Az International Consulting Team Audit Kft. könyvvizsgáló cég által készített friss felméréséből kiderül, hogy a cégvezetők közel 30 százaléka sosem találkozik személyesen az auditorral, semmilyen kapcsolata nincs a jelentést kiadó könyvvizsgálóval. Emiatt 5-ös skálán 1-2 pontra értékelik a cég működéséhez nyújtott hozzáadott értékét a könyvvizsgálójuknak. 30,9 százalékuk adott a kérdésre közepes választ, amely szintén egy semleges kategória.
A felmérés során 2021/2022-es könyvvizsgálati szezon kezdetét megelőzően 94, Magyarországon, a kkv-szektorban működő cég tulajdonosát, vezetőjét kérdezték meg arról, hogy milyen általános elvárásaik valamint tapasztalataik vannak a könyvvizsgálójuk által végzett munkáról az együttműködésük során.
Ellentmondás a stratégiának
A cégek 87,2 százaléka nem biztosít adatot március előtt a könyvvizsgálónak, sőt 41,5 százalék csak májusban teszi ezt meg. Ennek oka a válaszadóknál a legtöbb esetben a könyvelői kapacitás, valamint a saját belső folyamataik hatékonytalansága. Figyelemre méltó, hogy a döntéshozók 69,1 százaléka nem is akarja, hogy előbb legyen auditált évzárás, ami ellentmond a megfontolt vezetői stratégiai döntéseknek (Pl.: osztalékfizetésre vonatkozó késői döntés, az aktuális év közepén még az előző év köti le a pénzügyesek és a menedzsment idejét).
A válaszadók 40,4 százaléka elvárja a könyvvizsgálójától, hogy adótanácsadást is nyújtson. Ez azért érdekes adat a felmérés készítői szerint, mert a megválasztott könyvvizsgáló nem adhat olyan tanácsadást meglévő ügyfelének, ami veszélyeztetheti a függetlenségét. A cégvezetők 40,4 százaléka azonban a könyvvizsgálót adótanácsadónak is tekinti.
Elmarad a vezetői levél
Az éves auditot követően a könyvvizsgálóknak lehetőségük van vezetői levél kiadására. A vezetői levél tartalmát nem írják elő a jogszabályok. Általában rengeteg hasznos és tanulságos információt, javaslatot tartalmazhat, amely nagy segítséget jelenthet a tulajdonosoknak a jövőbeni stratégiai döntéseik meghozatalában. Közel 70 százaléka a cégvezetőknek mégsem kap ilyen vezetői levelet könyvvizsgálójuktól, mindössze a minimális szolgáltatás kapják. Ezen válaszadók többsége nem is tudta, hogy mi a tartalma a vezetői levélnek.
Összeségében: ami biztos, hogy a több jelenlét, a hatékonyabb együttműködés (pl.: személyes találkozók, évközi auditok) és a stratégiai támogatás (pl.: vezetői levél, folyamatos kommunikáció) sokat lendíthet a kölcsönösen hasznos és sikeres együttműködés irányába - állította meg a felmérés.