Mégsem liberalizálják a szőlőtelepítést?

Az EU 27 tagállamának magas szintű, a borreform áttekintésére létrehozott szakértői csoportja az elmúlt év végi ajánlásában azt javasolta az Európai Bizottságnak (EB), hogy az eredeti elképzelésekkel ellentétben, 2015 után is tartsák fenn a szőlőtelepítési jogokkal kapcsolatos, jelenlegi szabályozást.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Dacian Ciolos uniós agrárbiztos kezdeményezésére 2012 áprilisában létrejött szakmai testület több mint féléves munkája során azt vizsgálta meg, hogy a 2008-as eredeti borreform-tervezet célkitűzései - mely szerint 2015-től a piac liberalizálásával megszüntetnék a szőlőtelepítési jogok mindenféle korlátozását -, megfelelnek-e a tagországok érdekeinek. A szakértői csoport szerint széleskörű konszenzusra jutottak arról, hogy a szőlőtelepítési jogok szabályozói keretét 2015 után is fenn kell tartani valamennyi borkategóriában, amikor lejár a jelenlegi szőlőtelepítési jogok rendszere. Ugyanakkor létfontosságú lenne egy olyan dinamikus szabályozói mechanizmus, ami kedvező feltételeket teremthetne az európai borágazat kiegyensúlyozott fejlődéséhez.

Ezért a borok valamennyi kategóriájában az új ültetvénytelepítések fejlett engedélyeztetési rendszerének létrehozását javasolták, amit a tagállamok működtetnének elismert szakmai szervezetek ajánlásainak figyelembe vételével. Az engedélyek kiadása ingyenes lenne, nem lehetne senkire sem átruházni és csak egy korlátozott időre lenne érvényes. A szakértők a rendszert egy uniós szintű biztonsági mechanizmussal egészítenék ki, ami szavatolhatná a szőlőültetvények rendezett terjeszkedését. Ennek keretében előre meghatároznák azt a százalékot, amilyen mértékben a bortermelő vidékek kiterjedése évente maximum növekedhetne, s azt is előre rögzítenék, hány hektárral bővülhetnének minden évben az új telepítések, miközben a tagállamok objektív és diszkrimináció-mentes kritériumok alapján nemzeti és regionális szinten, illetve borkategóriáktól függően alacsonyabb szinteket is meghatározhatnának.

Ha az engedélyezésre benyújtott igénylések meghaladnák a küszöbértékeket, a tagállamok az EU-szinten meghatározott objektív és diszkrimináció-mentes prioritások alapján adnának ki engedélyeket. A szakértők ajánlásának értelmében mindez a jelenlegi rendszer végétől számított 6 évig lenne érvényben, egy félidős felülvizsgálat lehetőségével, és különböző átmeneti intézkedésekre is lehetőség nyílna. Mielőtt az EB végleges döntést hozna, a szakértők ajánlásait előbb a Tanács és az Európai Parlament is megvitatja.

Augusztus elseje óta nincs több minőségi bor
Az országgyűlés még tavaly módosította a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról 2004-ben elfogadott törvényt. Az új jogszabály értelmében borvidéknek minősül az olyan termőhelyek összessége, amelyek több település közigazgatási területére kiterjedően, hasonló éghajlati, domborzati, talajtani adottságokkal, jellemző fajta-összetételű és művelésű ültetvényekkel, sajátos szőlő- és bortermelési hagyományokkal rendelkeznek, és amelyekről sajátos jellegű borászati termékek származnak. Borászati terméknek nevezhetőek a vonatkozó EK-tanácsi rendeletben szereplő szőlészeti és borászati termékek, továbbá a friss, a töppedt, és az aszúsodott borszőlő. Törzs- és kísérleti célú borszőlőt telepíteni, illetve kivágni csak a hegybíró által kiadott engedéllyel lehet. Az ültetvény más fajtára történő cseréje esetén a telepítésre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Az engedélyezési eljárás részletes szabályait külön rendelet tartalmazza.
A telepítést és a fajtaváltást, valamint a kivágás megkezdése előtti ültetvényellenőrzést a növénytermesztési hatóság végzi, míg a kivágás megtörténtét a hegybíró ellenőrzi - áll az országgyűlés által elfogadott bortörvényben.
Az uniós tagállamok mintegy fele - köztük Magyarország is - korábban közös levélben szorgalmazták az új ültetvények telepítését tiltó szőlőtelepítési jogok rendszerének 2015 és 2018 után történő fenntartását. Az eredeti (2008-as) elképzelést az EB azzal indokolta, hogy a szőlő- és borágazat megreformálása során meg kell szüntetni a bortúltermelést, valamint az eladhatatlan asztali borok lepárlására kifizetett támogatásokat. Ezzel párhuzamosan egy hároméves tőkekivágási programot is meghirdettek, amelynek keretében külön támogatásokat adtak az alacsony hatékonysággal, 3-4 hektáron, vagy annál kisebb területen gazdálkodóknak a termelésből való kilépésre. Ugyanakkor a hatékonyabb bortermelő gazdaságoknak több pénz állhatna a rendelkezésükre az ültetvények és a pincék modernizálására, s ezen keresztül a minőségi borok előállítására, amelyben Európa továbbra is tartja vezető helyét a világban, bár piaci részesedése az elmúlt években jelentősen csökkent az olcsóbb és kiegyensúlyozott újvilági borokkal szemben.

A borreform végrehajtása óta 2008 és 2010-2011 között az Európai Unióban legalább 165 ezer hektár szőlőültetvényt vágtak ki, a közösségi bortermelés pedig 10 millió hektoliterrel (körülbelül 6-7%-kal) csökkent. Az EB szerint ezek az intézkedések - elsősorban a minőségi borok növekvő arányának köszönhetően - elérték céljukat, mert növelték az európai borágazat versenyképességét.

Több mint egy tucat bortermelő ország (köztük hazánk is) viszont ellenzi a szőlőtelepítési jogok jelenlegi rendszerének felszámolását, mert az hátrányos lenne a kistermelőknek, és helyzetbe hozná a nagyobb befektetői csoportokat. Az ellenérvek között szerepel továbbá, hogy ezzel párhuzamosan inkább az ipari termelés terjedne el a minőség rovására, a túltermelés levinné az árakat, s végül olyan mélyebb fekvésű területekre is telepítenének szőlőültetvényeket, ahol nem alkalmasak a termelésre a feltételek. A magyar szakmai szervezetek attól is tartanak, hogy a termelési korlátozások eltörlésével az olcsó olasz és spanyol importborok elárasztanák az országot, hátrányos helyzetbe hozva a hazai borokat és termelőket.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo