Kispórolják a mentőcsónakot is az óceánjárókról

A nagy személyhajózási társaságok nem törődnek sem a biztonsággal, a környezet védelmével, sem a hajók személyzetével, fő céljuk a haszon maximalizálása, állítja egy volt kapitány.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A német Wolfgang Gregor világjáró turistahajók kapitányként szerezte lesújtó tapasztalat s azokat most a Der Spiegel magazinnal osztotta meg. Mint hangsúlyozza, a profiit-hajsza azért elvetendő, mert az utasokat, a hajók személyzetét veszélyezteti.

Kép: PP

A legújabb példa, hogy nagy hajógyárak, mint a német Meyer-Werft, immár mentőcsónakok nélkül tervezik az óriás hajókat, azokon csak felfújható „mentő-szigetek” lesznek. Ez a takarékossági intézkedés veszélyezteti a biztonságot, hiszen a valahol a hajón elraktározott „szigetekkel” nem lehet a mentést gyakorolni.

A lépésnek az a háttere, hogy minél kevesebb mentőcsónakot kell elhelyezni a hajó oldalán, annál több ablakos kabint lehet eladni.
A szakember élesen bírálja azt a gyakorlatot is, hogy a hajóutak viszonylag alacsony árai mögött a személyzet, elsősorban az alacsonyabb rendű munkát végzők kizsákmányolása rejlik, Azok többsége a harmadik világ országaiból jön, a hét hét napján dolgozik 12 órás műszakokban, olyan alacsony bérért, amit német munkavállaló nem fogadna el. Erről sok utas nem tud, mert a média is segít elkendőzni a valóságot. Azért is lehet ilyen a helyzet, mert
a nagy hajókat gyakran olyan országokban regisztrálják, mint a Bahama szigetek vagy Panama és azok nem érdekeltek a megfelelő jogi szabályozásban, beleértve méltányos adók kivetését.
A globálisan működő hajózási társaságok nyereségét meg kellene csapolni, drasztikusan fel kellene emelni az európai kikötőkben a díjakat, amint arra Amszterdam már példát adott. Egyúttal kötelezni kellene a cégeket környezetvédelmi rendszabályokra, a kikötőben például a hálózati áram használatára, valamint alternatív erőforrások bevezetésére.

Aggasztó az utasok biztonságának helyzete más szempontból is. A nagy hajókon nincsenek rendőrök, nincs lehetőség bűnügyek kivizsgálására. A biztonsági személyzetnek nincsenek hatósági jogai és nyilvánvaló, hogy kérdéses ügyekben munkadójuk érdekeit védik. Ha tehát valaki a hajón bűncselekmény áldozata lesz, magára marad. Ám aligha van esélye, ha nem volt helyszíni szemle, nem rögzítettek bizonyítékokat és a legközelebbi kikötő egy arab sejkség...

A társaságok általában öngyilkosságként jelölik meg, ha valaki eltűnik: nyilván a tengerbe ugrott és életét vesztette. Holott lehetséges, hogy a hiányos biztonsági intézkedések állnak a tragédia mögött – vagy éppen bűncselekmény. A társaságok azonban el akarják kerülni, hogy az ilyen hírek ártsanak hírnevüknek – és hogy kártérítési igényekkel kelljen szembesülniük.

Egyre több a gázzal hajtott óriás utasszállító
Teret kap a környezetvédelem a tengerhajózásban is: cseppfolyósított gáz hajt majd egyre több óriás személyszállítót.

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo