Kispórolják a mentőcsónakot is az óceánjárókról

A nagy személyhajózási társaságok nem törődnek sem a biztonsággal, a környezet védelmével, sem a hajók személyzetével, fő céljuk a haszon maximalizálása, állítja egy volt kapitány.

A német Wolfgang Gregor világjáró turistahajók kapitányként szerezte lesújtó tapasztalat s azokat most a Der Spiegel magazinnal osztotta meg. Mint hangsúlyozza, a profiit-hajsza azért elvetendő, mert az utasokat, a hajók személyzetét veszélyezteti.

Kép: PP

A legújabb példa, hogy nagy hajógyárak, mint a német Meyer-Werft, immár mentőcsónakok nélkül tervezik az óriás hajókat, azokon csak felfújható „mentő-szigetek” lesznek. Ez a takarékossági intézkedés veszélyezteti a biztonságot, hiszen a valahol a hajón elraktározott „szigetekkel” nem lehet a mentést gyakorolni.

A lépésnek az a háttere, hogy minél kevesebb mentőcsónakot kell elhelyezni a hajó oldalán, annál több ablakos kabint lehet eladni.
A szakember élesen bírálja azt a gyakorlatot is, hogy a hajóutak viszonylag alacsony árai mögött a személyzet, elsősorban az alacsonyabb rendű munkát végzők kizsákmányolása rejlik, Azok többsége a harmadik világ országaiból jön, a hét hét napján dolgozik 12 órás műszakokban, olyan alacsony bérért, amit német munkavállaló nem fogadna el. Erről sok utas nem tud, mert a média is segít elkendőzni a valóságot. Azért is lehet ilyen a helyzet, mert
a nagy hajókat gyakran olyan országokban regisztrálják, mint a Bahama szigetek vagy Panama és azok nem érdekeltek a megfelelő jogi szabályozásban, beleértve méltányos adók kivetését.
A globálisan működő hajózási társaságok nyereségét meg kellene csapolni, drasztikusan fel kellene emelni az európai kikötőkben a díjakat, amint arra Amszterdam már példát adott. Egyúttal kötelezni kellene a cégeket környezetvédelmi rendszabályokra, a kikötőben például a hálózati áram használatára, valamint alternatív erőforrások bevezetésére.

Aggasztó az utasok biztonságának helyzete más szempontból is. A nagy hajókon nincsenek rendőrök, nincs lehetőség bűnügyek kivizsgálására. A biztonsági személyzetnek nincsenek hatósági jogai és nyilvánvaló, hogy kérdéses ügyekben munkadójuk érdekeit védik. Ha tehát valaki a hajón bűncselekmény áldozata lesz, magára marad. Ám aligha van esélye, ha nem volt helyszíni szemle, nem rögzítettek bizonyítékokat és a legközelebbi kikötő egy arab sejkség...

A társaságok általában öngyilkosságként jelölik meg, ha valaki eltűnik: nyilván a tengerbe ugrott és életét vesztette. Holott lehetséges, hogy a hiányos biztonsági intézkedések állnak a tragédia mögött – vagy éppen bűncselekmény. A társaságok azonban el akarják kerülni, hogy az ilyen hírek ártsanak hírnevüknek – és hogy kártérítési igényekkel kelljen szembesülniük.

Egyre több a gázzal hajtott óriás utasszállító
Teret kap a környezetvédelem a tengerhajózásban is: cseppfolyósított gáz hajt majd egyre több óriás személyszállítót.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo