Kiégés? A főnök tehet ellene!

Vállalkozóként sokszor többet és hektikusabban dolgozunk, mint az átlag. De az alkalmazottaktól nem várhatjuk el, hogy érezzék ezt a belső késztetést. Ha rosszul és túlterheljük őket, bizony kiégnek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vállalkozóként nap mint nap keményen dolgozunk, nem kímélve magunkat, időnket, energiánkat. De amíg lehet, hogy mi lelkiismeret-furdalás nélkül, számtalan órát töltünk az irodában, a munkavállalóink mindezt nem feltétlen érzik így optimálisnak. Sőt, lehet, hogy máris a kiégéstől szenvednek. És ideje elhinni, hogy hosszú távon ez a vezetőnek, illetve a cégnek sem jó. (Romlik a teljesítmény, a munkahelyi kapcsolatok és a többi. Itt olvashat róla részletesen.)

A már a mindennapokban is használt angol kifejezés, a burnout óriási károkat, hihetetlen zuhanást okozhat az üzleti életünkben. Ezért roppant fontos, hogy megfékezze, sőt, megakadályozza, hogy komolyabb formában kialakuljon a cégénél.

Segítünk megkeresni és megszüntetni azt az öt feltételt, ami a leggyakrabban okozza az alkalmazottak kiégését!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/ratch00131

1. Munka, küldetés nélkül

Eric Chester, az On Fire at Work című írás szerzőjének véleménye szerint ez a fő oka a munkavállalói kiégésnek. "A maratoni futó elfárad, de ha tudja, hogy valami várja a célvonalon, akkor folyamatosan fut," - mondja. "Ha nem tudod, hová mész, csak futsz előre, lehet, hogy akkor csak két mérföld lesz a megtett táv és kiégsz, elfogy a lendületet, mert nincs egyértelmű végleges cél, amit el kell érned".

A munkavállalók számára egy érdekes küldetés, egy nagy, de teljesíthető kihívás lehetővé teszi, hogy egyértelműen lássák a célvonalat, és lehetőséget ad nekik arra, hogy valami izgalmasra összpontosíthassanak. A burnout ellentéte az izgalmas cél, mondja Chester.

2. Lehetetlen szabályok

A túl magasztosan megfogalmazott munkafeladat, a túlbonyolított célmeghatározás, az értelmetlen, követhetetlen szabályok bevezetése holtbiztos módja a kiégés felbukkanásának. Ha a környezet nem segíti a munkát, vagyis az adott feladat megfelelő elvégzéséhez nem elegendő a rendelkezésre álló idő, vagy éppen számukra elfogadhatatlan előírások nehezítik az életet , a munkavállalók azt fogják érezni, hogy feleslegesen tolják a munkájukba az időt és energiát. Már az elején nem érzik sikeresnek a feladatot. A korai kiégés efelé tartó spiráljába kerülnek.

A kiégés első négy jele
a munkabaleseteket követően a munkahelyi stressz a második legnagyobb kockázati tényező, amely az unió aktív korú népességének 28 százalékát, azaz 56 millió munkavállalót, a több mint 4 millió magyar munkavállalóból pedig közel 1,1 millió főt érinthet közvetlenül. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy felismerjük a kiégés jeleit. Itt talál ehhez segítséget.
3. Nem egyértelmű követelmények

Amikor a dolgozók nem tudják, hogyan fog végül sikerülni valami, vagy éppen túlságosan sokszor változik, így kiszámíthatatlan, hogy mi is a megfelelő teljesítés, az megnehezíti számukra, hogy ne azt érezzék, hogy csak a munkájukat végzik, hanem élvezzék is azt. Győződjön meg róla, hogy a munkaköri leírások pontosak a cégnél, és hogy a követelmények egyértelműek, a siker ne marad el.

4. Nincs elég elismerés

Mindenki azt akarja, hogy jutalmazzák a jól végzett munkáját, de elismerésként ne csak béremelésben gondolkodjunk. Tanulmányok azt mutatják, hogy a legtöbb alkalmazottat például motiváltabbá tesz, ha a munkáltató prezentálja, hogy ő mit tett a cég sikeréért. És nem csupán egyszer egy évben, mondjuk a karácsonyi partin. A folyamatos visszajelzés, pozitív és negatív, egyaránt jobb teljesítményre sarkall. Ha nincs visszajelzés, vagy csupán a rossz áramlik vissza, az is a kiégés táptalaja lehet.

5. Időhiány

A mai rohanó világban az emberek többet dolgoznak. De nem csak egyre több időt töltünk munkával, a szakértők szerint a feladatok nehézsége is sok esetben nő. Pörög az üzlet, tartani kell a tempót a konkurenciával, állandó a verseny. Tegyük a szívünkre a kezünket, mi is, mint cégvezetők egyre többet várunk a munkatársainktól. Ám a folyamatos maximális készenlét megbosszulja magát, hiszen nem ad lehetőséget a leállás idején lehetséges feltöltődésre. Ösztönözzük a dolgozóinkat a rendszeres szünet tartására, akár pár napban gondolkozva. A csúcsidőn kívüli időszakban pedig hosszabb lehetőséget biztosítva arra, hogy új erőre kapjanak, és friss, lendületes munkatársat kapjunk vissza a szabadság után. A leállás, pihenés megfizethetetlen egy strapás időszak után, és higgye el, nemcsak a munkatársak komfortérzete miatt. A vállalat számára is értékesebb egy lendületes alkalmazott egy kiégett, fásult munkatárssal szemben.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo