Az Európai Bizottság nemrég közzétett jelentése szerint a legtöbb európai ország egyre nagyobb mértékben támogatja a vállalkozói készségek fejlesztését. Nyolc állam – Dánia, Észtország, Litvánia, Hollandia, Svédország, Norvégia, Wales és Belgium flamand része – egyedi stratégiákat indított a vállalkozói készségek fejlesztésének előmozdítására. 13 további ország – Ausztria, Bulgária, Cseh Köztársaság, Finnország, Görögország, Magyarország, Izland, Liechtenstein, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország és Törökország – pedig beépítette azt az élethosszig tartó tanulásra, a fiatalokra, illetve a növekedésre vonatkozó nemzeti stratégiáiba.
Az európai országok fele jelenleg oktatási reformot hajt végre, amelynek része a vállalkozói készségek fejlesztésének előmozdítása. Az „Entrepreneurship Education at School in Europe” („A vállalkozói készségek iskolai fejlesztése Európában”) című jelentés összeállításához összesen 31 európai országot és 5 régiót vizsgáltak meg.
Androulla Vasziliu, az oktatásügyért, a kultúráért, a többnyelvűségért és az ifjúságpolitikáért felelős biztos így nyilatkozott: „A vállalkozói készségek fejlesztése a további növekedés motorja és hozzájárul a jövő vállalkozóinak ösztönzése érdekében végzett munkánkhoz. Ha Európa versenyképes akar maradni, befektetésre van szükség az emberi erőforrások terén: a polgárok képzése, valamint alkalmazkodási képessége és innovációs készsége tekintetében. Mindez azt jelenti, hogy tényleges szemléletváltást kell előmozdítanunk a vállalkozói attitűdök terén Európában, amely ott kezdődik, hogy a vállalkozói szellemet az oktatási rendszer egészében, már annak korai szakaszában átadjuk.”
A jelentésből kiderül, hogy az alsó fokú oktatási program a vizsgált országok két harmadában kifejezetten hangsúlyozza a vállalkozói készségek fejlesztésének a szerepét. Bár a vállalkozói készséget az alsó fokú iskolákban nem oktatják külön tantárgy keretében, az országok fele olyan tanulási célokat is meghatározott, amelyek kapcsolódnak a vállalkozói attitűdökhöz és készségekhez, mint például a kezdeményezőkészség, a kockázatvállalás és a kreativitás. Az országok felének középfokú oktatásában a vállalkozói készség a kötelező tantárgyakba, mint például a gazdaság- vagy társadalomtudományokba integrálva jelenik meg. Két országban (Litvániában és Romániában) a vállalkozói készség különálló, kötelezően oktatandó tantárgy. A gyakorlati vállalkozói készségeket négy ország (Litvánia, Románia, Liechtenstein és Norvégia) határozta meg.
A jelentésből kiderül, hogy egy tucat ország támogatásban részesíti a vállalkozói készségek fejlesztésével kapcsolatos kezdeményezéseket, úgymint az oktatási és az üzleti szféra szorosabb együttműködését, vagy diákok által működtetett kis cégek alapítását. Ugyanakkor külön e tárgy oktatására tanárképzés csak Flandriában, Bulgáriában és Hollandiában létezik. Az európai országoknak csak egy harmada kínál központi útmutatásokat és oktatási anyagot a vállalkozói készségek fejlesztéséhez. Az Európai Unió hangsúlyozza az európai vállalkozói kultúra kialakulásának fontosságát, hiszen ez kulcsfontosságú a versenyképességhez. Ennek érdekében a közösség igyekszik előmozdítani a helyes szemléletmódot és a vállalkozói készségek fejlesztését.
Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról szóló, 2006. évi európai parlamenti és tanácsi ajánlás a vállalkozói készséget a nyolc kulcskompetencia egyikeként nevezi meg. A nyolc kulcskompetencia: anyanyelvi kommunikáció, idegen nyelvi kommunikáció, matematikai természettudományi és technológiai kompetenciák, digitális kompetenciák, a tanulás tanulása, személyközi és állampolgári kompetenciák, vállalkozói kompetencia valamint kulturális kompetencia. A polgárok vállalkozói és innovációs képessége fejlesztésének szükségességét a foglalkoztatást és növekedést célzó Európa 2020 stratégiában kitűzött, következő három fő kezdeményezés is hangsúlyozza: az „Innovatív Unió”, a „Mozgásban az ifjúság” és az „Új készségek és munkahelyek menetrendje”.
A kreativitás és az innováció, ezen belül a vállalkozói készség előmozdítása az oktatás és a képzés minden szintjén egyben az „Oktatás és képzés 2020”, az európai együttműködés stratégiai keretének hosszú távú célkitűzése is. Ennek keretében a Bizottság 2011 novemberében felállított egy olyan munkacsoportot, amely a vállalkozói készségek fejlesztésével foglalkozik. A munkacsoport 24 ország szakembereiből, valamint az üzleti élet és a szakszervezetek képviselőiből áll. Célja, hogy támogassa a tagállamokat a vállalkozói készségek fejlesztésének meghonosításában, továbbá útmutatással szolgáljon a vállalkozói készségek fejlesztésének előmozdítására irányuló bizottsági munkához. A munkacsoport 2013 végére összeállít egy szakpolitikai kézikönyvet a vállalkozói készségek fejlesztéséről.