Jövőkép kell a sikerhez

Legyen bármilyen jó is az üzleti elképzelés, döntő fontosságú, hogy azt milyen úton, milyen képzettséggel, és a kihívásokra milyen módon reagálva viszi végig egy vállalat menedzsmentje.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:PP archív

Sok vállalkozó hivatkozik a kiszámíthatatlan piaci folyamatokra, a múltban kitűzött célok gyors avulására, megvalósíthatatlanságára. „Ennek ellenére legyen minden vállalkozásnak saját jövőképe" - hívja hangsúlyozza Csuhaj V. Imre a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. igazgatóságának elnöke. Ehhez a hazai vállalkozástámogatói intézmények már sokféle szolgáltatással tudnak segítségként felsorakozni: „Kell, hogy legyen 5-6 éves üzleti terv, benne a fejlesztési és finanszírozási tervekkel, a humánerőforrásra vonatkozó elképzelésekkel, és a termékek gyártását és piacra juttatását övező jogi, vagy akár szabadalmi dokumentációval." - sorolja Csuhaj. A Széchenyi Tőkealapkezelő Zrt. nem csak az állami tőkejuttatás lebonyolítását végzi, hanem a felsoroltak biztosításában is segédkezik. Azonban a megvizsgált és érdeklődő vállalatok áttekintése során nem kedvezőek a tapasztalataik a kkv-k jövőbeni céljaikkal kapcsolatos tudatosságukról.

„Formálisan üzleti tervet sok pályázathoz, finanszírozási ügylethez, vagy máshoz kell írásban készíteni, ez esetleg technikai kérdésnek tűnik, de nem az!" - állítja Csuhaj. „Mi azt tapasztaltuk, hogy a legtöbb vállalkozásnál igen komoly problémát okoz, ha ezt nem pusztán papíron kell "legyártani", hanem részleteiben, ok-okozati összefüggésben be kell mutatni egy olyan pályát, amit amúgy a cég vállalhatónak tart."

Általában minden vállalkozó jól ismeri saját tevékenysége piaci környezetét, de legalább ilyen fontos, hogy önmagunkkal is őszinték legyünk: ha látjuk, hogy az eddigi üzleti modell hosszútávon nem fenntartható, akkor időben kell lépni, semmint bízni egy külső okból bekövetkező pozitív változásban. (Itt olvashatja néhány a válságot sikeresen átvészelő kkv tanulságos történetét.)

Vannak született menedzserek, ám ez annyira ritka, hogy nem szabad erre apellálni

Számos olyan iparág van, ahol kisebb súllyal esik latba egy vállalkozás sikerességében a technológiai környezet, vagy a tőkeellátottság, sokkal inkább számít az, hogy a piaci vertikum mely fokán áll a vállalkozás, milyen üzleti modell mentén tevékenykedik, és azt milyen vezetéssel hajtja végre. „Egyes multinacionális cégeknél a beszállítók körébe való bekerülésre sok alkalmas vállalkozás áll sorba, amelyek valamennyien magas színvonalon, jó minőségben gyártanak, ugyanakkor a kiválasztottak között menedzsment-képességekben plusz tényezőket fedezhetünk fel" - magyarázza Csuhaj. A szakképzett munkaerő folyamatos utánpótlásának biztosítása, a financiális kihívások kezelése, a partnerekkel való gördülékeny kapcsolattartás során a bizalom felépítése, mind nehezen számszerűsíthető tulajdonságok.(Mit várnak a nagyvállalatok a beszállítóiktól? Ide kattintva megtudhatja!)

„Mégis ezek azok a képességek, amelyek versenyelőnyt biztosítanak, és azt a kicsi pluszt adják, amivel az ember elnyer, vagy nem nyer el milliárdos megbízásokat." - mutat rá a szakember. Ezekhez nemzetközi gyakorlat, magas szintű nyelvismeret, korábbi vállalatoknál szerzett tapasztalatok, és jó elemzői, rendszerezői képesség is kell. „Van, akiben ez intuitíve megvan, vannak született menedzserek, ám ez annyira ritka, hogy nem szabad erre apellálni, túlbecsülni képességeinket. „Jó eséllyel, mindenki, aki született menedzsernek tartja magát, az valójában nem az, legfeljebb volt egy-két jó húzása" - vélekedik a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. igazgatóságának elnöke.

Ráadásul ezeknek a képességeknek a megléte nemcsak megbízások elnyerésében, hanem a kockázati tőke bevonásához is elengedhetetlen. (A kockázati és magántőke befektetések száma jelentős növekedés előtt áll a szakemberek szerint.) „Az első döntési pont, hogy meg legyen a befektető arról győződve, hogy az a tulajdonos vagy menedzser, akivel üzleti kapcsolatba akar lépni, az számára megbízható partner, és lát-e benne annyi spirituszt, hogy ő egy fejlődőképes vállalatot vezessen" - mutat rá Csuhaj V. Imre. (Itt olvasható egy igazi magyar sikersztori - a Prezinek egy nehézsúlyú befektetővel sikerült megállapodnia.)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo