Mercedes GLK: Szex és New York után

Szembemegy az aktuális trendekkel az új, kompakt méretű Mercedes-Benz szabadidő-terepjáró, a GLK. Szögletes formájával szinte sokkolja a lekerekített, kecses fémtestekhez szokott közönséget. Masszívnak tűnik, és az is; off-road csomaggal felvértezve a keményebb tereptől sem riad vissza.

A Mercedes-Benz GLK először a Szex és New York tévésorozat alapján készült mozifilmben tűnt fel, az egyik főszereplő hölgy keze alatt. Pedig a GLK nem tipikusan női autó, de hófehérben és húszas kerekekkel jól mutat a butikok előtt. Sőt városi dzsungelben és kukoricásban is. Nagy, szabad magasságával és rövid túlnyúlásaival könnyen leküzdi az akadályokat.

Becsapós forma

A GLK trükkje, hogy hatalmasabbnak néz ki, mint amilyen valójában, dobozformája becsapja az embert. A többi kompakt méretű SUV (Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4) is nagyjából 4,5 méter hosszú, viszont nem olyan bitang széles és -magas, mint ez. Elölről kifejezetten félelmetes a maga 184 centiméteres szélességével. A magasság egy centi híján 1,7 méter, ami szintén jelentős.

A GLK a C osztályon alapszik, felépítménye azonban teljesen egyedi. Sarkos ívek és éles vonalak jellemzik, némi gömbölyűséget csak a hátulján fedezhetünk fel. A karosszéria legizgalmasabb részlete talán az oldalt végigfutó, meredeken emelkedő övvonal. Csak gratulálni tudok a Mercedesnek, hogy ebben a szegmensben be merte vállalni a szögletes dizájnt. A kocsi ráadásul nagy terepszögekkel és 20,8 centis hasmagassággal rendelkezik, hajtáslánca is komolyabb a hobbiterepjárók többségében található rendszereknél. Látszik, a tervezők gondoltak azokra is, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel elhagyják a kiépített utakat. Külső és belső off-road, illetve sportcsomag is rendelhető hozzá; tesztautónk az utóbbival volt felszerelve, melyet további egyedi tételekkel fejeltek meg. A fehér tesztautó speciális Edition 1 kivitelű, melyet csak a bevezetés ideje alatt kínál a Mercedes.

Az Edition 1 felszereltségében benne foglaltatik a fekete-fehér Designo bőrkárpit, a fekete mennyezetkárpit, az alumíniumpedálok és -dekorbetétek, az alul lapos, multifunkciós AMG sportkormány, a Comand APS szórakoztató és navigációs rendszer, továbbá a sötétített hátsó üvegezés és az elektromos csomagtér-ajtó. A beltér így olyan stílusos, mintha egy divattervező elképzelései alapján alkották volna meg, pusztán a sportkormány zavarja kicsit az összképet. Csodálatosak az ülések (igaz, kényesek is), a fémbetétek valódiak. A látvány szemet gyönyörködtető, a minőség tapintható. Magasabb színvonalú berendezést ebben a kategóriában lehetetlen találni. Remek a körkörös kilátás is, és zavarba ejtően sok a gomb. Igen ám, de az egyszerűen kezelhető Comand rendszer révén szinte alig kell a műszerfali gombokhoz nyúlni; a tekerővel a főbb műveletek elvégezhetők. A funkciók között megtaláljuk a mobiltelefon-vezérlést, a magyar navigációt, de például digitális iránytű és tolatókamera is akad. Ideális az üléshelyzet, viszont a klíma kezelőpanelje túlságosan lentre került.

A GLK-ban kimért a helykínálat, terpeszkedni nem lehet, de négy felnőtt azért kényelmesen utazhat. A praktikus részletmegoldások ellenére a hátsó lábtér nem bővíthető, a mérnökök érthetetlen módon nem szereltek be sínen csúsztatható hátsó üléspadot. Pedig a konkurensek ezt majdnem mind tudják. A csomagtartó padlója is magas, így az csak 450 literes, viszont egyszerűen bővíthető.

Van benne anyag

A Mercedes-Benz GLK-ban van anyag rendesen, még az alapmotorral is 1,8 tonna felett van a tömege. A 3 literes turbódízel motor ennek ellenére nem várt könnyedséggel mozgatja a nehéz autót. Mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás sebességre. Egyik magyarázat erre az erőforrás tekintélyes, 1600-as fordulaton leadott 540 newtonméteres nyomatéka, a másik pedig az ideális kiosztású, 7 fokozatú automataváltó. A 224 lóerős dízel bármilyen sebességről húz, mint a bivaly; kicsit késve reagál ugyan a gázpedál parancsára, de aztán olyan erővel rántja meg a kasztnit, hogy a sofőr nem tehet mást, csak vigyorog. A 7G-TRONIC automataváltó kapcsolásai szinte észrevehetetlenek, s van még egy jó tulajdonsága: visszakapcsoláskor az egyes fokozatok átugrására is képes. Manuálisan is vezérelhető a kormányra szerelt ergonomikus fülekkel, ám ekkor lassúvá válik. Egyébként a GLK összességében menet közben csendesebb, mint például az ML.

Az Agility Control futómű nagyszerűen kordában tartja a tekintélyes súlyt. Kanyarban a szokásosnál nagyobb oldaldőléssel kell számolni, de a kocsi mindvégig stabilan fekszi az utat. A rendszer az útviszonyoknak megfelelően hangolja a lengéscsillapítókat, még a feláras 20 hüvelyk átmérőjű kerekekkel sem kell a menetkomfortról lemondani. A GLK-ra terepjáróként is tekint a Mercedes; ennek érdekében központi differenciálműves, igényes összkerékhajtást (az osztómű egybe van építve a hosszában álló motorral és váltóval) rakott bele. Alaphelyzetben a hajtóerő 45 százaléka jut az első és 55 százaléka a hátsó tengelyre, ami a menetstabilizálóval és az elektronikus kipörgésgátlóval való intelligens együttműködésnek köszönhetően mindig gondoskodik a kocsi magabiztos viselkedéséről.

A Mercedes-Benz GLK szögletes formájával új divatot teremthet a kompakt szabadidő-autók piacán. Jövő áprilistól új fejlesztésű, 2,2 literes dízelmotorral is megvásárolható lesz, addig a 320 CDI a legolcsóbb változat, 12,6 millió forintért.

Megjelent a Piac és Profit magazinban. További tesztek az Autóblog.hu-n, ahol további Mercedes-teszteket és fotókat is talál.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo