Mennyire húzta vissza a befektetési kedvet a koronavírus?

Az év első felében 63 tranzakció keretében összesen 9,521 milliárd forintot fektettek hazai vállalkozásokba a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület befektető tagjai, amely fele a 2019 azonos időszakában tapasztaltnak. Az átlagos tranzakció mérete 151 millió forintot tett ki ebben az időszakban, ami mintegy 30 százalékkal alacsonyabb a 2019 első félévében regisztrált 211 millióhoz képest.

2020. első félévében 63 tranzakció során 63 vállalkozás jutott összesen 9,521 milliárd forint tőkéhez. Ez az összeg ugyan több, mint kétszerese a 2018-as év azonos időszakában realizáltnak (4,607 milliárd forint), viszont fele a 2019-es év első félévében tapasztaltnak (20,866 milliárd forint). A tranzakciók száma is elmarad az előző évekhez képest - 63 a tavalyi 99 után -, az átlagos ügyletek értéke pedig 211-ről 151 millióra csökkent. Az ügyletek számának és étékének visszaesésében több tényező is szerepet játszhatott, a koronavírus okozta gazdasági visszaesés és bizonytalanság mellett például az egyes állami és magánbefektetők befektetési dinamikájának lassulása.

(Forrás: HVCA)

A befektetések megoszlása életciklus szerint

Az első félévben a tranzakciók közül 34 első körös befektetés volt, ezek tették ki a teljes volumen 54 százalékát, amely szám arányaiban megegyezik a 2019. évi első félévivel.

47 tranzakciót rögzítettek inkubációs és magvető fázisú cégekben, ezek a teljes tranzakciószám háromnegyedét teszik ki.

Az inkubációs ügyleteknél közel 20 millió, a magvető ügyleteknél 118 millió, a start-up ügyletek estében pedig 164 millió forint az átlagos befektetési összeg. Későbbi fázisban lévő cégeknél ugyanez a mutató 1,575 milliárd, illetve magántőke növekedési fázisú befektetések esetén 764 millió forint.

A legjelentősebb értékű tranzakció későbbi fázisú befektetéséhez köthető 2,1 milliárd forint értékben, ez adta a teljes félév befektetéseinek 22 százalékát.

Kedvelt iparágak

2020 első félévében a tőkebefektetések összesen tizennégy különböző szektorba irányultak. Összegüket tekintve a legtöbb befektetés az üzleti és ipari szolgáltatások, illetve termékek, az IT és fogyasztói elektronika, valamint kommunikációs ágazatba került: itt költötték el a félévben a befektetett összeg 79 százalékát. A korábbi évekhez képest viszont ezen félévben nem történt befektetés az energia és környezet szektorban.

Kiszállások

A félévben 33 kiszállás történt, amelyek kilenc alaphoz köthetőek. A legtöbb exitet az üzleti és ipari szolgáltatások, valamint fogyasztói szolgáltatások szektorban rögzítették.

Tizennyolc esetben a management általi kivásárlásra került sor, hét esetben a befektető a leírás mellett döntött, három esetben más magántőke alap felé történt az értékesítés, négy esetben pedig zártkörű értékesítéssel, illetve egy befektetés más típusú kiszállással zárult.

Az eladott társaságokban a befektetők átlagosan 6,4 évig voltak tulajdonosok.

Tőkegyűjtés

A vizsgált félévben 20 milliárd forint tőkegyűjtést jelentettek.

Véleményvezér

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo