Ideje észrevenni, a 20. század véget ért
Magunk mögött hagytuk az alkalmazottak évszázadát. A 20. század az alkalmazottak korszaka volt, amikor is a legtöbb ember munkaerejét eladva munkavállalóként, alkalmazottként mások szolgálatába állt, mások irányították. Az alkalmazotti létnek megvannak az előnyei: a biztonság és az előreláthatóság érzése, a havi rendszeres jövedelem. Ez nagyon jó, mert kiszámíthatónak tűnik, lehet karriert tervezni, hogyan jutunk előre a ranglétrán. Majd pedig megnyugtatóan a nyugdíjas évekre gondolni. A vállalat és az állam gondoskodik rólunk. A hátrányai pedig, hogy az ember egy hatalmas gépezet kis csavarjának érzi magát, humán erőforrásnak. Ez különösen igaz a nagy szervezet, a multinacionális vállalatok, az elefántok világában.
Charles Handy Az elefánt és a bolha című könyve a 21. század legelején, 2001-ben jelent meg. A szerzó talán jelzésnek is szánta könyve időzítését. Ő 1981-ben, 49 éves korában váltott, vagy ahogy fogalmazta, „ment át portfólióba".
„Merészség volt akkoriban, a Thatcher-korszak kezdetén azt jósolni Nagy-Britanniaban, hogy az évezred végére a munkaképes lakosságnak kevesebb mint a fele dolgozik majd teljes munkaidőben, határozatlan idejű munkaszerződéssel. A többi vagy magánzó lesz, vagy részmunkaidős, esetleg valamiféle alkalmi munkás, illetve munkanélküli. Azt állítottam, hogy ha meg akarunk élni, szükségünk lesz egy portfólióra, azaz valamilyen csomagra a különböző fizetett munkákból, ha úgy tetszik, önálló vevőkörre. Jóslatomat egyforma értetlenséggel fogadták üzletemberek, politikusok és tudósok.”
A bolhák élete
A jövő a bolháké – folytatja Handy –, az egyéni vállalkozóké, akik egyedül vagy néhány fős vállalkozást működtetve dolgoznak. Ehhez rugalmasnak, kreatívnak kell lenni, és megfelelő önbizalomra is szükség van, hiszen a bolhák csak magukra támaszkodhatnak, magukban bízhatnak. Folyamatosan tanulniuk kell, csak így maradhatnak versenyben. Ott kell lenni, jelen kell lenni, saját magukat mint márkát kell felépíteni. Ehhez segítséget nyújtanak az új kommunikációs lehetőségek, a világháló. Mindezt ki kell aknázni.
Charles Handy úgy véli, hogy csak az tud bolhaként kellemesen élni, aki a szenvedélyét teszi a munkája központjába, azt csinálja, abból él, amit igazán szeret, amiben igazán jó, mert azt szívesen és jól tudja csinálni. Fel kell arra is készülnie, hogy egyedül lesz, illetve más közösséget kell a korábbi vállalati környezet helyett maga köré kialakítania. Saját magát kell menedzselnie, eladnia, s mindig a legutolsó munkájának a minősége a következő megbízás alapja. Arra is figyelmeztet Handy, hogy azoknak is szokni kell a bolhaéletet, akik ezt nem maguk választották, úgy csöppentek bele, hogy nem volt más lehetőségük.
A 21. század a vállalkozások kora. A vállalkozás pedig a menedzsment egy fajtája. Olyan vezetési szemlélet, amely a manapság jellemző bizonytalan környezetben életképes.
Varga Tamás üzleti coach Tudáskurátor Társaság