyi nyereség elérésének célja, illetve az elégtelen bérszínvonal (94 százalék). A válaszadók mindegyikénél működik belső ellenőrzés, közel negyedüknél (23 százalék) önálló csalásfelderítési funkció, illetve 21 százalékuknál önálló compliance bizottság formájában is, további 65 százalékuknál pedig ezt a szerepet más szervezeti egység (pl. a belső ellenőrzés) látja el. Ahol van csalásmegelőzési funkció, ott átlagosan 2-3 erre a feladatra beosztott, dedikált munkatárssal látják el a feladatot. Mindössze 9 százalék az aránya a válaszadók között azon cégeknek, amelyek nem is tervezik a csalásmegelőzés és -felderítés funkció létrehozását.

Mit jelent a cégeknek az új Ptk.?
Több mint ötven év után 2014. március 15-től új polgári törvénykönyve (Ptk.) lesz az országnak, miután a parlament hétfőn elfogadta az állampolgárok alapvető vagyoni és személyi viszonyait szabályozó magánjogi kódexet. Az új polgári törvénykönyv társasági jogi szabályainak nagy része egyszerűsíti és ésszerűbbé teszi a különböző gazdasági társaságok működését, szigorúbban szabályozza az alapítók és tagok felelősségét, ugyanakkor a hitelezők számára nagyobb védelmet nyújt.
A hatékony csalásfelderítés szempontjából kiemelten fontos eszköz lehet a vállalati bejelentővonal - a felmérés adatai szerint a visszaélésekre elsősorban bejelentés alapján (32 százalék) derül fény. Meglepő, hogy ennek ellenére a megkérdezett vállalatoknak egyelőre csupán alig több mint felénél (52 százalék) működtetnek bejelentővonalat, a válaszadók 42 százaléka pedig egyáltalán nem is tervezi a bejelentővonal bevezetését.

Nem költenek ellenőrzésre

A belső ellenőrzés az esetek 85 százalékában helyi funkció, míg a csalásfelderítést az esetek 83 százalékában látják el helyben. Összehasonlítva a 2010-es felmérés adataival, a jelenlegi válaszadók esetében 8 százalékkal több azon vállalkozásoknak az aránya, ahol a belső ellenőrzési funkciót helyi szervezet látja el, míg 16 százalékkal többen látják el helyben a csalásfelderítési feladatokat.

A válaszadó szervezetek 84 százalékára jellemző, hogy az ellenőrzési funkciók költségvetése nem haladja meg az éves árbevételük 0,25 százalékát, míg a legutóbbi, vagyis 2010-es felmérés során ez az arány még 0,75 százalék volt. 2013-ban mindössze egyetlen válaszadó esetében érte el az erre csoportosított költségvetés az árbevétel 1 százalékát. Biztató, hogy az elemzés során az utolsó felméréshez viszonyítva komoly fejlődési út tapasztalható a belső ellenőrzés működését illetően. A belső ellenőrzési munkatársak között nőtt ugyanis a képesítéssel, minősítéssel rendelkezők száma, és a képzésre fordított napok számának növekedése is pozitívumnak értékelhető. Megfigyelhető továbbá a csalásmegelőzés és -felderítés funkciók tudatos fejlesztése, amellyel párhuzamosan jelentősen nőtt a belső ellenőrzési normáknak való megfelelés is – tette hozzá a Deloitte Zrt. szakértője.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo