Már a csomagolópapír is egyre okosabb

A vásárlási szokások változásai a csomagolóipart sem hagyják érintetlenül. Mélyreható átalakulások előtt áll ez a szektor, hogy lépést tartson az egész világot behálózó infokommunikációs fejlesztésekkel. Ennek megfelelően a jövőben olyan technológiai újításokkal vértezhetik fel a csomagolásokat, amelyek többek közt biztonságosabbá teszik a vásárlást, illetve interaktívan kommunikálnak a vásárlókkal.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A lehetőségek tárháza szinte már ma is végtelen az okos csomagolások használatában. A lopásgátló chipes megoldások egyre elterjedtebbek, amelyeknek a következő szintje az RFID (rádió frekvenciás helymeghatározás) címkék alkalmazása lehet. Ezekkel folyamatosan nyomon követhető egy – egy termék útja, ami nem csupán a tolvajok dolgát nehezíti meg, hanem a készletgazdálkodást is automatizálhatja. Ezzel a technológiával emberi beavatkozás nélkül menedzselhetőek az utánrendelések is, így a vevőknek sosem kell ideiglenes áruhiánnyal szembesülniük, ha betérnek a kedvenc boltjukba – hívta fel a figyelmet a trendre a Xerox.

A kereskedőknek és gyártóknak érdemes szem előtt tartania ezt a trendet, mert a csomagolás a legolcsóbb és egyben az egyik leghatékonyabb marketingeszköz!

Kép: Xerox

A kiterjesztett valóság (AR - Augmented Reality) a vásárlókkal való kommunikáció fontos elemévé válhat. Az okostelefonos AR opció bekapcsolása után a mobilt az applikációval kommunikáló „okos címke” fölé kell helyezni, ami máris tanácsot ad az embereknek a termék felhasználásáról. Többek közt azonnal megnyithat egy szakácskönyvet, és olyan fotókkal, videóval illusztrált recepteket mutathat meg a telefon kijelzőjén, amihez a kezünkben tartott készítmény szükséges.

A szavatossági idő nyomon követhetőségére is keresik a megoldásokat a gyártók. Már biztató kísérletek folynak a TTI (time-temperature-indicator) névre keresztelt címke-megoldással, ami például folyamatosan méri a hűtött termékek hőfokát. Ha azt érzékeli, hogy hosszú ideig a megszabott hőmérsékletnél melegebb környezetben volt az adott termék, akkor a címke elszíneződik, pirosra vált és jól olvashatóan megjelenik rajta a kiírás, hogy fogyasztásra nem javasolt az étel.

Élelmiszer csomagolás nélkül? Miért ne!
Magyarországon is kezd egyre népszerűbbé válni a szelektív hulladékgyűjtés, de mi lenne, ha egy szinttel feljebb lépnénk és vásárlásaink során egyáltalán nem is termelnénk hulladékot? A Berlinben most nyílt, nemzetközi trendet követő, kisbolt hangulatot keltő szupermarket a vásárlási szokások forradalmasításával épp ezt kívánja elérni.
Az NFC-technológia (Near Field Communication) szintén az okos csomagolások sarokkövévé válhat az elkövetkező években. Alkalmazása számos vonatkozásban elképzelhető kezdve a biztonsági megoldások kiterjesztésétől a termékinformációk multimédiás kommunikációjáig. A nagy italgyártók a prémium, kategóriás termékeiket már most ellátják egy kódolt NFC chippel, amely tartalmazza a termék minden fontos adatát és legfőképpen hitelesíti azt, hogy az italt valóban ők készítették, azaz nem hamisítvány. Az NFC-s telefonnal rendelkező vevők pedig az üzletben az üveg fölé tartva a mobiljukat pillanatok alatt le is olvashatják ezeket az információkat.

A fenti példák is megerősítik azt, hogy a csomagolóipar komoly fejlődés előtt áll. Ahhoz azonban, hogy a szektorban működő vállalkozások alkalmazkodjanak a változó igényekhez, technológiai fejlesztésekre van szükségük, hogy költséghatékony módon, akár kis példányszámban is, a kreatív elképzeléseknek, a szezonalitásnak megfelelve, a személyre szabott megoldásoknak teret adva álljanak a megrendelők rendelkezésére. A korszerű csomagolások elkészítése a digitális nyomdai megoldásokat helyezik előtérbe, mert ez az a flexibilis technológia, amely képes gyorsan, akár egy nap alatt 10-12 különböző dizájnt hordozó terméket is, pár ezres darabszámban előállítani.

Svájcot is be tudnánk dobozolni
A legnagyobb ökológiai lábnyomot hagyó iparágakban is egyre inkább előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szempontok, így egyre többen térnek át a környezetbarát csomagolóanyagok alkalmazására. A környezetvédő szervezetek bírálatainak kereszttüzében álló élelmiszeripari vállalatok immár termékeik 40 százalékát csomagolják környezetkímélő hullámkartonba, nagymértékben csökkentve ezzel az ágazat környezetterhelését. A felmérések azt mutatják, hogy a nagy csomagolás-felhasználó vállalatok közel kétharmadának fontos, hogy a csomagolószer környezetbarát legyen.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo