Kit véd az új csődtörvény?

Fantomcégek, nyomtalanul eltűnő vállalkozások, körbetartozás, vagyonkimentés, behajthatatlan követelések. Ezen kívánt változtatni a december végén elfogadott új csődtörvény, amelynek értelmezése nem mindig egyértelmű.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP archív

A változtatások a felszámolási eljárások gyorsítását, a fizetésképtelenségi, cégeljárási szabályok hatékonyságát kívánják segíteni, a hitelezők érdekeinek védelmét és a gazdasági életben tapasztalt visszaélések megszüntetését célozzák. Ám nagyon résen kell lennie annak, aki el akar igazodni a törvény sorai között - derült ki az Üzleti Konferencia Központ eseményén. A változások szükségességét indokolja, hogy a hazai 560 ezer társas- és mintegy 400 ezer egyéni vállalkozásból Szabó Dániel, a Dun&Bradstreet Hungária Kft céginformációs tanácsadója szerint mindössze 50-60 ezer valóban aktív és hitelképes. Naponta átlag 50 felszámolási eljárás indul, ezeknek a cégeknek 80 százaléka vagyon nélküli. Tavaly 20 ezer felett volt a végelszámoltatott, 40 ezer felett az indított eljárások száma. A szakemberek szerint biztosra vehető, hogy 2012-ben minden korábbinál nagyobb cégbedőlési hullám söpör végig az országon.

Az 1992-ben hatályba lépett csőd és felszámolási törvényt már annyit toldozták-foldozták, hogy elveszett a belső koherenciája - fogalmazott dr. Juhász László, a Pécsi Ítélőtábla kollégiumvezető bírája. Ezt erősítette meg Somogyi Ferenc, a Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesületének (FOE) elnöke is. A felszámolók jogosítványa ugyan kibővült, egyes értelmezések szerint hatósági jogkört kaptak azzal, hogy a korábbiakkal ellentétben nem csak a dokumentációt, a mérlegeket vizsgálhatják, de beléphetnek helyiségekbe, kinyithatnak zárt ajtókat, vagyontárgyakat is kereshetnek, de a szakember szerint ez csak féljogosítvány. Ugyanakkor a kötelező feladataik is megszaporodtak: például a zárásnál a felszámolónak kell eljárnia azért, hogy a hatósági nyilvántartásokból töröljék az adóst terhelő és megillető jogoka, miközben nincs hozzáférése azokhoz az adatbázisokhoz, amelyek az adatszolgáltatáson túl a vagyonfeltárást is megkönnyítené.

Az új csőd és felszámolási törvény fontos elemei:
- Meghosszabbodik a fizetési haladék időtartama: csődeljárás esetén a csődvédelem 90 helyett 120 napos fizetési moratóriumot biztosít; felszámolási eljárásban 30 nap helyett 45 napot kapnak a cégek pénzügyeik rendezésére.
- A székhelyváltozást követő 180 napon belül is csak az eredeti székhely szerinti cégbíróságon kezdeményezhető csőd- vagy felszámolási eljárás.
- Az alaptalan csődkezdés miatti bírság összege magasabb (100 ezertől 2 millió forintig terjedhet).
- Eljárás csak 200 ezer forint feletti lejárt tartozás esetén indulhat.
- A be nem jelentett követelések későbbi érvényesíthetőségét rendezték (nem egyértelműen). A vitatott követelések után akkora tartalékképzési kötelezettséget írnak elő, mintha a követelés nem lenne vitatott. Ha a hitelező a csődegyezségi tárgyaláson nem jelenik meg, akkor őt a nemmel szavazók közé kell számítani.
- A csődegyezségben 50 ezer forint ér 1 szavazatot, töredékszavazat nincs.
- A csődegyezség érdekében érdemben vizsgálható az egyezség tartalma is, nem csak az alaki követelmények (személyazonosító adatok stb.), hogy elkerüljék a gyanúsan aránytalan vagy az adós teljes vagyonát veszélyeztető megállapodásokat. A bíróságok megtagadhatják a csődegyezség jóváhagyását, ha az az egyes hitelezői köröket aránytalanul elégíti ki.
- Az egyezségbe tartozó követelésekre az eljárás időtartama alatt nem rendelhető el végrehajtás.
- Az egyszerűsített végelszámolás folyamata helyett a bíróság kényszertörlést rendelhet el a vagyonnal és munkavállalókkal nem rendelkező cégek ellen.
- A felszámoló jogosítványa kibővül: az adós helyiségeibe beléphet, vagyontárgyait átvizsgálhatja, lezárt helyiségét felnyittathatja, vagyontárgyak meglétéről, hollétéről felvilágosítást kell kapjon az adóstól.
- A felszámoló semmilyen módon sem vonhatja be sem a saját cégét, sem a felszámolás alatti cég tulajdonosait, vezetőit és ezek hozzátartozóit a munkájába.
- Egyszerűsödnek a vagyontárgyak elektronikus árverésének szabályai.
- Szigorúbban ellenőrzik azt a szabályt, hogy egy céget bedöntő vezető 5 évig nem lehet más vállalkozás vezetője.
- Az Országos Bírói Hivatal (várhatóan 2012. június 30-tól) elektronikus nyilvántartást vezet a jogerősen el nem bírált felszámolási, illetve csődkérelmekről. A bíróságok, valamint az ügyészség és a nyomozó hatóságok használhatják ezt az adatbázist, külső felek (például partnercégek, hitelezők) viszont nem láthatják ezeket az információkat.

A sajtóban úgy jelent meg, hogy az egyik módosítás előírja: a felszámoló a korábbi menedzsmentből senkit nem vonhat be az eljárásba, vitát generálhat, mivel ez csak a polgári jogviszonyok létesítésére vonatkozik nem pedig a termelést folytató felszámolásokra, hiszen a menedzsment teljes kicserélése a termelés folytatását a legtöbb esetben nehézzé teszi. Miként a FOE elnöke által sikeresen talpra állított Parmalat esete mutatja, erre azért van szükség, mert a cég ügyeit a menedzsment egy részének segítségével tudja csak biztosítani a felszámoló. Kevés a felszámoló, rengeteg az ügy, sok a tisztázatlanság és bizonytalanság, amelyeknek kibogozása, az értelmezési eltérések tisztázása a törvényszékeket és a táblabíróságokat fogja újra túlterhelni.

A hitelezői oldal érdekei figyelembevételével, Somogyi Ferenc nem örült annak, hogy megnövelték az adósok lehetőségeit az időnyerésre; nem biztos benne, hogy a fizetési haladék (kismoratórium) időtartamának meghosszabbítása (30 nap helyett 45 napra) elősegíti az adósok pénzhez jutását, viszont helyesnek tartja, hogy az eljárás indítása után 180 napig még a régi székhely szerint illetékes törvényszék járhasson el az ügyben. A cég áthelyezés volt ugyanis az egyik kiskapu, amivel eddig előszeretettel éltek azok a cégek, akik a székhely áthelyezésével próbáltak a hitelezők elől elbújni.

Juhász László leszögezte: a törvényben "kirívó jogi tévedés" nincs. Jogalkalmazóként, a jogalkotó szándéknak tisztázása okán, mégis számos ponton talált kérdőjelet. Felhívta a figyelmet arra, hogy amíg a 2009. évi módosítás "novellisztikus" volt, addig a mostani változtatások "olyan kisebb- nagyobb módosítások, amelyek az ellentétes jogértelmezést kívánják megszüntetni.". Természetesen jogértelmezési kérdések a módosítás kapcsán is felmerülnek. Nagyon kell figyelni,, hogy a folyamatban lévő ügyekben mikor alkalmazandók az új szabályok. A módosítás 2012. január elsejei hatályba lépés alól kivétel a kényszertörlés intézménye, ami csak március 1-én, valamint a bíróságra érkezett csőd és felszámolási ügyekre vonatkozó elektronikus nyilvántartás bevezetése, ami várhatóan június 1-én lép életbe. A legtöbb módosítás egyébként 2012. március 1. után érkezett ügyekben alkalmazandó, de a jogalkalmazóknak erre mindig figyelni kell. A nyilvántartásokkal kapcsolatban Somogyi Ferenc is megjegyezte, hogy amíg nincs betekintésük a székhelyváltozások, telephelycserék nyilvántartásába, addig nem képesek felmérni egy-egy cég tényleges vagyonát.
A kivételek szinte fontosabbak, mint a főszabály - mondta Juhász bíró, hozzátéve: Magyarországon annyira könnyű céget alapítani, hogy szinte nem érdemes a régit rendbetenni. Nem véletlen, hogy az érdemben befejezett ügyek 90 százaléka "egyszerűsített romeltakarítás". A bíró szerint a jogalkotók meg akarták oldani ezeket az ellentmondásokat, el is indultak a jó irányba, a módosítások zöme célszerű, szakszerű, javítja a csődeljárás menetét, de várható, hogy lesznek problémák és vitatott értelmezések. Az már tudható, hogy a csődügyeket intéző bíróságok munkáját megkönnyítik a meghosszabbított moratóriumok (a felszámolókét viszont megnehezíti), de az is biztos, hogy a kényszertörlések valójában a cégbírókra hárítják a végelszámoló munkáját, amit korábban a felszámoló szervezet végzett el.

Ha a reorganizációs szándék komoly, akkor a csődegyezség a vállalat továbbműködésével zárulhat, ami hozzájárulhat a munkahelymegtartó képesség megőrzéséhez is

Dr. Hodnik Ákos, a NAV Felszámolási és Végrehajtási Főosztálya Felszámolási osztályának vezetője nemcsak az adóhatóság mint hatóság nevében, hanem az ilyen esetekben, gyakran mint a legnagyobb hitelező képviselőjeként beszélt arról, hogy a nem egyszer kiemelt, A) kategóriás hitelezői besorolásuk ellenére, a felszámolások során gyakran csak a kintlévőségeik elenyésző részét tudják behajtani. 2009-ben 38 csődeljárás indult, 2011-ben 101, ám ebből csak 21 esetben született csődegyezség, ami azért baj, mert a csődeljárás nem a legrosszabb, ami egy céggel megtörténhet. Sőt, ha a reorganizációs szándék komoly, akkor a csődegyezség a vállalat továbbműködésével zárulhat, ami hozzájárulhat a munkahelymegtartó képesség megőrzéséhez is. Ugyanakkor tízezres nagyságrendű volt a felszámolással vagy végelszámolással záruló ügyek száma - a március 1-én hatályba lépő kényszertörlés ezeket a felszámolási eljárásokat egyszerűsíti és rövidíti le. Vagyis ha egy bajba került vállalkozásnak se vagyona, se munkavállalója nincs, akkor azt kevesebb állami kiadással, kevesebb bírósági teherrel, kevesebb adminisztrációval vezetik ki a piacról. Természetesen ezen vállalkozások vezető tisztségviselői és a többségi befolyással rendelkező tagjai is felelősségre vonhatók lesznek a hitelezők érdekeit sértő tevékenységük és mulasztásaik miatt. Bírósági eljárásban megállapítható majd, hogy felelősséggel tartoznak a megszűnt társaság tartozásaiért, sőt azt is előírhatják, hogy bizonyos körben nem lehetnek más gazdasági társaság tagjai vagy vezető tisztségviselői, és a cégbíróság 5 évre eltilthatja őket az új cég alapításától is. A szakember szerint "Kevesebb új céget tudnak majd alapítani azok, akik korábban már néhányat tönkretettek; a jövőben így kevesebb felszámolási eljárás lesz, de remélhetőleg több eredménnyel."

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo