Hogy mennyire más értékrend alapján dől el ma a netes népszerűség, mint régebben, arra a legjobb igazolás a YouTube reklámbevétel-megosztó toplistája. Ebben az évtizedben a legnagyobb nézettséget és követőt felmutató TOP10 influencerből évről évre legalább hárman-négyen videojátékosok voltak. Ők mit alkotnak? Konkrétan semmit. Ülnek a gépük előtt, és tesztelik a legújabb játékokat, miközben narrálják, hogy mit gondolnak azokról. És mivel az Y és Z generáció nagy része önmagát a virtuális realitásokban éli ki, ők alkotják a játékosok legnagyobb rajongói bázisát.
A véleményvezérek között több típust látunk: vannak a cukiságokra utazók, a szexiségüket hangsúlyozók, a biznisz- és karrierguruk (leginkább growth hackernek aposztrofálják magukat), a filmkritikusok és egyéb megmondó emberek, a humoristák, a praktikus életvezetési tanácsokat adók – smink-, fodrász-, öltözködésguruk és amatőr szakácsok – vagy a már említett videojáték-tesztelők.
Ryan
A terméktesztelő kategóriában a legnépszerűbbek a játék- és édességkritikus gyerekek, hiszen egy kissrác ujjongó öröme mindig a cukiság netovábbja. Egy amerikai kisfiú, a hatéves Ryan YouTube-csatornája, a RyanToysReview 2017-ben 11 millió dollárt keresett reklámbevételekből. Persze a szülők irányítják a veteránnak számító – négyévesen kezdett youtuberkedni – Ryan bizniszét.
- Facebook: 5100 kedvelő
- YouTube: 13,95 millió feliratkozó
- Instagram. 6900 + 13 900 követő
- Facebook: 7,36 millió kedvelő, 7,28 millió követő
- Instagram: 14,2 millió követő
- YouTube: 62,89 millió feliratkozó
- Twitter: 15,9 millió követő
Gary Vaynerchuk
Közkeletűbb nevén Gary Vee Fehérorszországban született, 42 éves. Miután átvette apja New Jerseyben lévő italboltját, elindította az üzlet online áruházát is. Ezzel párhuzamosan borkritikusként videókat töltött fel az internetre, amivel olyan népszerű lett, hogy 2009-ben 10 könyvre szóló megállapodást kötött a HarperStudióval. Az üzleti motivációs könyvekből álló sorozat számtalan témát dolgozott fel, a Thank You Economy című kötete például az üzleti siker soft tényezőit – többek között a kedvességet – vette górcső alá. Gary mindig nagy gondot fordít rá, hogy a konferenciákon tartott előadásai után szelfizzen a rajongóival, időnként akár több száz emberrel egy gigaszelfiben. 2011-ben fivérével digitális médiaügynökséget épített, amely márkáknak dolgoz ki socialmedia-stratégiát, és készít kampányokat. Angyalbefektetőként startupokba fektet, egyik sikeres exitje a Tumblrből való kiszállás volt. 2017-ben bejelentette, hogy az új üzleti ötletek felett ítélkező Shark Tank és a tehetségkutató American Idol ötvözeteként elindítja valóságshow-ját, amelyben appötleteket keres. Gwyneth Paltrow, amerikai színésznő, gasztroblogger lesz a zsűritagok egyike.
- Facebook: 2,83 millió kedvelő, 3,04 millió követő
- Instagram: 3,4 millió követő
- YouTube: 1,39 millió feliratkozó
- Twitter: 1,76 millió követő
Ír zenét hozott be a hazai popvilágba, 1998-ban alapította meg a Crystal nevű zenekart, aztán a 2010-es években énekesből tévés műsorvezetővé avanzsált. Facebook-oldaláért Magyarország lakosságának 10 százaléka odavan. A zenei tehetségén túl nála a jó megjelenés is klikkgeneráló erő. Hogy van-e online jelenlétének valami mélyrehatóbb üzenete és szellemisége? Azt mindenki maga döntse el a vicces képekkel társított, életigazságoknak hangzó aranyköpésekről.
- Facebook: 1,01 millió kedvelő, 989 ezer követő
- Instagram: 212 ezer követő
Férjével, az elhízott gyerekből jó nevű aerobikedzővé vált Schobert Norberttel a testmozgás és az egészséges étrend fontosságát hirdetik, erre épül a Norbi Update termékcsalád is. Nemrég, amikor Norbi bejelentette, hogy visszavonul a trénerkedéstől és a pódiumfellépésektől, és a jövőben kizárólag üzletemberként folytatja, Réka videójában könnyes szemekkel kommentálta férje döntését. (A Blikk szerint gerincbetegség a döntés oka, Norbi egyik csigolyája húsz éve felszívódott, ezért fájdalom- és gyulladáscsillapítókon él.) A bánatos videót egy nap alatt 177 ezren nézték meg.
- Facebook: 939 ezer kedveli, 912 ezer követi
- Instagram: 198 ezer követő