A kormány egyébként felismerte, hogy támogatni kell az üzleti szektorban készülő, az ágazat egészére vonatkozó újításokat is. Eddig egyetlen ilyen projektről tudunk, ez jelentős fejlődést hozhat: már próbaidőszakban van az intelligens szállítólevél, amit a gyártó vagy a kereskedő állít ki, Nagy ingatlanfejlesztők és építőipari kivitelezők egyetértésével jött létre. Úgy működik, hogy a papír alapú szállítólevélre kerül egy QR kód, azt egy mobilalkalmazással beolvasva, a helyszínen az árut gyorsan, tételesen lehet átvenni és a készletre venni. Az átvételről azonnal digitálisan aláírt szállítólevelet kap pdf-ben a gyártó, a kereskedő és a fuvarozó.
A digitalizációs újdonságokra a külföldi nagyvállalatoknak persze sokkal több pénze van. Az egykor Lasselsberger-Knauf néven, ma már Cemix Hungary Kft-ként működő cég a nyáron vezette be úgynevezett időkapus rakodási rendszerét, erre és a kapcsolódó IT beruházásra összesen 200 millió forintot költött. A logisztikai megoldást először a Bugyi községben lévő üzemben, majd a tervek szerint az év végéig a veszprémi és a debreceni üzemében is alkalmazzák. Ez tulajdonképpen egy ütemezett kiszolgáló rendszer, amivel csúcsidőszakban akár 2000 tonna építőanyag berakodását is lehetővé teszi egyetlen nap alatt - szemben a korábbi 1400 tonnával.
Mindentudó robotok
A járműipartól eltérően az építőanyagok gyártásában vagy a kivitelezésnél eleve kevesebb lehetőség van okos gépeknek átadni a terepet. Néhány részterületen azért vannak már eredmények. Az ABB Robotics nem régiben nagy összefoglalót közölt a robotok alkalmazási lehetőségeiről, konkrét példákkal. Kanadában egy cég tetőtartó szerkezeteket gyárt velük, a nálunk is ismert Schindler vállalat liftjeit robotokkal telepítette egy építkezésen, míg a svéd Skanska hegesztőrobotot vetett be több projektjénél.És itthon? Őszre elkészül a veszprémi városi stadionhoz tartozó tornacsarnok. Az építkezés egyebek mellett azért is érdekes, mert az üvegek súlya és a sérülésveszély miatt a hagyományos állványos technológia helyett speciális robotokat használtak. A kivitelező szerint az ablakok csak 30 százalékban engedik át a fényt, ezzel egységes fényviszonyok lesznek a teremben árnyékképződés nélkül.
Robot darukkal nem, de távirányított darukkal már itthon is találkozni lehet. Az egyik nagy magyar betonelemgyártó vállalatnál a földről, egy joystickhez hasonló szerkezettel lehet kezelni a sok tonnát mozgatni képes szerkezeteket. Bizonyos építőipari segédanyagok mozgatásához és raktározásához már léteznek önjáró targoncák is, de ezek elterjedésére egyelőre még várni kell és egyébként is csak egy megfelelő méretű, általában több ezer négyzetméteres és nagy belmagasságú csarnokokban lehetséges.