Az elmúlt években sokat hallhattunk a fogyasztói hitelekről, lakás-, autó- vagy áruhitelekről és az adósok tömegeiről, akik nehéz helyzetbe kerülnek, mert nem tudják fizetni a törlesztőrészleteket. A vállalati kereskedelmi (nem banki) hitelekről kevesebb szó esik, pedig szerepük nagyon jelentős. A kiszámlázott – gyakran már teljesített –, de még ki nem fizetett tételek komoly kockázatot jelentenek a cégek működése szempontjából.
A hazai vállalatok kintlévősége átlagosan az éves bevételük több mint 28 százaléka. Mivel a cégek kintlévősége általánosságban ötszörösen meghaladja nyereségüket, így könnyen belátható, hogy a számlák (vagy egy részük) tényleges kifizetésének elmaradása komolyan veszélyezteti az egyes cégek működését éppúgy, mint a hazai gazdaságot.
Elég, ha csak azt vesszük alapul, hogy majd 2 millió munkavállaló dolgozik közel 278 ezer olyan cégnél, amelynek a kintlévősége meghaladja a cég nyereségét. A válság kezdete – és a csődhullám – sokként érte a hazai vállalatok mellett a hitelbiztosítói szektort is. Azóta sok év eltelt, a gazdasági kultúra és a kockázatkezelés is sokat fejlődött.
Pozitív eredményként mondható el, hogy a vállalati credit management szakmában dolgozók 91 százaléka véli úgy, hogy az elmúlt évben nem romlott tovább a magyar gazdaságban a fizetési morál – derült ki a II. Országos Kereskedelmi Hitelkockázati Konferencián. A nemfizetések megelőzése és a kockázatok kiszűrése ugyanakkor olyan mélyen beivódott a cégek működésébe, hogy most már egyre kevesebb cégnél kell elmagyarázni, hogy mit csinál és miért hasznos egy hitelbiztosító, vagy hogy miért elengedhetetlen napjainkban céginformációs rendszereket használni.