hirdetés

Mennyire kell sokkolni, hogy érdekesek legyünk?

Van, amiben együtt haladunk a világgal: pár napja kiverte a biztosítékot a Magyar Rákellenes Liga kampánya, néhány éve az Ír Rák Társaság hasonló hirdetése okozott nagy felzúdulást. A botrány is megéri? Kríziskommunikációs szakértőnk írása.
hirdetés

Tiltakozást váltott ki az Ír Rák Társaság jóakaratú, szándékosan provokatív kampánya. A rövid reklámok egészséges fiatalokat mutattak, akik csak annyit mondtak: rákos akarok lenni („I want to get cancer”). A kontextus nélkül inkább elborzasztó hirdetés a hosszabb verziókban arra a szójátékra játszott rá, hogy a megszólalók el akarják kapni a rákot és elpusztítani, kitekerni a nyakát, stb. („I want to get cancer  - and wring its bloody neck”).

A jószolgálati társaság úgy nyilatkozott szándékosan választották a figyelemfelkeltés e drasztikus módját, de rákos betegségben elhunyt betegek hozzátartozói, valamit rákbetegség túlélők, jelenleg is a halálos kór ellen küzdők nem tudták elfogadni az erős sorokat .

Kép:Pixabay

Van, amiben együtt haladunk a világgal: Magyarországon is kiverte a biztosítékot a Magyar Rákellenes Liga legutóbbi hirdetése, amelyben egy szigorú bírónő a szocialista diafilmek didaktikus megközelítésével teremti le az immár túl későn bűnbánó férfit, aki újabb esélyért esedezik. Az ítélet: rák. A reklám szellemiségét valóban nehéz volna nem áldozathibáztatásnak értelmezni. Gyűlnek is szép számmal a tiltakozó aláírások az online petíciós felületen. A Magyar Rákellenes Liga ráadásul notórius visszaesőnek is bélyegezhető, néhány éve gyermeklány temetésével sokkolta a közvéleményt.

Az alapítványok, jótékonysági szervezetek gyakran menekülnek a nagyobb láthatóságot eredményező megbotránkoztatásba, vagy legalábbis a befogadókat megborzongató, megrázó, a komfortzónájukon kívülre taszajtó üzenetek megkomponálásába. A felrázás minden társadalmi célú kampánynak kitüntetett célja. Az együttérzés, a szánalom felkeltése menetrendszerű és kézenfekvő velejárója számos kampánynak a kutyamenhelyektől kezdve a betegeken át egészen a hajléktalanok, nélkülöző gyerekekig. Hogy a sokkhatás mennyire hatékony, mennyire kell „hegyeset” mondani ahhoz, hogy egy szervezet áttörje a társadalmi közöny üvegfalát, azt már esete válogatja. Ha cinikusak vagyunk, mondhatjuk, hogy e reklám nélkül nem hívta volna be a szervezet képviselőit a Mokka, és éppen a nagyobb nyilvánosság elérése a kis költségvetésű, üzenetében tényleg több évszázaddal ezelőtti attitűdöt mutató kisfilm célja. Ha úgy tetszik, a tiltakozás és számonkérés a reklámkampány tudatos kommunikációs csatornája.

A nagyok is hibáznak: a legsúlyosabb reklámbaklövések
Olykor a leghíresebb márkák is alaposan elszúrják reklámkampányaikat. Rasszizmus, nőgyűlölet, homofóbia – egyik sem jópofa, mégis felbukkan a hirdetésekben. Ikea, Sprite, Rebook, Nivea és mások baklövései - csak győzzön ámulni!
Ilyen kemény témában nehéz jól segíteni, nehéz jól reklámozni, függetlenül a nemes céltól. Jöjjön akkor még egy közelmúltbeli eset, szintén Nagy-Britanniából: a jó szándékot itt sem vitatják, de ráktúlélők és rákbetegek is bántónak érzik a szolidaritás jeleként a haj leborotválására biztató civil szervezet jótékonysági kampányát. A ráktúlélők képviselője rámutatott: a „brave and shave” (légy bátor és borotváld le – angolul szóvicces) kampány teljesen értelmetlen, a kopaszságban semmilyen bátorság nincs; egyszerűen a számos elviselhetetlen kezelés számos elviselhetetlen mellékhatásának egyike. A civil szervezet legalább félszáz reklamációt kapott a kampány miatt. A tiltakozók fő érve: nem bátorság kell ehhez, a betegek a halál, vagy a kis esélyű túlélés között választhatnak.

Bőhm Kornél a szerző kríziskommunikációs szakértő, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

Update: Bocsánatot kért a Magyar Rákellenes Liga

Tisztelt Érintettek!

Bocsánatot kérünk mindazoktól, akiket megbántottunk, nem szerettünk volna megsérteni senkit, semmiképpen nem volt célunk a gyógyult és jelenleg küzdő betegek támadása. A Magyar Rákellenes Liga 26 éve a daganatos betegekért küzd és ez így lesz a továbbiakban is. A filmet levettük a honlapunkról és a facebook oldalunkról.

Az idei kampányfilmünkből eredő félreértések kapcsán szeretnénk tisztázni a Magyar Rákellenes Liga üzenetét. Többen, önerőből felfedezett, immáron sikeresen gyógyult személyek támadásnak vélték a reklámunk figyelemfelkeltő tartalmát. Tekintettel arra, hogy ennek az évnek a mottója az egyén és a társadalom felelősségének hangsúlyozása, ezért ennek a reklámnak a célja a magyar társadalom megszólítása. Az idei cél a megelőzésre, az egészséges életmódra való felhívás - hiszen ebben van az egyén felelőssége, a genetikai adottságokon és a környezeten nem tudunk változtatni! A célközönség a még nem beteg, de helytelen életmód miatt fenyegetett emberek csoportja, akik figyelmét csak erősebb üzenettel lehet elérni! Csak egy adat: Az ingyenes szűrővizsgálatok részvételi aránya 40% körüli, és a panaszt okozó daganatok 70%-a már áttétes! Tegyünk együtt a szűrővizsgálatokon való részvételért! Megértésüket és az Önöktől kapott Második Esélyt köszönjük!

Tisztelettel: Dr. Bittner Nóra elnök

hirdetés

Véleményvezér

Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.
Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

A független képviselő töretlen szorgalommal igyekszik utánajárni, hogy hová kerülnek az uniós pénzek.
Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

A rendkívül magas magyar infláció mögött rossz, vagy tudatos kormányzati intézkedések állnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo