Kinek kell regisztrálni az EUTR nyilvántartásba?

Január 31-ig kell regisztrálni a fát vagy faterméket forgalmazó cégeknek és személyeknek az EUTR rendszerbe. Nem egyértelmű azonban, hogy a szabályozás kiket sorol ide. Lehet, hogy még a tapétakereskedőknek is van dolga!

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A faanyagterméklánc-felügyelet (European Timber Regulation - EUTR) nyilvántartási rendszerébe való bejelentkezés törvényben előírt kötelezettség, ami minden fát- és faterméket értékesítő személyt és vállalkozást érint. A nyilvántartásba vételt legkésőbb 2017. január 31-ig kell megtenni, mivel ezt követően már a rendszer által adott technikai azonosító szám meglétét is vizsgálhatja a hatóság - olvasható a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) honlapján.

Kép: Pexels

A nyilvántartásba minden olyan személynek és szervezetnek be kell jelentkeznie, aki Magyarország területén fát vagy faterméket hoz forgalomba, illetve ezekkel kereskedik. A nyilvántartásba vétel célja, hogy a faanya kereskedelmi láncba tartozó tevékenységek, azok helyszínei, érintettjei beazonosíthatóak legyenek az európai uniós elvárásoknak megfelelően.

Azonban nem teljesen egyértelmű, hogy kiknek is kötelező ez a regisztráció. A vonatkozó jogszabály szerint (2009. évi XXXVII. törvény 90/E-90/F paragrafusok)  regisztrálni a faanyag-kereskedelmi láncolatban szereplőknek kell, ami "azon folyamatok és az abban szereplők összessége, amelyek közvetlen vagy közvetett hatással vannak az e törvény hatálya alá tartozó faanyagok, termékek előállítására, felhasználására, feldolgozására, tárolásárára, kereskedelmére, vagy forgalomba hozatalára" <2009. évi XXXVII. törvény 5. paragrafus 32. pont> - így a regisztrációs kötelezettség határa akár a papír, vagy tapétakereskedők is ide tartozhatnak - vetették fel az Adózóna szakértői.

A nyilvántartásba vételre szolgáló online felület Ügyfélkapun keresztül érhető el, így az elektronikus közigazgatási ügyintézéshez használt, valamint a NÉBIH adatbázisában már szereplő adatokat nem szükséges újból rögzíteni. A bejelentkezést az ügyfelek saját nevükben vagy meghatalmazott útján is intézhetik. Fontos, hogy az ügyfelek a regisztrációt követően úgynevezett technikai azonosító számot kapnak, amit a kereskedelmi ügyletekhez köthető valamennyi dokumentumon fel kell majd tüntetniük.

Maga a regisztrációs folyamat is meglehetősen bonyolult, ehhez útmutatót tett közzé a Nébih. Aki nem tudja eldönteni, hogy regisztrálnia kell-e vagy sem, az írhat az [email protected] e-mail címre, ahol szakértők segítenek a döntésben.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo