Kinek éri meg félreértékelni egy vállalatot?

Amikor a cég vagy egy része eladásra kerül, ugyanannyira fontos a pontos vételár meghatározása, mint egy lakás- vagy használtautó-eladásnál. Minél pontosabban sikerül meghatározni a vállalat értékét, annál kisebb rá az esély, hogy valamelyik fél a későbbiekben rosszul jár.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Freedigitalphotos/adamr

A vállalatértékelésnek számos módszere van, amelyeket már korábban mi is bemutattunk. Mivel valamennyi módszer eltérő tényezőket és értékforrásokat használ a számításhoz, akár valamennyi esetben eltérő cégértéket kaphatunk eredményként, ami megnehezíti az elfogadottnak tartott érték meghatározását, főként, ha a vállalkozás és a vásárló vagy befektető is eltérő módszereket használ. (Hogy mikor van szükség cégértékelésre, arról itt olvashat!)

Mit akar a vállalkozás, és mit a befektető?

Az alapító célja, hogy a befektető a növekedéshez szükséges összeggel tőkét emeljen a vállalkozásban, ugyanakkor minél kisebb üzletrészről kelljen lemondania. A befektető a várható hozam és kockázat függvényében kíván tőkét befektetni, a vállalkozás növekedésével együtt járó, minél magasabb hozam reményében. Sajnálatos módon több befektető – elsősorban startupok esetében, olykor JEREMIE alapként – többségi tulajdonrészben gondolkodik, hogy a fő kérdésekben és döntésekben irányító szerepe legyen, ezzel is csökkentve kockázatát.

Az eladott üzletrész mértéke tehát sarokkő lehet a két fél jogainak szempontjából. A tulajdonrész elosztás pedig attól függ, hogy milyen cégértéket határoztak meg a felek. Ezen a ponton válik igazán fontossá az értékelés pontossága - figyelmeztet legfrissebb bejegyzésében a Széchenyi Tőkalapkezelő blogja.

Mi a veszélye az alul-, és mi a túlértékelésnek?

A kicsi vonzó, a nagyobb értékesebb
Bizony előfordulhat, hogy cégértékesítés során a vevő és az eladó elképzelései a cégértékesítés során nem találkoznak. Tipikus eset, amikor az eladó kevesli a vételárat vagy éppen a vevő sokallja azt.
Az alulértékelt vállalat kisebb összeget kap az eladott üzletrészért, mint amennyit ér, vagy megfordítva, ugyanakkora összegért nagyobb üzletrésztől válik meg. Más szóval, a vállalat alacsony áron ad túl értékes tulajdonán. Bár ezek alapján úgy tűnhet, hogy a befektető jól jár, de ha a befektetés pontatlan üzleti tervet követ, nem használja ki a benne rejlő lehetőségeket, akkor a befektető is csalódott lesz. Ekkor ugyanis elesik a potenciális hozam jelentős részétől.

Ugyanakkor a túlértékelés látszólag a vállalatnak kedvez, hiszen ugyanakkora összegért kisebb üzletrészen kell túladnia. A túlértékelt vállalat azonban az üzleti terv teljesítése terén komoly akadályokba ütközhet, ami akár az egész befektetést is veszélybe sodorhatja. A terv ugyanis olyan lépéseket, illetve elérendő eredményeket tartalmaz, amelyeket egy kisebb értékű cég nem képes elérni vagy megugrani. Olyat is láttunk már, hogy egy vállalkozás az utolsó negyedévre előre begyűjtötte a megrendeléseit a jövő év elejéről, hogy az év végi számok szebbek legyenek, és így strófolja fel a cégértéket a vállalkozás. Ebben az esetben elég egy-két hónapot várni, hogy a lufi kipukkadjon, és egy sikertelen következő első negyedévvel nemcsak a magasabb cégérték ugrik, de a befektető bizalma is.

Tehát senki sem jár jól. A fentiekből is látszik, hogy minél pontatlanabb a vállalat értékelése, annál kisebb eséllyel végződik a befektetés sikeresen. Még egy jó tanács: bizonyos összegű tranzakció felett egyértelműbb, ha nem a vállalat határozza meg saját cégértékét, hanem ezt külső, a piacon is hiteles szereplőre bízza. Ekkor nemcsak egy jobban igazolhatóbb árat kap, de akár szakmai segítséget is a befektetővel való tárgyaláshoz.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo