Lenyomta a Lidl a Tescót

A hitelfizetési moratóriumnak is köszönhetően, stabilan megállta a helyét itthon a lakossági vásárlóerő a pandémia évében, olyannyira, hogy az áruházláncok forgalma - a Tesco kivételével - tovább nőtt, a nyereség után pedig több cég tízmilliárd forintos osztalékokat utalt át a külföldi részvényeseknek - írja a Magyar Nemzet.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A napilap cikke szerint mára valamennyi, a napi vásárlásokban meghatározó kiskereskedelmi üzletlánc közzétette a járvány miatti korlátozások fogyasztásra gyakorolt hatásait is tükröző előző üzleti év eredményeit. Ezekből jól látszik, hogy ugyan váratlanul érte az országot a pandémia kirobbanása, az évek óta erősödő hazai vásárlóerő nem roppant meg a munkahelyek leállásával sem, a támogató gazdaságpolitkának köszönhetően továbbra is szilárd tartást adott a nemzeti összterméknek.

(Fotó: depositphotos.com)

Ebben nagy szerepet játszott az az egyik legjelentősebb, válságra adott válasz, amikor a kormány a vállalati és lakossági banki kölcsönök törlesztésének felfüggesztéséről intézkedett, és bevezette a hitelfizetési moratóriumot 2020 tavaszán. Az otthonléttel megnövekedett napi bolti fogyasztáshoz, illetve a családok megélhetési költségeinek megbízható teljesítéséhez is hozzájáruló fizetési haladék mintegy 1,6 millió háztartásban jelenthetett tavaly átmeneti könnyebbséget. A meghosszabbítás miatt jelenleg is elérhető moratórium mellett a kormány több, a családok, a fiatalok és a vállalkozások támogatásáról szóló döntést hozott, például visszaállította a 13. havi nyugdíjat.

Növekvő bevételek 

Megalapozott volt tehát, hogy a belső fogyasztást meghatározó multiláncok megtartották erős pozíciójukat az élelmiszerek, napi termékek értékesítésében, noha a járvánnyal járó korlátozások időnként szokatlan vásárlási viszonyokat alakítottak ki - ilyen volt az idősek idősávja vagy a 19 órai boltbezárás, illetve az iparcikküzletek nyitvatartásának átmeneti szünetelése. Ezzel együtt, ellentétben más ágazatokkal, itt nem okozott hátrányt a járvány, sőt, egy kivétellel valamennyi multilánc növelte bevételeit.

A forgalma alapján első helyre lépett Lidl diszkontlánc a tavalyi üzleti évben 667 milliárd forint nettó árbevételt termelt, jelentősen túlszárnyalva a 2020-as, 551 milliárd forintos eredményt. Ezzel meghaladta a korábban évekig piacvezető Tesco-hálózat pandémia előtt elért, 591 milliárdos árbevételét. Hasonlóan az egy évvel korábbi, 28,6 milliárd forintos adózás utáni eredményhez, a Lidl nyeresége tavaly 28,4 milliárd forintra rúgott, amit egyebek mellett az ágazati adó tízmilliárd forintot meghaladó összegének befizetése után értek el. Nemhogy megnehezítette volna a cégek működését a közteher, hanem még osztalékokra is futotta az eredménytartalék terhére. A külföldi tulajdonosoknak elutalt összeg a Lidlnél 21,6 milliárd forint volt a járványos év magyarországi értékesítései után származó nyereségből.

Az osztalékok határon túlra utalását választotta a Tesco is, amelynek február végén zárult a második olyan üzleti éve, amely után harmincmilliárd forintnyi osztalék járt a részvényeseknek. Annak ellenére is, hogy míg a 2019/2020-as üzleti időszak nyereséggel ért véget, az azt követő, pandémia alatt zajló üzleti év kapcsán - egyedüliként a magyar piacon - kétszázalékos bevételcsökkenés mellett 1,574 milliárd forint veszteséget számoltak. Ez azt jelenti, hogy miközben a lakossági fogyasztás mindvégig tartotta magát, az újabban a boltok bérbeadásából jelentős bevételeket elérő Tescónál - ahol a különadó 9,7 milliárd forintos kiadást jelentett - az adózás utáni eredmény éves összevetésben 33,4 milliárd forinttal lett kisebb, és mínuszba fordult.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo