Komoly hasznot hoz a játék!

A játék elkötelezetté teszi a játékost. De hogyan lehetne ennek a hihetetlen energiának egy részét saját vállalkozásunk hasznára fordítani? Szakértőnk elmondja!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Így minden vonzóbb Kép:FreeDigitalPhotos.net/bplanet

A társadalmi és gazdasági változások következtében napjainkra egyre erősebb az igény az emberekben, hogy élményt kapjanak a pénzükért és idejükért cserébe. Élményfürdő, élményautózás, élménykonyha, élménybirtok – gondolta volna húsz évvel ezelőtt, hogy ezek a szókapcsolatok létrejönnek? Az élmény iránti vágy beférkőzött az életünkbe, így a vállalati döntéshozóként a kötődés kialakításához rá kell jönnünk, hogy partnereink, vevőink és alkalmazottaink hogy működnek, mi az, ami ezt a különös, felemelő érzést megadja nekik.

Az élmények keresésének egyik speciális példája a videojátékok sikere. Biztosan van a környezetében olyan családtag vagy barát, aki képes egy egész napot monitor előtt ülni, vagy a telefonját órákon át bűvölve szórakoztatni magát az épp aktuális ügyességi játékkal. És valljuk be, a legtöbben néha engedünk a csábításnak. Vagyis a játék már nem csak a pattanásos kamaszok kedvenc időtöltése, hanem a társadalom széles rétegeit magával ragadó jelenség. De hogy mekkora növekedésen megy át a videojáték-ipar, és hogy milyen mértékben vált részévé az életünknek, azt az alábbi számokból láthatjuk igazán:

  • Jane McGongigal TED előadó számításai szerint az emberiség heti 3 milliárd órát tölt online játékokkal.
  • az Entertainment Software Associations felmérése szerint az USA játékosainak átlagéletkora 30 év.
  • a videojáték-ipar hamarosan nagyobb árbevétellel fog rendelkezni, mint Hollywood. 2012-ben 66 milliárd dolláros bevételt könyvelhettek el az amerikai játékcégek.
  • a Call of Duty Ghosts nevű videojáték 2013-ban a megjelenése napján 1 milliárd dollár bevételt produkált.
Ezek a számok nem csak azt mutatják, hogy a játékokban hatalmas pénzek vannak, hanem azt is, hogy mi, felhasználók rendkívül elkötelezettek vagyunk. Döbbenetes számok, amik mögött ott van a lényeg: élvezzük a játékot, élményt kapunk, mélyet, magával ragadót, intenzívet. De hogyan lehetne  ennek a hihetetlen energiának egy részét saját vállalkozásunk hasznára fordítani, mit tanulhatunk innen? Hisz milyen jó lenne, ha a játékokhoz hasonló elköteleződést sikerülne kialakítani másokban a cégünk, termékünk iránt. A kérdés jogos, a válasz pedig már évtizedek óta formálódik, csak nem biztos, hogy észrevette: a pontgyűjtő programok, a törzsutas kedvezmények, a nyereményjátékok mind olyan megoldások, melyek valamilyen, a játékban használt motivációs elemet hordoznak magukban.

A törzsutas kedvezmények esetében a megszállott utazók azért próbálnak meg minél többet repülni, hogy minél magasabb státuszt (szintet) érjenek el, így egyre több kedvezményt kapjanak. A pontgyűjtő akciókban igyekszünk sok - inkább minden J - pontot összegyűjteni, miközben egyre több időt fordítunk erre – talán észre sem vesszük, akár egy játékban. Az ötletpályázatokban a szervezők a közösség erejét használják ki, hasonlóan a napjainkban divatos facebookos játékokhoz. Pontok, szintek, plecsnik – akármelyik megoldást nézzük, biztosan eszünkbe jut még egy-egy olyan példa, amit a saját hétköznapjainkban is használtunk már, és mindegyikben az a közös, hogy a fogyasztókban élő játékos énre próbál hatni.

Kisokos
Gamification: játékelemek és játékmechanizmusok alkalmazása az élet játékon kívüli területein.
Játékelem: a játékokhoz tartozó olyan univerzális eszközök, amik önmagukban nem változtatják meg a játékot, de funkcionalitásukkal szórakoztatóbbá teszik azt. Pl: pontok, szintek, idő, stb.
Játékmechanizmus: a játékokat felépítő működési elvek, mely leginkább a befogadó belső igényeit próbálja kielégíteni. Pl: sikerélmény iránti vágy, közösségi érzés, szerencse-faktor.
Ez komoly...

Ezeket a korai példákat látva a technológia térhódításával párhuzamosan stratégák, marketingesek, HR-esek fejében a kérdés mellett - hogyan lehetne a játékoknál jelentkező elköteleződést átültetni a saját folyamataikba - egyre határozottabban megjelent a válasz is. Sikerült felismerni a játékokat alkotó játékelemeket és játékmechanizmusokat, melyek már átültethetőek a vállalati működésre, így a standardizált, minőségbiztosított és kontrollált folyamatokba kis színt csempészve megjelent az, amit annyira vártunk: a „HÚÚÚÚ” élmény.

A 2010-es évekre egyre több helyen kezdtek játékosítani folyamatokat a hatékonyság javítása érdekében. A felhasznált elemeknek köszönhetően hamar nagy sikereket értek el az ilyen megoldások a fogyasztói és munkavállalói elégedettség terén: a megváltozott vizualitás, az egyszerű célok, a követhető jutalmazási rendszer és ranglisták objektivitást, átláthatóságot és a vállalati célok érthetőségét eredményezték. Emellett olyan fontos területeken sikerült áttörést produkálni, mint a környezetvédelem, vagy az oktatás, melyekben a virtuális és valós jutalmaknak, illetve a pontrendszereknek köszönhetően sokkal nagyobb elköteleződést tudunk kialakítani, mint hagyományos eszközökkel.

Mára a játékok „komoly” folyamatokban való alkalmazásának saját piaca (nem is akármekkora, az M2 Research szerint 2016-ra eléri a 2,8 milliárd dolláros árbevételt) és szakmája lett, magát a módszertant pedig gamificationnek, azaz játékosításnak nevezték el. A legelterjedtebb definíció szerint akkor beszélhetünk gamificationről, amikor játékelemeket és játékmechanizmusokat használunk az élet játékon kívüli területein.

A gamification nem egy sci-fibe illő furcsa koncepció, hanem számos területen alkalmazott és bevált innovatív módszer, ami a 2013-as évben végleg megvetette a lábát Magyarországon is. Játszani mindenki szeret, az elköteleződés növelésére pedig mindenhol szükség van, és mindebben a gamification a magyar vállalkozások nagy részének is a segítségére lehet.

Sorozatunk következő részében konkrét példákkal és lehetőségekkel ismerkedünk!

Farkas Máté, Vendler Balázs www.gamesforbusiness.hu

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo