Már hatályos a reklámadó-törvény

Hatályba lépett a módosított reklámadó-törvény. Bár az Unió még vizsgálja a szabályozást, a vállalkozások számára már fontos, hogy az új szabályok szerint járjanak el minden esetben. A szabály mindenképpen hatalmas adminisztrációs, sokak számára pedig anyagi terhet is jelent majd.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár az Európai Bizottság továbbra is vizsgálja, hogy a reklámadó megfelel-e az uniós állami támogatási szabályoknak, de a progresszív adókulcs május végi eltörlésével érvényét vesztette az uniós versenyhatóság rendelkezése, amely hatályon kívül helyezte az egész törvény végrehajtását. Így – a Népszabadság uniós forrásokból származó értesülései szerint – érvényét veszítette az európai uniós versenyhatóság márciusban hozott felfüggesztő határozata, és nincs akadálya annak, hogy Magyarországon ismét beszedjék a reklámadót.

Kép:Visionary7

Lássuk a legfontosabb szabályokat! (Hogy mit kell tennie azoknak, akik most kerültek az adó hatálya alá, arról itt olvashat.)

Az adó mértéke

A reklámadó-törvény módosításának legfontosabb eleme az adómérték változása. Az Európai Bizottság által korábban kritizált progresszív adókulcsokat az adóalap 100 millió forintot meghaladó része után egy egységes 5,3%-os adókulcs váltja fel. Tehát a 0%-os kulccsal adózó adóalap 500 millió forintról 100 millió forintra csökken, ami várhatóan sok vállalkozást érint negatívan.

Mikortól fizetünk?

A törvény az adóalany döntésére bízza, hogy az új adómértéket a kihirdetés napját követő 31. naptól (2015. július 5.) kívánja alkalmazni, vagy azt már visszamenőlegesen, akár 2014. augusztus 15-étől. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a változás hatására válnak adófizetésre kötelezetté, természetesen az első verziót érdemes választaniuk. Így a 2015-ben kezdődő adóévben az eddigi adómérték mellett állapítják meg az adókötelezettségüket a módosító törvény hatályba lépésének napjáig, majd az új adómértéket a hatályba lépést követő napokra időarányosan számítva alkalmazzák.

Néhány fontos részlet

Az adóalap az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel

Az adókötelezettséget a reklám megrendelése keletkezteti

Nullás bevallást továbbra sem kell benyújtani

Saját célú reklám esetén a cég neve, logója, címe – tehát az azonosítást segítő elemek – nem minősülnek reklámnak

Saját célú reklám esetén a költség részét képezi a beszerzéshez kapcsolódó, nem levonható áfa illetve a papír után fizetendő környezetvédelmi termékdíj is

Egy másik, a reklámtörvényt érintő, de kapcsolódó változás miatt mostantól a reklámközvetítő (ügynökség) a reklámközvetítési tevékenységre vonatkozó díjon túl (ami a reklám közzététel díjának hatóságilag meghatározott fix 15%) nem részesülhet semmilyen más díjban. Kivételt jelent az árengedmény, de azt teljes egészében át kell adnia a reklámozónak. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke úgy véli, a szabályozás kifejezetten káros a piacra nézve.

Reklám-közzétételének megrendelése

Csökkent a reklám-közzététel megrendeléséhez kapcsolódó adókötelezettség mértéke. A korábbi 20% helyett mostantól ez az adóalap 5%-a.

Ahhoz, hogy a reklám megrendelése ne legyen adóköteles a korábbiakkal azonos módon a reklám megrendelőjének nyilatkozatot kell kérnie a reklám közzétevőjétől, hogy az vállalja az esetleges adókötelezettséget.

Ha a közzétevő nem nyilatkozik, akkor a megrendelő mentesülhet az adókötelezettség alól akkor is, ha hitelt érdemlően bizonyítani tudja, hogy a közzétevőtől kérte a nyilatkozat kiadását, de azt a számla, számviteli bizonylat kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül nem kapta meg és ezt a tényt, a közzétevő személyével és a közzététel ellenértékével együtt a NAV-nál bejelenti.

Ha a reklám közzétevője a megrendelés időpontjában szerepel az állami adóhatóság honlapján közzétett nyilvántartásban, nincs szükség külön nyilatkozatra a megrendelő adómentességének biztosításához.

Kapcsolt vállalkozások és a reklámadó

A mostantól hatályos törvényben enyhébb szabályok vonatkoznak a kapcsolt vállalkozásokra az alkalmazandó adóalap és adó számítás tekintetében. A kapcsolt vállalkozásoknak az adóalapjuk esetében az összeszámítást csak akkor kell elvégezni, ha a kapcsolt vállalkozói viszony 2014. augusztus 15-ét követően, szétválással jött létre.

A reklámadó és a társasági adó

Bár nem a mostani módosítás eredménye, hanem már 2015. január 1-től igaz, de fontos változás, hogy változtak a vállalkozás érdekében felmerült költségek minősítésének szabályai. Az új szabályok szerint a reklám közzététele érdekében elszámolt költségek a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó költségnek minősülnek, ha azok adóévi összege a 30 millió forintot nem haladja meg. Ezt a cégek már a 2014. évi társasági adókötelezettségük megállapításakor is figyelembe vehetik, önellenőrzés révén érvényesíthetik az esetleges igényeket.

Így számoljunk önköltséget a reklámadóhoz
A saját célú reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költséget a számviteli törvény szerinti közvetlen önköltség alapján kell meghatározni, ugyanakkor nem feltétlenül van azonosság. Szakértő segít!
 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo