Az itt felsoroltak jelentsenek csak 10 külön foglalkozást, az itt felsoroltak elvégzésére kelljen csak 10 alkalmazott. Számoljunk egy kicsit: ennek a tíz embernek adjunk csak havonta 150.000 Ft nettó fizetést, ez nekünk, mint munkáltatónak személyenként (adókedvezmény igénybevétele nélkül) majdnem 300.000 Ft–ba kerül, ami éves szinten már 3.600.000 Ft kiadást jelent. Nem beszéltünk még a szükséges tárgyi eszközök beszerzéséről, ami alkalmazottaink munkavégzéséhez szükséges. Ez több milliós, de akár több tízmilliós nagyságrendű összeg is lehet, amit vagy saját zsebből, vagy hitelből (aminek kamata újabb költséget jelent) finanszírozhatunk.
Vajon van-e akkora a cégünk, hogy egy jogásznak folyamatosan napi 6-8 órában csak azzal kelljen foglalkoznia? Cégünk könyvelése jelent-e egy könyvelőnek a hónap minden napján egész napos elfoglaltságot? Ha veszünk egy kisteherautót, használnánk-e nap mint nap cégünk munkájához? Ha a válasz nem, akkor ezeket a dolgokat nem érdemes saját anyagi eszközeink folyamatos lekötésével, házon belül végeztetni, ki nem használt tárgyi eszközökbe beruházni. Ebben az esetben ezen feladatok ellátását érdemes külső szolgáltatóra bízni, azaz kiszervezni. (Habár általában költségcsökkentő tényező egyes folyamatok kiszervezése, nem mindenkinek éri meg! Mutatjuk miért.)
Mit, és mennyit nyerhetünk azzal, ha egy szolgáltatást kiszervezünk?
Lássunk egy területet, amiről pontos számokat tudunk: egy főállású mérlegképes könyvelőnek csak a havi bérköltsége legalább 350-400.000 Ft. Számítógépet, nyomtatót kell neki venni, irodahelyiséget kell számára biztosítsunk. Ezek további kiadást jelentenek. Számoljunk azzal is, hogy a kifizetett munkabér és annak járulékai költségként ugyan elszámolhatóak, vállalkozásunk fizetendő áfájának és iparűzési adójának alapját nem csökkentik.
Tegyük fel, hogy vállalkozásunk könyvelését havi 80.000 forint+áfa összegért elvégzik. Máris havonta több százezer forintunk szabadul fel, amit befektethetünk vállalkozásunk működésébe, reklámozhatunk belőle, vagy éppen árukészletre is költhetjük, de tartalékot is képezhetünk belőle.
Így a közvetlen megtakarítás mellett teljesen legálisan javíthatjuk vállalkozásunk eredményét, és felszabaduló forrásaink miatt cash-flownk is jobb lesz. Többlet bevétel megszerzése nélkül lesz vállalkozásunknak több, szabadon elkölthető pénze.
Kiszervezési tippek igazi cégvezetőktől!
Egyes szolgáltatások kiszervezése esetén (pl. könyvelés, jogi szolgáltatás, vagy egyéb tanácsadás) cégünktől idegen, külső vállalkozások, személyek bizalmas, érzékeny adatainkhoz juthatnak hozzá, ami mindenképpen kockázatot jelent. Értelemszerűen egy ügyvéd, könyvelő vagy könyvvizsgáló szigorú titoktartási nyilatkozat mellett dolgozik, de akkor is adunk ilyet, ha például üzleti terv készítésével bíznak meg minket.
A kiszervezés egy másik, jelentős kockázatát abban látjuk, mi történhet akkor, ha a rábízott feladatot partnerünk rosszul, netán késve végzi el? Bizonyos szakmák, szolgáltatások esetén az illetőnek kötelező, másoknak (például könyvelőknek) ajánlott felelősségbiztosítással rendelkezniük. A mi esetünkben ez azt jelenti, ha egy bevallás késedelmes benyújtása miatt megbízónkat a NAV megbünteti, a büntetést, mint általunk okozott kárt a mi felelősségbiztosítónk megtéríti.
Ha egy szerződésben vállalt kötelezettségünket akár alvállalkozónk, vagy a kiszervezett feladatot ellátó partnerünk hibája miatt nem tudunk megfelelően, vagy határidőre teljesíteni, alvállalkozónk hibájára megbízónk felé nem hivatkozhatunk. Egy szerződés teljesítése során bármilyen külsős partnert, alvállalkozót veszünk igénybe, szerződésben vállalt kötelezettségünk teljesítéséért teljes mértékben mi vagyunk a felelősek, nekünk kell helyt állni. Ezért nagyon fontos, hogy a kiszervezni kívánt feladatot ellátó vállalkozást –korábbi cikkemben, vevő minősítéshez hasonló módon- ellenőrizzük, informáljuk le.
Ennek eldöntéséhez tudnunk kell, mennyibe kerül, ha az adott tevékenységet házon belül tartjuk. Számolnunk kell bérköltséggel, az adott tevékenység ellátásához szükséges eszközök költségeivel: azok vételára, fenntartási, üzemeltetési, karbantartási költségei. Ha ezeket az eszközöket hitelből vásároltuk, vagy lízingeljük, számolnunk kell a hiteltörlesztéssel, illetve lízingdíjakkal is. Ne feledjük, vállalkozásunk tárgyi eszközeinek beszerzésével fizetendő áfánkat csökkenthetjük és értékcsökkenést számolhatunk el utánuk, amivel csökkenthetjük társasági adónk alapját. Végül becsüljük meg, hogy ez a cégen belül tartott „erőforrás” naponta, vagy havonta milyen arányban, hány órában van kihasználva.
Ezen adatok, számok ismeretében tudunk az adott feladat elvégzésére árajánlatot kérni és eldönteni, hogy a kapott ajánlattal élve érdemes kiszerveznünk, vagy nem. Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, gazdaságos-e a kiszervezés, pontos adatokkal kell rendelkeznünk arról, hogy az adott tevékenység cégünknek mibe kerül: újabb érv amellett, hogy bármilyen döntést felelősen meghozni csak vállalkozásunk pénzügyeinek pontos ismeretében lehetséges.
Vuray György a Vállalkozás Okosan portál munkatársa