A marketing – hagyományosan – a vastag pénztárcák harca. Sokmilliós büdzsék és hosszú hónapok kellenek hozzá, hogy egy hagyományos, jól felépített kampánnyal olyan eredményeket érjünk el, ami direkt módon látható a cégünk bevételein. A kisvállalkozások többsége esetében azonban erre nincs pénz és idő. Itt jöhet képbe a hirtelen hatalmas növekedési potenciállal rendelkező startupok világából érkező grow hacking, a legújabb marketingvarázsszó.
A marketing – vagyis ismertségnövelő – hacking valójában azonban nem új eszköztár, sokkal inkább új gondolkodásmód, ami új „trükkök" révén éri el a startupok által áhított „hokiütő alakú" növekedési grafikont. A growth hacking lényege, hogy új kommunikációs csatornákon keresztül, minimális anyagi ráfordítással a lehető legtöbb ügyfelet sikerüljön elérni. Fontos: nem érdeklődőt, hanem ügyfelet! A grow hacking hangsúlyozottan nem a termék megjelenítésén, fogyasztóknak való bemutatásán, hanem a konkrét eladáson dolgozik.
Mára számtalan híres growth hacking példát lehet sorolni. Az egyik legismertebb a Facebook trükkje, amit körbekerítésnek nevezett a Smart konferencián tartott előadásában Nagy Dániel, a Lab.coop partnere. Ez a stratégia arra épült, hogy a Facebook induláskor nem a legnagyobb egyetemekre tört be, ahol volt saját network, hanem környező kampuszokon kezdett terjeszkedni. Ismerősök ismerősei révén kerültek be a nagyokhoz, akik viszont már alig várták, hogy csatlakozhassanak. Szintén ismert példa bizonyos szolgáltatás meghíváshoz kötése, amelynek révén a regisztráció különlegessé teszi, így mindenki akarja azt, a Dropbox pedig például annak révén ért el áttörést a növekedésben, hogy meglévő felhasználóinak további ingyenes tárhelyet ígért, ha az általuk meghívott ismerősök regisztrálnak a rendszerbe.
Mostanában viszont kevesebb hasonlóról hallani, a szakértő szerint azonban szó sincs arról, hogy kifulladt volna ez a fajta gondolkodás. A growt hacking alapja ugyanis mindenképpen egy kiváló termék, amire valódi fogyasztói igény van – véli Nagy Dániel. A jó growth hacking a termék alaptulajdonságaira épülő rendszer, ahhoz viszont, hogy ez kellően vonzó legyen, az alap az erős disztribúció és jó product market feed (vagyis, hogy van valódi igény a termékre). Ha ez megvan, az már megfelelő alap a growth hackinghez.
Vagyis, ha olvasunk egy growth hacking technológiáról, akkor nagy eséllyel aki írta, már kimerítette annak legnagyobb lehetőségeit, hiszen az igazi hatást épp az eredeti ötlet tudja hozni. (Azért itt talál néhány alapvető tippet egy nemzetközi szakembertől, hogy legyen, ami elindítja a gondolkodást.)
Persze lehet próbálkozni bevált módszerekkel, de ha nem elég jó a termék ahhoz, hogy azonnal megfogja a figyelemfelhívó ötlettel érkezőket, vagy nem eléggé passzol a growt hacking ötlet a termékhez, lehet, hogy érkeznek felhasználók, de azok azonnal le is lépnek, amikor ezt felismerik. Tudomásul kell venni, hogy a nagy léptékű ugráshoz nemcsak a marketinges kreativitására, hanem szükség esetén a termék átalakítására is szükség lehet. Emellett természetesen piacismeretre, megfelelő időzítésre és persze némi szerencsére is.