Mennyire vegyük komolyan a meghívót?

A közösségi oldalak korában sajnos a meghívók sokak számára elvesztették komolyságukat. Hajlamosak vagyunk egyáltalán nem reagálni rájuk, vagy éppen bejelölni, hogy részt veszünk - aztán vagy igen, vagy nem. Céges környezetben azonban szó sem lehet ilyesmiről etikett szakértőnk szerint.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Pixabay

A céges parti, akár a cég belső partijáról, akár ügyfélpartijáról, akár külső cég ügyfélpartijáról van szó, elsősorban üzleti és csak másodsorban társasági esemény. Ilyen helyzetekben mindig a céget, a részlegünket (is) képviseljük, ami messze túlmutathat magunkon.

Ha céges partira vagyunk hivatalosak, kétféle meghívót kaphatunk, névre szólót, mely úgy elegáns, ha postán, borítékban érkezik vagy belső körlevélben küldött „Kedves Munkatársak” szólót.

Amennyiben névre szóló meghívót kaptunk gyakori, hogy a meghívón szerepel egy francia rövidítés (R.S.V.P.) és egy telefonszám vagy e-mail cím. Ilyenkor a megadott elérhetőségre, illetve a meghívóban megjelölt időpontig (amennyiben ez nem szerepel rajta, 24, legkésőbb 48 órán belül) illik visszajelezni, hogy részt kívánunk-e venni az eseményen.

Elképzelhető, hogy előzetesen már egyeztettek velünk telefonon, ilyenkor a meghívónkon az R.S.V.P. rövidítést ceruzával áthúzzák és a meghívó bal alsó sarkában, szintén ceruzával p.m. (pro memoria - emlékeztetőül) jelzést találunk.

Mielőtt döntenénk, jó ha szem előtt tarjuk, ha azt jeleztük, hogy részt veszünk az eseményen, utólag nem illik meggondolnunk magunkat, még nagyobb bárdolatlanság elfogadni a meghívást, majd nem elmenni vagy feltűnően gyorsan távozni.

Amennyiben interneten érkezik a belső céges meghívó körlevélben, a megjelenés elvárt. Egyeztetve az érintett vezetővel, kivételes indokkal kimenthetjük magunkat, azonban lehet, hogy a partin nem csak a résztvevő, hanem a részbeni háziasszony/házigazda szerepét is nekünk szánták, ekkor a jelenlétünk több mint elvárt – kötelező.

Tényleg kell a dress code?
Sokan az öltözködési kódexet (dress code) úri huncutságnak tartják, ami a nagy cégekre jellemző. Érdemes pedig néha elgondolkodni azon is: vajon mi lehet az oka, hogy egy egész kódexet írnak arról, mit viseljen valaki egy cég képviseletében és mit ne. Szakértőnk segít!
A meghívók, különösen társasági, vagy társasági eseménynek álcázott üzleti eseményeken, tartalmazzák az elvárt öltözéket, amelyet a lehető legkomolyabban kell venni. Az egyéniségnek természetesen helye van, azonban a hanyag alulöltözöttségnek nincs. Az alulöltözöttség („black tie” helyett – farmer és zakó) felér egy arculcsapással. Ha valaki nem akarja megtisztelni a meghívóját azzal, hogy a kérésének megfelelő öltözéket ölti magára egy ilyen kivételes alkalomkor, akkor ne menjen el a partira.

A szándékos alulöltözöttség (akarva-akaratlanul) ékesen beszél arról is, hogy mennyire tartja értékesnek a meghívóval fennálló üzleti és emberi(!) kapcsolatot a maghívott, és -  mondjuk ki őszintén - azt üzeni alulöltözöttsége által, hogy lenézi a partnerét.

Ha kételyeink vannak, mit is érthet a meghívó olyan rövidítések alatt, mint a „black tie”, vagy a „cocktail outfit”, rákérdezhetünk (akár nála, akár szakembernél), de az internet is segítséget nyújthat. (Azonban, mivel ezek a partik üzleti események is, a dress code szerinti megjelenésnek is egyértelműen visszafogottabbnak – kevesebbet láttatni engedő ruha, visszafogottabb színek - illik lennie.)

A meghívón az is szerepel, hogy egyedül várnak-e bennünket vagy a partnerünkkel. Akárhogy is, tartsuk be a meghívón foglaltakat. Arra semmiképpen sincs mód, ha csak nekünk szól a meghívó, hogy magunkkal vigyük a partnerünket is, azonban, ha kétszemélyes meghívót kaptunk (olyankor általában visszajelzést is kérnek) és semmiképpen sem tudunk arra alkalmas személyt magunkkal vinni, jelezzük előre a meghívónak, hogy egyedül megyünk. Így lehetősége lesz adott esetben ehhez igazítani az ülésrendet, esetleg a bérelt helyiség méretét. (Nemcsak mi jelezhetjük azt, hogy nem, vagy partner nélkül megyünk, ezért is kérik a visszajelzést.)

A meghívó tartalmazza természetesen a helyszínt és az esemény kezdő (esetleg befejező) időpontját. Az időpont nem a véletlen műve, hanem az adott este programjának kezdete, amelyhez, mint viszonyítási ponthoz a későbbi programok (évértékelés, díj átadás, művészeti vagy szórakoztató előadás) kapcsolódnak.

Figyelemmel arra, hogy ilyen eseményeken gyakori, hogy a vendéglátók (belső parti esetén a vezetők) a bejáratnál fogadják is a vendégeket, velük szemben is súlyos figyelmetlenség a késés.

… és végül…

A névre szóló meghívó, valóban névre szól. Másnak átadni, mást küldeni magunk helyett az egyik legnagyobb bárdolatlanság, amelyet egy ilyen alkalomkor el lehet követni. A vendéglátók azt várják meleg szívvel, akit meghívtak. Ezt a döntésüket pedig illik tiszteletben tartani!

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo