Kilépett a cégtől? Még hátra van egy beszélgetés!

A HR-es feladata nem kéne, hogy véget érjen akkor, ha egy munkavállaló felmond, vagy kirúgják. Az utógondozás segít az egykori dolgozónak, de a cégnek is bőven megéri.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre több vállalatnál találkozhatunk az exit-interjú fogalmával, ami egy egyszerű beszélgetés a munkavállaló kilépésekor, melyben azt próbálják megtudni, hogy a kolléga milyen okok miatt hagyja el a céget. Ez egyrészt remek tájékozódási lehetőség, másrészt a távozó kollégában is enyhítheti az esetleges feszültséget. Sajnos legtöbbször csak a saját döntés alapján felmondókkal készítik el.

Az exit-interjú azonban nem egyenlő az utógondozással, a megfelelő outplacement fogalmával. Kisebb cégeknél gyakran végzi a feladatot maga a közvetlen felettes, ami lássuk be, nagy valószínűséggel felesleges időtöltés, hiszen a munkavállalóknak csak nagyon kis része hajlandó a vezetője szemébe mondani annak hibáit. Jobb, ha a HR-es vállalja át a feladatot, ám itt is attól függ az őszinteség foka, hogy milyen személyes tanácsadói szerepet vállalt a kolléga cégnél töltött ideje alatt. Az exit-interjú viszont továbbra is csak egy egyszeri, inkább egyirányú kommunikációnak tekinthető. Azoknál a vállalatoknál, ahol professzionális HR tevékenység zajlik, outplacement szolgáltatást nyújt a belső HR, de sokszor vesznek igénybe erre a célra külső HR tanácsadót is.

Kép:Regus

Az outplacement már egy tanácsadási folyamat, melyben nem csupán az információszerzés és a jó hírnév megtartása a cél, hanem a kilépő dolgozó további tervei, kudarcélményének csökkentése, elhelyezkedési lehetőségeinek számbavétele is fókuszba kerül, azaz egyfajta életvezetési- és karriertanácsadás zajlik. Ez a lehetőség mind az elküldött mind a felmondó munkatársnak nagy segítség. Könnyebben lezárhatják a cégnél töltött időszakot, megszabadulhatnak az őket nyomasztó feszültségtől, feltehetik a jövőjükkel kapcsolatos kérdéseket, és őszinte véleményt mondhatnak a cégről, sőt akár javaslatokat is adhatnak a jobb működésre, miközben iránymutatást kapnak a saját életükre vonatkozóan.

Olyan „közvélemény-kutatási” forma ez, amelyből számos, a meglévő kollégák motivációjának és lojalitásának erősítésére szolgáló módszerre tehetünk szert a kapott információk alapján. Természetesen az is fontos tényező, hogy ha a munkavállaló „jó szájízzel” távozik, valószínűleg kevesebb számunkra ártalmas közlést tesz a piacon. Ne bagatellizáljuk ezt el a közösségi média világában! (Egészen friss, hazai példa is van rá, hogy mennyit árthat a cég hírnevének ilyesmi...) A szájhagyomány útján terjedő információknál nincs hatásosabb kommunikáció, de ártalmasabb pletyka sem. Szintén pozitív hozadék, hogy a meglévő munkatársak is láthatják, sorsuk nem csak addig érdekli a vezetést, amíg ott dolgoznak. Ez nagyban csökkenti az elbocsátástól való félelmet, így még krízishelyzetben is kiegyensúlyozottabbak lesznek, mintha hatékonyságukat folyamatosan rontaná a jövő miatti aggódásuk. Az a munkáltató, aki törődik az alkalmazottaival, sokkal többet várhat el tőlük.

Jó HR, jó cégreputáció
Kevés cégnél gondolnak rá, hogy nemcsak ők formálnak véleményt az állásra jelentkezőkről, de a folyamat során a pályázó is megítéli a céget. A munkáltatói márkát, a munkáltató jó vagy rossz hírét a dolgozókon kívül azok is építik vagy rombolják, akik végül nem nyerték el a vágyott pozíciót.
A magas színvonalú outplacementhez professzionális HR csapatra van szükség, amely nem csupán a kiválasztásnál és az elbocsátásnál van jelen. Ha nincs ilyen HR csapatunk, a szolgáltatást érdemes külső tanácsadóra bízni, aki rendelkezik a szükséges pszichológiai és coaching ismeretekkel. Egy külső szakembernek sokszor könnyebben megnyílik a munkavállaló, mint a cégvezetés egyik tagjának, így nyugodtan válasszuk ezt a megoldást.

Az outplacement tehát egy olyan szolgáltatás, amivel munkavállalóink motivációját és lojalitását erősíthetjük, enyhíthetjük a belső feszültségeket, javíthatunk cégünk megítélésén, és még olyan hasznos információkhoz is juthatunk, amelyekkel tovább fejleszthetjük működésünket. Egy ilyen sokfunkciós eszköz előnyeit kár lenne kihasználatlanul hagyni.

Banga Adrienne HR tanácsadó, business executive & life coach Vincotte International Hungary Kft.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo