A közösségi média is olyan terület, amelyről azt gondoljuk, hogy mindenki ért hozzá – mint a focihoz vagy a gyerekneveléshez – mondja Freund Judit online marketing tanácsadó, az Arteregó Kommunikációs Ügynökség ügyvezetője. A legfontosabb azonban, hogy érezzük, óriási különbség van aközött, hogy jópofa posztokat osztunk meg a magán ismerőseinkkel az élményeinkről, vagy pedig célzottan szeretnénk elérni a cégünk számára fontos olvasói kört.
Ahhoz, hogy egy vállalkozás profilja széles körben látható legyen, ismerni kell a közösségi médiafelület szabályait. Ez a naprakészség nem feltétlenül várható el egy kollégától, ilyenkor is segítségünkre lehet egy szakember, aki mindig friss információkkal rendelkezik. A változatos szerkesztés, az egyensúlyteremtés kialakítása aközött, hogy szöveges üzenetet osztunk meg, vagy fotókat, esetleg videókat, tervezést igényel. Ehhez pedig nem árt a dinamikát is ismerni, érteni, elemezni olykor, hogy minek volt sikere, minek kevésbé. Hiszen a cél, hogy a közönség aktív résztvevője legyen az oldalnak. Ebben tud hatékonyan segíteni egy jó szakember.
Első körben abban segít, hogy jól körülhatárolja a megjelenített információkat, ami se több, se kevesebb, mint ami az adott közösségi médiafelületen szükséges a vállalkozásról. Na de hogyan is válasszunk szakértőt?
Ne bemondásra
„Nem árt, ha megnézzük a referenciáit, a jelenleg kezelt oldalait. Ha ezek elhanyagoltak, nem szép rajtuk a képanyag, kevés a lájkszám, akkor nem biztos, hogy jó helyen járunk. Az sem árt, ha a tematika, amivel a saját cégünk foglalkozik, közel áll az illetőhöz, tehát aki nagyon nem ért a gasztronómiához, és unja az egész témát, ne kezeljen éttermi profilt, vagy aki nem szeretne női témákkal dolgozni, az nem lesz alkalmas egy kozmetikum oldalának a kezeléséhez.”- mondja Freund Judit. Az egyik legfontosabb lépés, hogy minél többet beszélgessünk a jelölttel. Az nem igazán jó jel, ha nagyon nagy szavakat használ, nagy ígéretekkel operál, akkor kezdjünk picit kételkedni. Mert a közösségi média ugyan remek eszköz, de csodák nincsenek.
Tisztában kell lenni azzal, hogy a Facebook és más közösségi médiafelület nem jótékonysági intézmény, hanem a kisvállalkozások számára egy platform, amely értékesíteni kívánja a szolgáltatásait. Ha komolyan gondoljunk például a Facebookos céges jelenlétünket, tervezzük be, hogy költeni is kell erre, legyen szó akár poszt-promócióról, akár az oldal követőinek toborzásáról. Kérdezzük meg a szakértőt erről is, és ne dőljünk be olyan ígéreteknek, hogy ez költés nélkül is dübörögni fog. Inkább tisztes és szerény számokat mondjon nekünk. A közösségi média rendszer befektetés nélkül a céges oldalakat rövid idő után elrejti. A szakértő szerint a sikeres jelenléthez vezető út az izgalmas, átgondolt posztolás és mértékletes költés, a kettő egyensúlya tud egy hatékony céges profilt eredményezni.
Rólunk szól
A jó szakértő alapismérve, hogy ismerje meg a cégünket. Ez nem jelenti azt, hogy műszaki adatokat kell bemagolnia, és egyéb szakmai mélységekbe kell lemerülni, de igenis tudni kell beleilleszkednie a cég életébe. A termékeket, szolgáltatásokat illik ismernie, egy idő után fejből írni a válaszokat a kommentekre, üzenetekre. Kell, hogy elkérjen minden szükséges fotót, illusztrációt, ezekkel okosan gazdálkodjon, hangolódjon rá a témára, legyen szó akár háztartási gépekről, akár hajápoló szerekről, akár egy kulturális eseményről, amíg ezzel foglalkozik, szükséges, hogy valamennyire átlényegüljön és értsen hozzá. A jó szakértő titka, hogy ez megy is neki, empátiával, alázattal, odafigyeléssel.
Több platform, több lehetőség
A Facebookon túl is van élet a közösségi média palettáján. Egy jó szakértő tanácsot tud adni abban is, hogy a vállalkozásunk profilja melyik felületen jelenjen meg. A Pinterest például olyan cégeknek lehet nagyon hasznos, ahol a vizuális megjelenés hangsúlyos. Egyre népszerűbb az Instagram, hiszen mindenki szeret azonnal fotókat megosztani. Ezt is lehet egy vállalkozásnak ügyesen használni, főleg PR szempontból, kampányszerűen. A Twittert hazánkban egyelőre elég szűk kör használja, csak rövid, szöveges üzeneteket tud közvetíteni, így nem feltétlenül szükséges egy kisvállalkozás számára.
Vannak azonban olyan speciális oldalak, amelyek használata egy adott cégprofilhoz szinte elengedhetetlen. Ilyen például az éttermek, szállodák esetében a Tripadvisor, vagy a Foursquare. Az online média szakértő szerint ezeknél viszont erősen kell az admin jelenléte, hogy ha negatív kommentek érkeznek, azoknak „ellent tudjunk tartani”, hiszen illik majdnem mindenre reagálni és kell is.(Hogy hogyan kezeljük a negatív kommenteket, arról itt olvashat részletsebben.)
Ez a szabály természetesen érvényes minden közösségi médiafelületre. Érezni kell a határt, hogy mikor lépjünk fel finoman, ügyesen leszerelve az esetleges támadásokat, mert sajnos rosszindulatú kommentelők minden oldalon felbukkanhatnak egy idő után. Alapszabály, hogy leggyakrabban nem is kell felvenni a kesztyűt első pillanatban, mert a többi követő segít „lerendezni” az ügyet, de azért figyelni kell, és ha szükséges, be kell avatkozni, hogy például egy termékpromóció alatt ne szerepeljen túl sok negatív vélemény. Udvariasan általában mindenkit meg lehet nyugtatni, ehhez is kell a közösségi médiás diplomácia ismerete.
Freund Judit szerint azonban a legfontosabb a közösségi médiajelenlétünkkel kapcsolatban, hogy mindenképpen legyen, aki rendszeresen gondozza a felületeket. Annál nincs kínosabb, mint amikor elvileg van, de gyakorlatilag nincs élet az oldalon.