Kölcsönös előnyt jelent az elkötelezettség

A nyugati országokban már a munkavállalók visszajelzéseit is feltüntetik az éves jelentésekben a vállalatok, hiszen az elkötelezett és cégükhöz lojális alkalmazottak jobban végzik a munkájukat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„Az elköteleződés számos országban már makrogazdasági ügy” – hangzott el a Magyar Telekom által szervezett Mitől jó és vonzó a munkahely 2013 kerekasztal-beszélgetésen. A konferencián Somorjai Éva, a Magyar Telekom Nyrt. HR vezérigazgató-helyettese mellett Varjasi Gábor, a MOL Kompetenciafejlesztés és Stratégiai HR vezetője, Bohács Bernadette, az Ericsson Magyarország HR igazgatója és Veres Rita, az Aon Hewitt ügyvezető igazgatója vitatták meg, milyen stratégiák mentén növelhető a munkavállalói elégedettség, ezáltal az elkötelezettség.

Az elköteleződés számos országban már makrogazdasági ügy

Több, mint harminc éve mérik a nemzetközi piacon, hogy hogyan érzik magukat a munkahelyükön az alkalmazottak. „A nyugati országokban már a munkavállalók visszajelzéseit is feltüntetik az éves jelentésekben a vállalatok, hiszen az elkötelezett és cégükhöz lojális alkalmazottak jobban végzik a munkájukat.” – mondta el Veres Rita, az Aon Hewitt ügyvezető igazgatója. A hazai nagyvállalatok is egyre nagyobb számban érzik kiemelt céljuknak a foglalkoztatottak visszajelzésein alapuló változtatásokat. Varjasi Gábor, a MOL Kompetenciafejlesztés és Stratégiai HR vezetője elmondta, hogy ennek érdekében cégük tudatos mérési rendszer épített ki és több mint 30 országban 30.000 főnél történik a felmérés. Somorjai Éva, a Magyar Telekom Nyrt. HR vezérigazgató-helyettese pedig kiemelte, a siker kulcsa az elkötelezett munkatársak arányának növelése. Bohács Bernadette, az Ericsson Magyarország HR igazgatója szerint az is kulcsfontosságú, hogy egy nemzetközi vállalat sikeresen ötvözze a nemzetközileg alkalmazott HR stratégiáit lokális szinten is.

Hazánkban a dolgozói elköteleződést, lojalitást, elégedettséget végző felmérések úttörője, az Aon Hewitt szerint hosszú még az út az itthoni vállalatok előtt. „Míg tíz éve hihetetlen volt egy-egy vezető számára, hogy igenis meg kell kérdeznie a beosztottak véleményét, addigra ma már közel száz vállalat jelentkezik a legjobb munkahely felmérésünkre évről évre” – mondta el Veres Rita. A felmerések szerint a legjobb hazai munkahelyekről megállapítható, hogy a munkavállalók innovatívabbak, kreatívabbak, alacsonyabb a fluktuáció, illetve a betegszabadság is kevésbé jellemző. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy a dolgozói elköteleződés a felsővezetők fejében kezdődik. Sőt, ez fordítva is elmondható: ha az elköteleződéssel probléma van, akkor az vezetői, vezetési nehézségre utal” – tette hozzá az Aon Hewitt ügyvezető igazgatója.

Együttműködésre épített cégbirodalom
Nem üzleti tervet, marketingötletet, szervezetépítést említ Tóth Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa, amikor cége növekedéséről faggatom. Bár ezek elengedhetetlenek, számára a bizalmon alapuló együttműködés és a kölcsönös előny a legfőbb tényezők. Azt vallja: az élet mindig nyújt lehetőséget egy vállalkozónak, a legnagyobb válságban és a legtöbb nehézséggel küzdő ágazatban is. A kreativitásától függ, hogy tud-e élni azzal.
Somorjai Éva, a Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettese hozzátette: „A Legjobb munkahely Aon Hewitt-tanulmány alapján a legjobb és átlagos munkahelyek között az a különbség, hogy munkatársaik hány százaléka elkötelezett: a legjobbaknál 83%, a többinél pedig csak 55% az arány. Az elmúlt három évben tovább nőtt a Telekom iránt elkötelezett dolgozók aránya, kollégáink több mint négyötöde vallja magát elkötelezettnek. A felsővezetőknél pedig még magasabb ez az arány”.

A felmérések szerint fontos a hosszú távú perspektíva a dolgozóknak, amely szabadságot és biztonságérzetet ad, és még inkább pozitív hatással van a teljesítményükre és az elköteleződésükre. „A hosszú távú tervek mellett a nemzetközi lehetőségek is számítanak. Az Ericssonnál az országhatárok csak virtuálisan léteznek és a nemzetközi átjárhatóság nem csupán lehetőség, motiváló erő, hanem valós jellemző. Egy-egy teamben a világ bármely pontjáról dolgozhatnak szakemberek, ha pedig országot szeretnének váltani, abban több eszközzel is támogatjuk őket” – mondta el Bohács Bernadette, az Ericsson Magyarország HR igazgatója.

Az idei év kulcstrendjei
1. Közösségi bármi – sokan beszélnek sokakhoz, mindenki mobil és online.
2. Értékek újradefiniálása – a fogyasztó személyre szabott terméket akar, és részt kíván venni annak kialakításában.
3. A termelés és fogyasztás mobilizálása – fogyasztás bárhol, bármikor, bármit. A kicsik részvétele a termelésben – legyen szó akár áramról, akár fizikai termékről.
4. A következő ipari forradalom – robotok és okos gépek.
5. Új űrverseny – a kereskedelmi űrutazás beindulása.
6. Geopolitikai háborúk – harc a jövő vezetéséért a BRICS és más fejlődő országok között.
7. Fokozódó harc az erőforrásokért – a világ útja a bőségből a hiány felé.
8. Új célok a cégek előtt – új szerepben a vállalatok, a profit helyett problémák megoldása a cél.
9. A tudás hatalom – digitális szabadság vagy a „Nagy Testvér” társadalma?
10. A pénzügyi rendszer átformálása – egyáltalán kinek kellenek a bankok? Jönnek az új alternatívák. Forrás: Economist
A nagyvállalatoknál kulcskérdés, hogy a felsővezetői szinten meghozott döntések hogyan kerülnek megvalósításra, különböző országokban, régiókban.  A közel 40 országban jelen lévő MOL lokálisan is méri és értékeli a munkavállalói vállalatról alkotott visszajelzéseit. „Nem csupán csoportszinten, hanem az összes országra vonatkoztatva fontos, hogy a célokról ne csak a felsővezetői szinteken szülessen döntés, hanem a helyi menedzsment is kiemelten foglalkozzon azzal, miként növelhetik a dolgozói elkötelezettséget, hiszen felméréseink is azt igazolják, hogy nagyobb hatásúak a helyi szintről induló törekvések” – tette hozzá Varjasi Gábor, a MOL Kompetenciafejlesztés és Stratégiai HR vezetője.

„A vállalatok egyre nagyobb része tudatosan építi, és évről évre továbbfejleszti munkáltatói arculatát, hogy ezáltal váljon vonzóbbá mind a fiatalok, mind a tapasztalt szakemberek körében” – mondta el Veres Rita.  A nagy cégek egyre több kezdeményezést, programot indítanak, amelyekkel a fiatal munkavállalóknak kívánják vonzóvá tenni a vállalatukat. Ilyen a MOL-csoport frissdiplomásoknak létrehozott programja, melynek köszönhetően a magyar és külföldi vállalataihoz 900 főt vettek fel, akiknek 92%-uk ma is a vállaltnál dolgozik. A Telekom által szervezett, gyakornoki programot a még felsőoktatási hallgatóknak hozta létre a cég, amelyre több mint 1000 jelentkező érkezik évről-évre. A vonzó munkahely képének kialakításában ugyanakkor az elkötelezett munkavállalóknak is nagy szerep jut, hiszen ők azok, akik a vállalat jó hírét vihetik.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo