Mercedes GLK: Szex és New York után

Szembemegy az aktuális trendekkel az új, kompakt méretű Mercedes-Benz szabadidő-terepjáró, a GLK. Szögletes formájával szinte sokkolja a lekerekített, kecses fémtestekhez szokott közönséget. Masszívnak tűnik, és az is; off-road csomaggal felvértezve a keményebb tereptől sem riad vissza.

A Mercedes-Benz GLK először a Szex és New York tévésorozat alapján készült mozifilmben tűnt fel, az egyik főszereplő hölgy keze alatt. Pedig a GLK nem tipikusan női autó, de hófehérben és húszas kerekekkel jól mutat a butikok előtt. Sőt városi dzsungelben és kukoricásban is. Nagy, szabad magasságával és rövid túlnyúlásaival könnyen leküzdi az akadályokat.

Becsapós forma

A GLK trükkje, hogy hatalmasabbnak néz ki, mint amilyen valójában, dobozformája becsapja az embert. A többi kompakt méretű SUV (Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga, Honda CR-V, Toyota RAV4) is nagyjából 4,5 méter hosszú, viszont nem olyan bitang széles és -magas, mint ez. Elölről kifejezetten félelmetes a maga 184 centiméteres szélességével. A magasság egy centi híján 1,7 méter, ami szintén jelentős.

A GLK a C osztályon alapszik, felépítménye azonban teljesen egyedi. Sarkos ívek és éles vonalak jellemzik, némi gömbölyűséget csak a hátulján fedezhetünk fel. A karosszéria legizgalmasabb részlete talán az oldalt végigfutó, meredeken emelkedő övvonal. Csak gratulálni tudok a Mercedesnek, hogy ebben a szegmensben be merte vállalni a szögletes dizájnt. A kocsi ráadásul nagy terepszögekkel és 20,8 centis hasmagassággal rendelkezik, hajtáslánca is komolyabb a hobbiterepjárók többségében található rendszereknél. Látszik, a tervezők gondoltak azokra is, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel elhagyják a kiépített utakat. Külső és belső off-road, illetve sportcsomag is rendelhető hozzá; tesztautónk az utóbbival volt felszerelve, melyet további egyedi tételekkel fejeltek meg. A fehér tesztautó speciális Edition 1 kivitelű, melyet csak a bevezetés ideje alatt kínál a Mercedes.

Az Edition 1 felszereltségében benne foglaltatik a fekete-fehér Designo bőrkárpit, a fekete mennyezetkárpit, az alumíniumpedálok és -dekorbetétek, az alul lapos, multifunkciós AMG sportkormány, a Comand APS szórakoztató és navigációs rendszer, továbbá a sötétített hátsó üvegezés és az elektromos csomagtér-ajtó. A beltér így olyan stílusos, mintha egy divattervező elképzelései alapján alkották volna meg, pusztán a sportkormány zavarja kicsit az összképet. Csodálatosak az ülések (igaz, kényesek is), a fémbetétek valódiak. A látvány szemet gyönyörködtető, a minőség tapintható. Magasabb színvonalú berendezést ebben a kategóriában lehetetlen találni. Remek a körkörös kilátás is, és zavarba ejtően sok a gomb. Igen ám, de az egyszerűen kezelhető Comand rendszer révén szinte alig kell a műszerfali gombokhoz nyúlni; a tekerővel a főbb műveletek elvégezhetők. A funkciók között megtaláljuk a mobiltelefon-vezérlést, a magyar navigációt, de például digitális iránytű és tolatókamera is akad. Ideális az üléshelyzet, viszont a klíma kezelőpanelje túlságosan lentre került.

A GLK-ban kimért a helykínálat, terpeszkedni nem lehet, de négy felnőtt azért kényelmesen utazhat. A praktikus részletmegoldások ellenére a hátsó lábtér nem bővíthető, a mérnökök érthetetlen módon nem szereltek be sínen csúsztatható hátsó üléspadot. Pedig a konkurensek ezt majdnem mind tudják. A csomagtartó padlója is magas, így az csak 450 literes, viszont egyszerűen bővíthető.

Van benne anyag

A Mercedes-Benz GLK-ban van anyag rendesen, még az alapmotorral is 1,8 tonna felett van a tömege. A 3 literes turbódízel motor ennek ellenére nem várt könnyedséggel mozgatja a nehéz autót. Mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás sebességre. Egyik magyarázat erre az erőforrás tekintélyes, 1600-as fordulaton leadott 540 newtonméteres nyomatéka, a másik pedig az ideális kiosztású, 7 fokozatú automataváltó. A 224 lóerős dízel bármilyen sebességről húz, mint a bivaly; kicsit késve reagál ugyan a gázpedál parancsára, de aztán olyan erővel rántja meg a kasztnit, hogy a sofőr nem tehet mást, csak vigyorog. A 7G-TRONIC automataváltó kapcsolásai szinte észrevehetetlenek, s van még egy jó tulajdonsága: visszakapcsoláskor az egyes fokozatok átugrására is képes. Manuálisan is vezérelhető a kormányra szerelt ergonomikus fülekkel, ám ekkor lassúvá válik. Egyébként a GLK összességében menet közben csendesebb, mint például az ML.

Az Agility Control futómű nagyszerűen kordában tartja a tekintélyes súlyt. Kanyarban a szokásosnál nagyobb oldaldőléssel kell számolni, de a kocsi mindvégig stabilan fekszi az utat. A rendszer az útviszonyoknak megfelelően hangolja a lengéscsillapítókat, még a feláras 20 hüvelyk átmérőjű kerekekkel sem kell a menetkomfortról lemondani. A GLK-ra terepjáróként is tekint a Mercedes; ennek érdekében központi differenciálműves, igényes összkerékhajtást (az osztómű egybe van építve a hosszában álló motorral és váltóval) rakott bele. Alaphelyzetben a hajtóerő 45 százaléka jut az első és 55 százaléka a hátsó tengelyre, ami a menetstabilizálóval és az elektronikus kipörgésgátlóval való intelligens együttműködésnek köszönhetően mindig gondoskodik a kocsi magabiztos viselkedéséről.

A Mercedes-Benz GLK szögletes formájával új divatot teremthet a kompakt szabadidő-autók piacán. Jövő áprilistól új fejlesztésű, 2,2 literes dízelmotorral is megvásárolható lesz, addig a 320 CDI a legolcsóbb változat, 12,6 millió forintért.

Megjelent a Piac és Profit magazinban. További tesztek az Autóblog.hu-n, ahol további Mercedes-teszteket és fotókat is talál.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo